Teams als basis van de organisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DENDRON COLLEGE.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Informatieavond 22 april 2013
een didactiek voor opleiden op school
Universiteit Twente / ASPARi
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Presentatie Procedure naar het VO
Gedragsproblemen
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
MBO passend onderwijs
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Informatieavond GROEP 8.
De weg naar de competente docent
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Professionele ontwikkeling
“Van data naar didactiek”
HAN Faculteit Educatie.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Van harte welkom namens
Informatieavond HAVO 4 E&M.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Vernieuwend vakmanschap
Informatie- avond groep 6
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Co-teaching Caroline Offerhaus
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
De decaan als schoolleider?
Wat gaat er allemaal veranderen?
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Op school en in de scholengemeenschap
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Leidinggeven H6 Werkoverleg Logistiek teamleider.
Verschillen tussen scholen en klassen
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
Geïntegreerde schoolverbetering
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Als je nog geen idee hebt …
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Loopbaancompetenties
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Workshop werkplekbegeleiding 12 oktober 2016
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Leiding geven aan school ontwikkeling
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Heb jij ballen voor scrummen?
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Teams als basis van de organisatie Ben van der Hilst HetLerenOrganiseren.nl 28 nov 2014

Het belang van een goede teamorganisatiestructuur

Onderzoek naar de samenhang tussen een hechte teamstructuur en professioneel handelen van docenten Een voorlopige conclusie: Scholen zijn i.h.a. slordig georganiseerd met onduidelijke, ambigue, ambivalente, diffuse, incongruente en foutieve organogrammen Met o.a. als gevolg: weinig sturingskracht, gering innovatief vermogen, gebrek aan professioneel gedrag, frustraties, onnodige vergaderingen

De effectiviteit van een teamorganisatie is in hoge mate afhankelijk van de organisatiestructuur

leren van leerling

didaktiek leren van leerling

logistiek didaktiek leren van leerling

arbeidsorganisatie logistiek didaktiek leren van leerling

regionaal arbeidsorganisatie logistiek didaktiek leren van leerling

nationaal regionaal arbeidsorganisatie logistiek didaktiek leren van leerling

nationaal arbeidsorganisatie logistiek regionaal didaktiek leren van leerling

Waarom teams Samen werken aan pedagogische en didactische doelen Collectief en individueel leren van docenten Samenwerken aan (klasoverstijgende) innovaties Verbinding tussen individueel en organisatie-leren

Het leren van docenten Docenten leren het krachtigst van collectief leren Docenten leren het meest wanneer er een directe relatie is met de werkplek Collectief leren wordt sterk bevorderd door wederzijdse afhankelijkheid Wederzijdse afhankelijkheid ontstaat vanuit collectieve verantwoordelijkheid met bijbehorende bevoegdheden Collectieve verantwoordelijkheid vereist kleine teams

team als overlegorgaan TL team- overleg D D D D D G

Team als actor in organogram team als overlegorgaan TL TL team team- overleg G D D D D D D D D D D G

Collectieve verantwoordelijkheid Het team is collectief verantwoordelijk voor onderwijs en begeleiding, dus collectief verantwoordelijk voor alle resultaten van leerlingen. De individuele verantwoordelijkheid behelst zowel de verantwoordelijkheid voor de ‘eigen’ resultaten als ook de mede-verantwoordelijkheid voor alle resultaten van het team.

TEAM VMBO TL EEN NETWERKORGANISATIE MET onderwijSTEAMS EN EXPERTTEAMS ALS PROFESSIONELE LEERTEAMS D EXPERTGROEP Engels D D TEAM VWO 4-6 TEAM H/V 1-3

TEAMLEIDER Verantwoordelijk voor het goed functioneren van het team, dus geen extra inhoudelijke verantwoordelijkheid voor resultaat Het succes van een team hangt in hoge mate af van de procesbegeleiding door de teamleider

leercyclus voor professionele leergroep performance van leerkracht Methodisch leren in een professioneel leerteam data verzamelen reflecteren leren van leerlingen performance van leerkracht conceptualiseren 1.verbeteren 2.veranderen 3.innoveren besluiten

Dank voor de aandacht ! info@HetLerenOrganiseren.nl