Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eigen Kracht-conferenties
Advertisements

Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Ervaringen in samenwerking
De kracht van mensen 16 februari 2011.
Succesfactoren van teamcoaching
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
in de transitie naar een
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Efficiënt besturen in de social profit
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Nationaal Innovatie Event
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Medialandschap Blok 2, week 3 College #2.
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Organisatiestructuur en
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
Kansen voor Samenwerken
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Lessen uit een praktijkovername
3 havo 3 brandhaarden §6 en 7.
Werkzoekenden bestrijden werkloosheid …over het vergroten van de arbeidsmarkt en koopkracht, het aanjagen van de economie, door het verminderen van de.
Visie 2020 Stip aan de Horizon 1. Waarom een visie?
Naar een optimaal HR - beleid
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Waarden & organisatiecultuur
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Het coachende functioneringsgesprek
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Aanpak afvalwaterketen VNG / UvW Gert Dekker Ruud van Esch.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Beleidsplan ZTC Waarom een beleidsplan?  Blik houden op de toekomst  Voorkomen van verrassingen  Aanjagen van vernieuwing  Hulpmiddel.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
DAVID PINTO
V&VN Geriatrie & gerontologie 1. Organogram V&VN 2.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
De verbinding tussen zorg en welzijn in de wijk. MISSIE Participe bevordert: welzijn in de wijk en zorg voor thuis.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Intranet en dan… Hoe beheer en ontwikkel je een intranet in een complexe organisatie als de Universiteit Utrecht?
Verbindende Besluitvorming werkt.
Visie en strategie Les 4: strategie.
Groepsdynamica Forming
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Samenwerking: de aanhouder wint
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Ontwikkeling, wij als EBS
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen

11.11.11, Koepel van de Vlaamse Noord-Zuidbeweging 11.11.11 bundelt de kracht van 330 11.groepen en 60 organisaties uit onze missie: “Krachten bundelen voor structurele verandering 11.11.11 spitst zich toe op beleidsbeïnvloeding…. We doen dat in samenwerking met onze leden in eigen land, met onze partnerorganisaties in het Zuiden en via internationale netwerken van gelijkgezinde organisaties.” Samen campagne voeren met 11.11.11 en CNCD Zelfde politiek dossier en eisen Zelfde affichebeeld en actiemodel Deze campagne wordt gecoördineerd door de twee koepelorganisaties, 11.11.11 en CNCD-11.11.11, maar zal gezamenlijk worden gevoerd door de ngo’s, vakbonden en mutualiteiten. Sommige van die organisaties zijn van plan de campagne meer specifiek af te stemmen op hun doelpubliek (cfr. doelgroepen), ook met behulp van communicatiemiddelen.

Het zit dus in ons DNA…

Campagne Sociale Bescherming De campagne wordt getrokken door de 2 koepels: 11.11.11 en CNCD. Vakbonden, mutualiteiten en andere NGO’s doen mee.

zonder de waarheid in pacht te hebben Elke samenwerking is een nieuwe zoektocht. Maar door ervaring wel wat structuur te leggen in aanpak. Hiervoor zijn kritische succesfactoren opgesteld waaraan samenwerking kan getoetst worden. Wil niet zeggen dat wij daarom “het concept” van samenwerking hebben. Een permanent zoeken en bijsturen.

Samenwerken is balanceren tussen de voor- en de nadelen Samenwerken is balanceren tussen de voor- en de nadelen. Samen zoeken naar de optimale balans maakt onderdeel uit van het proces om te komen tot daadwerkelijk goed samenwerken. We geven hierbij graag een aantal aspecten die deel uitmaken van de zoektocht naar een goede samenwerking. Samenwerken is samen zoeken naar optimale balans tussen voor- en nadelen

Er zijn verschillende aspecten aan samenwerking Er zijn verschillende aspecten aan samenwerking . Iemand die al eens in een samenwerkingsverband heeft gewerkt zal er wel meerdere herkennen. Interessant is om ze eens allemaal opgesomd te zien en je er ook van bewust te zijn. Pluspunten: Samen een grotere campagne maken. Allemaal samen dezelfde boodschap brengen.  Groter bereik en (hopelijk) grotere impact. Budgetten samen leggen om tot een groter geheel te komen. Geen versnipperde budgetten en boodschappen. Cfr campagne sociale bescherming; we bereiken een zeer groot stuk van het middenveld. Samenwerken werkt motiverend voor wie in de beweging zit. Eén centrale boodschap waarin iedereen zijn/haar eigen accent en focus kan toevoegen. Cfr: sociale bescherming: de centrale boodschap wordt geregeld herhaald. Gelaagde ervaringen en expertise (zowel inhoudelijk als campagnematig) uitwisselen. Dubbel werk vermijden en taken verdelen. Gebruik maken van elkaars netwerken en contactpersonen. Werken met een BV zorgt ervoor dat je andere mensen betrekt (de niet ususal suspects). Moeilijkheden:   Tijdsintensief om een campagne uit te werken waarin iedereen zich kan vinden. Zorgen dat het één geheel blijft. De boodschappen en actiemodel mogen niet te ver uit elkaar liggen.  Iedereen wil woordvoerder zijn maar soms beter om één woordvoerder aan te duiden die voor alle partners spreekt. Eenduidige boodschappen geven. Soms worden ideeën anders geïnterpreteerd bij uitwerking dan in de conceptfase.

Valkuilen op het pad naar samenwerking In het proces naar een goede samenwerking kunnen er wat problemen/valkuilen op je pad komen. Belangrijk is dat je weet wat hiervan de oorzaken zijn en ook op welk niveau deze problemen zich voordoen. We bekijken eerst even de oorzaken en dan de niveaus

Oorzaken van valkuilen het laten bestaan van losse eindjes afspraken verschillend interpreteren oud zeer verschil in snelheid van aanpak geen onderlinge openheid onvoldoende oog voor overstijgend belang

Problemen zijn er om opgelost te worden. Maar we zijn geen dokter die voor elke ziekte een bijpassend pilletje hebben. De genoemde ‘recepten’ zijn dan ook eerder algemene oplossingsrichtingen. Deze moeten op maat worden gemaakt. Sommige recepten hebben eerder een ‘doe het zelf’- karakter. Voor andere is speci­fieke externe des­kundigheid nodig.

Problemen situeren zich op verschillende vlakken visie/strategie/doelen organisatie/management cultuur/gedrag/omgangsvormen

Soorten problemen omtrent Visie/strategie/doelen: Onduidelijke visie, verschillen in visie Verschillen in ambitieniveau Domeindiscussie Externe partners Geld Doelgerichtheid Planning en voortgang Voorbeelden: Afstemmen van verwachtingen omtrent bv grootsheid van evenement, campagne, …  (vb: 100 mensen bereiken versus 1000 mensen bereiken) 11.11.11 is pluralistisch en kan dus niet met eender wie samen werken (vb: politieke partijen of bedrijven die onethisch werken). Vb: fos en link met SPA, vredeseilanden en link met Elke keer opnieuw moet je met nieuwe partners op zoek gaan naar de beste manier van samenwerken.  Er bestaat geen draaiboek voor samenwerkingen omdat ze altijd anders zijn bedrijven,… Een sensibliserende actie met partners is haalbaar. Een fondsenwervende actie is zeer moeilijk om afspraken over te maken. Elke organisatie heeft zijn eigenheid, met andere campagnedynamieken, andere prioriteiten en campagneperiodes.  

Soorten problemen omtrent Visie/strategie/doelen: Onduidelijke visie, verschillen in visie Verschillen in ambitieniveau Domeindiscussie Externe partners Geld Doelgerichtheid Planning en voortgang Voorbeelden: Afstemmen van verwachtingen omtrent bv grootsheid van evenement, campagne, …  (vb: 100 mensen bereiken versus 1000 mensen bereiken) 11.11.11 is pluralistisch en kan dus niet met eender wie samen werken (vb: politieke partijen of bedrijven die onethisch werken). Vb: fos en link met SPA, vredeseilanden en link met Elke keer opnieuw moet je met nieuwe partners op zoek gaan naar de beste manier van samenwerken.  Er bestaat geen draaiboek voor samenwerkingen omdat ze altijd anders zijn bedrijven,… Een sensibliserende actie met partners is haalbaar. Een fondsenwervende actie is zeer moeilijk om afspraken over te maken. Elke organisatie heeft zijn eigenheid, met andere campagnedynamieken, andere prioriteiten en campagneperiodes.  

Soorten problemen omtrent organisatie / management: Onvoldoende helderheid over middelen Onvoldoende slagvaardige structuur Niet nakomen van afspraken Trekkers doen het werk Besluitvorming Vergaderen Plan van aanpak ontbreekt, onduidelijk, te complex Verschillend niveau van vertegenwoordiging Kwaliteit taken Een goede en niet te logge organisatie- en overlegstructuur opzetten. Hier kruipt veel voorbereidend werk in maar is essentieel. Vooraf goed bepalen waar beslissingen genomen worden en door wie om duidelijkheid te behouden. Concreet projectgroep met projectleider. Projectkader met een duidelijke planning. 11.11.11 neemt als koepel vaak veel taken op en wordt als trekker/organisator naar voor geschoven. Niet iedereen houdt zich aan de gemaakte afspraken (vb; respecteren van deadlines, embargo om informatie te verspreiden,…) Sommige praktische beslommeringen kunnen veel overleg vergen. Vb: Contactgegevens verzamelen van mensen: aan wie behoren contacten toe? Wie gaat met hen communiceren, waarover en wanneer?  Rekening houden met privacywetgeving ivm het delen van contactgegevens

Soorten problemen omtrent cultuur/ gedrag/omgangsvormen Verschillende belangen Ja zeggen, nee doen; geen open communicatie Niet op samenwerken gericht Conflict Vertrouwen Respect en waardering Sfeer en klimaat Werken met een BV zorgt ervoor dat je verantwoordelijk wordt geacht voor de blunders van de BV (vb: Lance Armstong). Opletten met BV’s dat ze jouw verhaal brengen en niet hun eigen verhaal. BV’s moeten er met heel hun hart achter staan, niet uit opportunisme. Vele organisaties/partners denken vaak nog op een traditionele manier. Ook in de keuze van actiemodellen. 11.11.11 wil creatief en ludiek uit de hoek komen maar partner organisatie hebben bang dat het niet zal aanslaan bij hun eigen achterban. Hierdoor moet 11.11.11 een “zwakker/bijgesteld/afgevlakt” voorstel uitwerken om tot een compromis te kunnen komen. Elke organisatie heeft zijn/haar eigenheid waar rekening mee moet gehouden worden. Soms zijn standpunten niet verenigbaar. Je moet water bij de wijn doen en compromissen maken, ook al ben je er zelf soms van overtuigd dat een andere aanpak een beter effect zou hebben.

De kunst van samenwerken bestaat uit een aantal factoren De kunst van samenwerken bestaat uit een aantal factoren. Het is van belang dat je bij de start van een samenwerking deze  factoren kent. Dan is het makkelijker om: er mee te werken er van te leren verbeteringen door te voeren  De factoren staan in een checklist. Geschikt voor individuele of gezamenlijke (tussen­tijdse) evaluaties: welk rapportcijfer geven we aan deze punten?  welke verbeteringen zijn wenselijk? Op deze manier kan een samenwerkingsverband een 'onderhoudsbeurt' ondergaan.

kritische succesfaktoren (overeenstemming over) visie en doelen Durf en pioniersgeest Interdependentie (bewustzijn) Domeinconsensus Elkaar kennen Onderhandelingsvermogen Middelen structuur

Samenwerking is samen op weg gaan Samenwerking is samen op weg gaan. Niet succesvol van in het begin, maar wel vanuit een al doende leert men principe. Helder en open communicatie als belangrijkste leidraad ! Veel succes