Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Gesprekscyclus Quadraam
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Binden en verbinden van mensen of personeel…
De weg naar de competente docent
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Portfolio Praktijkonderwijs
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
Presentatie Talentontwikkeling 27 september 2011
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Voortgangsgesprek fase 1
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Workshop “Beoordelen”
De kubus van CSPE succesfactoren!
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
HOE VOELT HET OM ZELF EEN MANTELZORGER TE ZIJN?. Oefening:  Aan iedere deelnemer wordt een bepaalde rol toegekend, waarvan 1 persoon de mantelzorger.
Loopbaanontwikkeling OOP
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Wjk.
Reflecteren.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Verdieping Timemanagement
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Minor Oriëntatie Werkplekleren EA2X0 ESoE
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Workshop werkplekbegeleiding 12 oktober 2016
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Thema groepsdynamica deel 1
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Mijn visie op onderwijs
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen

Wat betekent dit voor de ontwikkeling van de docent en de rol van de teamleider? Behoefte bij TL’s om: meer ontwikkelingsgericht gesprekken te kunnen voeren, Competenties gericht ontwikkelen en waarderen, Objectiveren en meetbaar maken van de gesprekken, Eén taal en één begrip, Instrument miste. Versterken parallelle leerproces (LL Docent  TL)

Docenten rubrics! Het instrument Neem een docent voor je en vul daarvoor de rubrics in voor de competentie die jij hebt gekregen. Wat vond je hiervan? Kan dit instrument jou helpen bij het voeren van ontwikkelgesprekken?

Doel ontwikkelgesprek Een tweegesprek tussen leidinggevende en docent waarin wordt vastgesteld waar iemand staat in zijn of haar ontwikkeling: Verwachtingen en mogelijkheden helder maken, ontwikkeldoelen benoemen stappen om te komen tot het inzichtelijk maken van het einddoel. Om stappen om te zetten in een stappenplan kan POP worden opgesteld.

Doel Rubrics Geeft inzicht in de eisen aan een competities en focust op welk gedrag zichtbaar is, door middel van: Competenties in beeld en beschreven Stappen in ontwikkeling Eindbeeld bij competentie in beeld Competenties behorende bij wet BIO zijn uitgangspunt. Een professional wil morgen beter zijn dan vandaag!

Competenties Interpersoonlijke competentie: sensitiviteit, begeleiden van leerlingen Pedagogische competentie: richting geven, communiceren met leerlingen, Vakinhoudelijke en didactische competentie: resultaatgerichtheid, sensitiviteit Organisatorische competentie: groepsmanagement Competent in samenwerken in een team: samenwerken met collega’s Competent in samenwerken met de omgeving: verbinding met de omgeving Competent in reflectie en ontwikkeling: zelfontwikkeling

Stappen in de rubrics Niveau 1(moet iedereen aan voldoen) Niveau 2(nog verder te ontwikkelen competentie) Niveau 3 (minimale ontwikkelpunten per competentie) Niveau 4 (geen ontwikkelpunten meer) Bewust gekozen voor 4 niveaus, zodat een bewuste keuze gemaakt moet worden en niet een gemiddelde. Altijd vanuit waardering geformuleerd (zichtbaar gedrag)

Aan de slag met rubrics.

Gebruik Rubrics Docent vult zelf vooraf in Teamleider vult vooraf in Docent vraagt collega(’s) om in te vullen Mogelijk in combinatie met een leerlingenenquête Levert de gespreksstof op om te komen tot stappenplan of POP. Voorbeeldvragen: Herken je jezelf in het beeld dat geschetst wordt? Wat valt jou het meest op? Waar zou je willen staan?

Verankering rubrics Rubrics is een instrument, naast bestaande GH instrumenten Competenties van de wet BIO en de 5 rollen van de docent zijn verweven in de rubrics. Keuze om te gebruiken niet in beleid vastgelegd Vrijwillig toegepast op basis van ervaringen Helpdesk Petra, Arie en Meri

Tips en vragen