Van, voor én door het onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
L&B in het MBO.
Advertisements

Van kwalificatiedossier naar examenplan Docentendag Juridische Dienstverlening 20 januari 2009 May Wildenbeest (opleidingscoördinator, Horizon College)
Differentiëren naar leerwegen
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Van, voor én door het onderwijs.
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2011 Wat? Hoe? Waar? Wanneer?
Van, voor én door het onderwijs. Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN.
Werkveldtraining 26 september 2013
Invoering Examenprofielen
Van, voor én door het onderwijs.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Ex Examenprofiel Ledenvergadering 29 januari 2009 Examenprofiel GDW Examenprofielen Btg GDW.
TOEZICHT BVE IN 2009 Conferentie Btg HTVF 15 april 2009.
Van, voor én door het onderwijs.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Bedrijfsverzamel-gebouw WIZZ
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Aan de slag met competenties beoordelen
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Proeve van Bekwaamheid
Workshop Stem Welkom.
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
het onderwijs van, voor én door Leermiddelen Marketing medewerker
Toezicht op educatie 2 oktober 2014.
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2014
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Workshop “Beoordelen”
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Centraal examen en Instellingsexamens
Kwaliteitsaspecten van examinering in de BPV. 25 maart Binden en boeien BPV De beoordeling zit wel goed!?
Van, voor én door het onderwijs.
Stichting Praktijkleren Wijnand Kieft en Harke van der Wal Studiedag leraren economische vakken in het vmbo 13 maart 2015.
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Robert Kamper Senior beleidsmedewerker Koning Willem 1 College, Den Bosch Afdeling Bedrijfsopleidingen.
Wet taaleis in participatiewet 24 november 2015 Taaleis Achtergrond Taal is een belangrijke voorwaarde om te kunnen participeren. “Bijstandsgerechtigden.
Examinering in het mbo: inspectietoezicht vanaf 2012 Gerard Bukkems 17 november 2011.
Ontwikkelen en publiceren van uniforme examenvereisten.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Verzilveren en toezicht op examinering Marita Oosterkamp Inspecteur bve-examens.
Kerntaak 1 Openbaar Bestuur Harrie Rietman Giel Pollemans Docentendag Juridisch 16 januari 2015.
Schets van de ontwikkelingen -Examinering: een punt van aandacht! -Ontwikkelingen Examencommissies -Procesarchitectuur Examinering (PE)
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Workshop Proeve van Bekwaamheid
Examinering WIN 17.
Stichting Praktijkleren
Kennis delen.
Kennis delen.
Aan de slag.
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Visie op praktijkrelevant examineren
Afstuderen, hoe gaat dat?
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
De beoordelaar gewogen
Transcript van de presentatie:

van, voor én door het onderwijs

Examinering in de praktijk Stichting Praktijkleren Examinering in de praktijk Maria Wessels Congres BTG ESB&I 8 en 9 maart 2012

Agenda Kaders examenproducten Toezichtkader Inspectie Praktijktoetsen Proeve van bekwaamheid Examenproject Beoordelingssystematiek Tentamens Borging kwaliteit Aan de slag Vragen en afsluiting

Kaders Eisen uit de kwalificatiedossiers Standaarden inspectie: Toezichtkader BVE 2012, Inspectie van het Onderwijs Eisen sectorale examenprofiel Uitgangspunten Stichting Praktijkleren

Toezichtkader bve 2012 Examinering en diplomering (gebied 2) Examenstandaard 1: het exameninstrumentarium sluit aan op de uitstroomeisen en voldoet aan de toetstechnische eisen Examenstandaard 2: de examenprocessen van afname en beoordeling zijn deugdelijk Examenstandaard 3: de diplomering is deugdelijk en geborgd Examenstandaard 1 Het exameninstrumentarium sluit aan op de uitstroomeisen en voldoet aan de toetstechnische eisen Onderscheid ontwikkelgerichte toetsen en examinering Dekking van het kwalificatiedossier Cesuur Beoordelingswijze Transparantie Examenstandaard 2 De examenprocessen van afname en beoordeling zijn deugdelijk Authentieke afname Betrouwbaarheid Examenstandaard 3 De diplomering is deugdelijk en geborgd Besluitvorming en diplomering Verantwoordelijkheid van de examencommissie

Examenproducten Praktijktoetsen, integraal examineren van werkprocessen Proeven van bekwaamheid Examenprojecten Tentamens, examineren van vakkennis en vaardigheden Cruciaal voor het beroep Voor vakkennis en vaardigheden die niet op het juiste niveau beoordeeld kunnen worden in praktijktoetsen

Proeve van bekwaamheid Kwalificeren in de beroepspraktijk Fysieke omgeving overeenkomstig professionele werkomgeving Sociale context overeenkomstig sociale context praktijksituatie Authentieke werkzaamheden Beoordelaars uit de beroepspraktijk Omstandigheden moeilijk beïnvloedbaar ‘Organiseren’ van vertrouwen bij het werkveld Authentieke afname (aspect 2.2.1 van examenstandaard 2: de examenprocessen van afname en beoordeling) Fysieke omgeving Overeenkomstig professionele werkomgeving Aanwezigheid professionele bronnen (middelen) Overeenkomstig professionele tijdspanne Werkzaamheden verhouden zich optimaal tot de werkzaamheden van een beginnend beroepsbeoefenaar Sociale context Overeenkomstig sociale context praktijksituatie Individueel/ in samenwerking hulpmogelijkheden

Proeve van bekwaamheid = ‘kadertoets’ Nadere invulling door het roc van Opdrachten Examensetting Beoordelingscriteria (deels al aanwezig) Cesuur (deels al aanwezig)

Instrumentarium proeve van bekwaamheid Standaard Stappenplan Examenafspraken Format examenopdracht Deskundigheidsverklaring Beoordelaarsinstructie Handleiding kandidaat Protocolformulier Evaluatieformulier kandidaat Specifiek per kwalificatie per kerntaak Toetsmatrijs Beoordelingsformulieren 9

Stappenplan Inventariseren van de mogelijkheden Vaststellen wat in de praktijk kan worden geëxamineerd Betrokkenen informeren Uitvoeren van de proeve Beoordeling Vaststellen resultaat Mededelen resultaat Archiveren examen

Examenproject Kwalificeren in een gesimuleerde beroepsomgeving Alternatief voor proeve van bekwaamheid ‘Volledig’ examenproduct: opdrachten, examensetting etc. zijn geformuleerd Gecontroleerde omstandigheden 11

Instrumentarium examenproject Standaard Algemene handleiding examenproject Beoordelingsvoorschrift Specifiek per examenproject Examinatorset Kandidaatset Opdrachten Beoordelingsformulieren 12

Beoordelingssystematiek praktijktoets Minimaal 2 beoordelaars Beoordeling per werkproces Op het beoordelingsformulier per werkproces o/v/g scoren Cesuur in beoordelingsvoorschrift Scoren op basis van observaties en opgeleverde resultaten In de onderbouwing score: verwijzen naar de behaalde resultaten en de mate van beheersing van de beoordelingsindicatoren Observatie m.b.v. de WACKER-methode 13

Observatie Waarnemen Aantekeningen maken Classificeren Kwalificeren Evalueren Rapporteren Waarnemen: observeren zonder interpreteren Aantekeningen maken: opschrijven van waargenomen gedrag Classificeren: aantekeningen koppelen aan de beoordelingsindicatoren Kwalificeren: oordeel vellen over de beoordelingsindicatoren Evalueren: oordelen naast elkaar leggen en tot overeenstemming komen Rapporteren: invullen en onderbouwen van de beoordeling

Opgeleverde resultaten Antwoordmodel Waar moet het resultaat minimaal aan voldoen? Vormeisen, bijvoorbeeld brief conform huisstijl Inhoudseisen, bijvoorbeeld bekabeling netjes geplaatst, airflow optimaal Antwoordindicatie 15

Tentamens Kwalificerend Voor de cruciale vakkennis en vaardigheden die onvoldoende aan bod komen in praktijktoetsen Gebaseerd op de analyse van de kwalificatiedossiers (overzicht dekking kd) Meerkeuzevragen of open vragen (meestal) Schriftelijke afname

Beoordelingssystematiek tentamen Puntentoekenning per vraag Totaal aantal punten bepaalt het cijfer Cesuur bij open vragen 55 procent Cesuur bij meerkeuzevragen afhankelijk van het aantal keuzemogelijkheden 17

Instrumenten en formats Borging kwaliteit Instrumenten en formats Methodiek: Examen-overzichten Overzicht dekking kd Toets-matrijzen Examen- producten 18

Borging kwaliteit Deskundigheid Proces: Constructie Screening Bureauredactie Screening Vaststelling Distributie Evaluatie Aanpassing Proces: Deskundigheid 19

Opdracht

Contact Stichting Praktijkleren T: (033) 470 99 30 Disketteweg 11 3821 AR AMERSFOORT T: (033) 470 99 30 E: info@stichtingpraktijkleren.nl W: info@www.stichtingpraktijkleren.nl Nieuwsflits Stichting Praktijkleren (meld u aan!) Projectmanager examenproducten: Maria Wessels, m.wessels@stichtingpraktijkleren.nl