PBS bij START.Deltion
Redenen voor PBS Antwoord vinden op complexer wordende en in aantal toenemende zorgvragen van studenten. Voorbereiding op veranderingen in het onderwijs Passend onderwijs Invoer entree onderwijs 1000-uren norm Focus op vakmanschap Veranderende doelgroep …………….
Doelgroep Doelen voor de groep Uitstroom naar werk Doorstroom naar niveau 2 Voortijdige uitval: doorbegeleiden
PBS in Deltion Scholing van het team Bepalen van centrale waarden en gedragsverwachtingen Data verzamelen Uitvoering van PBS
Scholing van het team Post HBO-scholing door Windesheim Verdieping in leer en gedragsproblemen Zelfreflectie van de docent Introductie PBS Ondersteuning bij invoer PBS door Bob Schoorl
Waarden START.Deltion: Veiligheid betrokkenheid Structuur
Waardendag Tijd Activiteit Wie 8.20 uur Ontvangst van de studenten in de kantine Alle collega’s 8.30 uur Korte opening van de waardendag Presenteren wat we gaan doen vandaag Karin Daan 8.45 uur Forum theater “Goedgedrag” lessen Daan. Wie mee wil doen. 9.15 uur Studenten naar eigen SLB groep: bespreken van de waarden, gedragsverwachtingen, etc. Klaarzetten kantine voor het gezamenlijk verven. SLB-ers Daan met collega’s die geen eigen groep hebben 10.30 uur Pauze Iedereen 10.45 uur Verzamelen in de kantine: Uitleggen wat we gaan doen: “Beeldend uitwerken van de voor jou belangrijke waarden” Koffie/thee/iets lekkers Ton 11.30 uur Opruimen! Als het klaar is terug naar de SLB groep 12.00 uur 12.30 uur Workshops ronde 1 13.30 uur 13.45 uur Workshop ronde 2 14.45 uur Gezamenlijke afsluiting in de kantine Presentaties, etc. 15.15 uur Studenten naar huis!
Uitkomst: Waarde Respect!
gedragsverwachtingen Positief bekrachtigen Tactus SSC RIBW MEE LPA Jeugdzorg Meesterwerk SMW Leger d.H Dimence Enz. PBS pyramide NT2 ZAT Lessen goed gedrag Data verzamelen gedragsverwachtingen waardendag carrousel Eenheid in handelen Positief bekrachtigen
Carousel FBA EX.F DSM IV Leary
houding t.o.v. student: Leary
Executive functies Definitie: Vaardigheden die nodig zijn om je gedrag te kunnen sturen (Smits & Huizinga) Voorbeelden Reactieinhibitie: niet beginnen, onderbreken of doorzetten van gedrag Werkgeheugen: Informatie vasthouden om te bewerken Taakinitiatie: zonder dralen aan een opdracht beginnen Metacognitie: zelfreflectie. Het gezichtspunt van een ander kunnen innemen. (Dawson & Guare)
Data verzamelen Data executieve functies
Data verzamelen: incidentregistratie
Carousel