Onderzoek Doel van het onderzoek:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
HAVISTEN COMPETENT
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Wat is goed onderwijsonderzoek?
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
Geletterdheid….. Wat is dat?
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Docentontwerpteams en self-efficacy
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Portfolio Praktijkonderwijs
Van Kroon naar ViP.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Voorlichtingsavond groep 3
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Niet differentiëren maar socialiseren
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Onze doelen en visie in beeld
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Lezen: doe het goed voor
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Als je nog geen idee hebt …
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Leer kracht Workshop over competenties van
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek Doel van het onderzoek:   Hoe blijf ik als docent mijn leerlingen motiveren voor het vak techniek en welke geschikte didactische leerlijn (praktijk en theorie) koppel ik hieraan? Hoofdvraag Hoe kan ik mijn leerlingen* innovatieve en praktische werkstukken aanbieden in het vak techniek en handvaardigheid die aansluiten op hun belevingswereld zodat ze gemotiveerd raken voor dit vak en een succesmoment ervaren? Met dit onderzoek hoop ik een gestructureerde aanpak te vinden om de leerlingen van het praktijkonderwijs te motiveren voor mijn lessen. Om dit resultaat te bereiken zal ik tijdens het onderzoek de volgende deelvragen beantwoorden:

DEELVRAGEN 1. Wat hebben mijn leerlingen al geleerd met techniek en handvaardigheid in het po? 1.1 Wat doen ze op in po eraan? 1.2 Wat hebben de leerlingen buiten het onderwijs geleerd van techniek? 1.3 Met welke motivatie/ervaring komen de leerlingen binnen? 1.4 Welke (les) methode wordt er voor het vak techniek gehanteerd? 1.5 Door welke docent werd dit gegeven?

DEELVRAGEN 2. Wat is de belevingswereld van mijn leerlingen?   3. Hoe kan ik mijn leerlingen motiveren in het praktijkonderwijs? 3.1 Wat is motivatie? 3.2 Wat zijn motivatieproblemen? 3.3 Hoe komt de motivatie van deze leerlingen tot uiting in de les Techniek? 3.4 Wat hebben leerlingen nodig om gemotiveerd te raken? 3.5 Wat hebben leerlingen van het praktijkonderwijs nodig om gemotiveerd te raken? 3.6 Welke vaardigheden heb ik als leerkracht nodig om leerlingen te kunnen motiveren? 3.7. Op welke manier kan ik de leerkrachtvaardigheden inzetten in de les techniek?

DEELVRAGEN 4. Hoe creëer ik een aantrekkelijke leer/werkomgeving. 4.1 Wat is een aantrekkelijke leer/werkomgeving? Literatuur S Ebbens, S Ettekoven(2009) Effectief leren(blz 165) M van der Maas (pdf onderwijsinontwikkeling.nl) Een effectieve leeromgeving in het primair en voortgezet onderwijs   5. Hoe bied ik innovatieve werkstukken aan? Mary Huisman, Referentiegroep Praktijkonderwijs in de Steigers, Perspectief voor het Praktijkonderwijs (pdf) - Platform Praktijkonderwijs 6. Succesmomenten Annemieke Golly, Jeff Sprague (2009) vertaald door R.De Ridder Goed

Literatuur lijst Walma van der Molen, J. (2007). Eindrapportage VTB Attitude Monitor. De ontwikkeling van een attitude-instrument op het gebied van wetenschap en techniek voor leerlingen in het basisonderwijs   Jarvis, T. (2004) Primary teachers’ changing attitudes and cognition during a two-year science in-service programme and their effect on pupils. International Journal of Science Education. Ebbens, Ettekoven (2005) Effectief leren Anne Lommen (2008) Motivatie, je hebt het zelf in de hand H Brand, A Donkers, E Schouten( 2008) Leren vanuit je passie. Praktijkonderwijs met de blik op de toekomst M van der Maas (pdf onderwijsinontwikkeling.nl) Een effectieve leeromgeving in het primair en voortgezet onderwijs Mary Huisman, Referentiegroep Praktijkonderwijs in de Steigers, Perspectief voor het Praktijkonderwijs  Annemieke Golly, Jeff Sprague (2009) vertaald door R.De Ridder Goed gedrag kan je leren Gerry de Wilde (2010) Positief leerkrachtgedrag “geen opstekers, geen afbranders” Donselaar van, D. en Feenstra, G. (2005) Betekenisvol praktijkonderwijs “‟t ken een klapper zijn”. APS

En toen….

HOOFDVRAAG EN DEELVRAGEN LITERATUUR ONDERZOEK HOOFDVRAAG EN DEELVRAGEN Motivatie van de docent? W. Van der Molen (2007) Van Donselaar en Feenstra (2005) Ebbens, Ettekoven (2005) Gerry de Wilde (2010) Annemieke Golly en Jeff Sprague (2009) REVIEW & REFLECTIES Positief docent- leerling gedrag Positieve beloning, Pro Voor praktijkonderwijs Leerkrachten in basisonderwijs onbekwaam in techniek? Pro leerlingen Succesmoment, Succeservaring? Motivatie algemeen

REVIEW Kan je motivatie leren? CONCLUSIE Motivatie is een veel groter iets dan ik had kunnen inschatten. Motivatie bij de leerlingen en docenten is moeilijk te meten maar wel waarneembaar. Uit onderzoek moet nog blijken, door middel van observaties in verschillende lessen en het afnemen van een enquête, hoe gemotiveerd een docent maar ook een leerling is voor het vak techniek voor en na het primaire onderwijs. Ook ben ik mij er van bewust dat ik in het voorgaande vooral met inter-persoonlijke en pedagogische competenties bezig geweest. De didactische competentie zoals die door de Stichting Beroepskwaliteit Leraren is opgesteld luidt als volgt: de docent zorgt voor een krachtige leeromgeving in de klas of les en helpt zich de culturele bagage eigen te maken die iedereen in de samenleving nodig heeft om volwaardig te kunnen functioneren. Hierdoor kom ik automatisch op mijn volgende deelvragen in het onderzoek, namelijk de leeromgeving. Aan de hand van de hieronder genoemde literatuurlijst, de afgenomen enquête, de observatie en het uitwerken van mijn deelvragen kan ik dan de volgende voorzichtige conclusies trekken waarop ik mijn onderzoek verder wil gaan uitwerken. Een conclusie waar ik ook voor sta op het moment dat ik mijn beroep als docent zo goed mogelijk probeer uit te voeren, maar ik hoop ook een gestructureerde aanpak te vinden om de leerlingen van het praktijkonderwijs te motiveren voor mijn lessen.

Wat heb ik geleerd de afgelopen module? Kenmerken van een (goede) leeromgeving Top 3 van een (goede) kennisrijke leeromgeving Kenmerken van een Elektronische Leeromgeving Typologie van scholen en de Viaan

Onderzoek doen, review schrijven De theorie De praktijk

Aanleiding tot onderzoek   In mijn klas zie ik een aantal leerlingen die bij elke opdracht aangeven dat ze er „gewoon‟ geen zin in hebben, of alleen aan het werk gaan wanneer ik erop blijft aandringen. Die ongemotiveerde houding, van een aantal leerlingen, stoort mij in mijn dagelijkse handelen. Ik wil de leerlingen graag iets leren, maar het leren komt vaak op de tweede plaats, ik ben constant bezig om de leerlingen bij de les te houden, aan te spreken op hun ongemotiveerde gedrag. Hierdoor ontstaan er vaak discussies met de leerlingen die het pedagogische klimaat in de klas negatief beïnvloeden. Daarnaast merk ik dat het didactische aspect weinig aandacht krijgt. Ik ben vooral bezig om ervoor te zorgen dat de lessen aantrekkelijk worden voor de leerlingen die het ongemotiveerde gedrag vertonen, waardoor ik de tijd niet vind om hulp te kunnen bieden op het didactische vlak. Ik hoop er met dit onderzoek achter te komen, hoe ik deze niet gemotiveerde, onzelfstandige en afwachtende houding van de leerlingen in het praktijkonderwijs, om kan buigen naar een gemotiveerde, zelfstandige en explorerende houding. Zo hoop ik dat er een beter pedagogisch klimaat ontstaat, waarin ze zich veiliger voelen.

Reflecties http://www.kops7tig.nl/po-jaar-3/3-1-reflecties/