Wet van 21 mars 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's Gewijzigd door de wet van 12 november 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Advertisements

Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
relevante wetgeving en achtergrondinformatie
Vakbekwaamheid vrachtwagenchauffeur
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
De strafrechtelijke aspecten van het ‘integratiedecreet’
Beroepsgeheim op de SEH
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Testdata Management Ketentest
Rechtshandelingen van de Unie
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Handhaving bouwregelgeving… ook bestaande bouw
Collectieve en Individuele valbeveiliging
Vrijheidsberoving na een als misdrijf omschreven feit
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Mr. Anton Ekker zomerborrel AdLantic 5 juni 2012.
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
De Patiëntenrichtlijn
‘Ontvoogding woningkwaliteitsbewaking’ Overzicht besluit: aanvraag, beslissing, toekenningscriteria, opdrachten.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Plan van aanpak asbestbrand
Affligem, 23 april 2003 V-ICT-OR SHOPT IT. Affligem, 23 april 2003 Gebrek aan regelgeving, nood aan duidelijkheid oplossing : e-policy ? wettelijke beperkingen.
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
Beroepsgeheim van de tandarts
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
De (T)OR en de bestuurder
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
Alles rondom het huishoudelijk reglement door mr. J.A. (John) Liewes
Kapt. Bev. Vander Ougstraete Brandweer Deinze Versie: 8 oktober 2010
Staatshervorming Binnenvaart Jaarvergadering VBR Peter Claeyssens 22 januari 2016.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Burgers en politie: samen sterk! Evaluatie veiligheidsprojecten Zonaal Veiligheidsplan Hoofdcommissaris Denis Bergmans Korpschef Lokale Politie.
EID stelsel NL Inkoppertje?. Hun schade bedroeg ruim 350 miljoen euro. Sinds 2007 gaat het om een schade van opgeteld 2,8 miljard. Dat blijkt uit.
De doorwerking van rechterlijke uitspraken op ruimtelijkeplannen.nl Provero 20 november 2012 Bart Veenman Raad van State
Paracommerciële Verordening informatieavond 21 oktober 2013.
Bent u van plan een evenement te organiseren in Hoogstraten of één van zijn deelgemeenten? Dan kan u hier terugvinden waar u op moet letten en of u een.
Het beroepsgeheim binnen de verloskunde Frederic Blockx.
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Veranderopgave handhaving
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Informatiemoment 04 maart 2016
Presentatie - Melding bewakingsactiviteiten en exploitatiezetel
DE AVG EN DE RECHTEN VAN DE BETROKKENE - RECHT VAN TOEGANG
Transcript van de presentatie:

Wet van 21 mars 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's Gewijzigd door de wet van 12 november 2009

Vaststellingen Terminologische onsamenhangendheden en benaderingen Discrepantie tussen de “theorie” en de praktische uitwerking op het terrein

Wijzigingen  [Taal verbeteringen]  Plaatsing van vaste camera’s in een niet-besloten plaats : advies van de gemeenteraad en raadpleging van de korpschef  Gebruik van mobiele camera’s door de politiediensten (art. 7/1 en 7/2)

Herinnering: plaatsen bedoeld in de camerawet  Niet-besloten plaats : elke plaats die niet door een omsluiting is afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek Vb: openbare weg  Voor het publiek toegankelijke besloten plaats : elk besloten gebouw of elke besloten plaats bestemd voor het gebruik door het publiek waar diensten aan het publiek kunnen worden verstrekt Vb: café, station, Sportpaleis, Dour Festival, bank, winkel …  Niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats : elk besloten gebouw of elke besloten plaats die uitsluitend bestemd is voor het gebruik door de gewoonlijke gebruikers Vb: woning, club …

Plaatsing van vaste camera’s in een niet gesloten plaats Oude versie – Art. 5, §2 « De in § 1 bedoelde beslissing wordt genomen nadat de gemeenteraad van de betrokken gemeente en de korpschef van de betrokken politiezone een positief advies hebben gegeven. Uit het tweede advies moet blijken dat een veiligheids- en doelmatigheidsanalyse werd uitgevoerd en dat de plaatsing beantwoordt aan de in de wet van 8 december 1992 bepaalde beginselen ». Problemen: - Inhoud van de « veiligheids- en doelmatigheidsanalyse »? - Verplaatsing van de verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke voor de verwerking naar de korpschef.

Plaatsing van vaste camera’s in een niet gesloten plaats Nieuwe versie – Art. 5, §2 « De in § 1 bedoelde beslissing wordt genomen nadat de gemeenteraad van de gemeente waar de plaats zich bevindt, een positief advies heeft gegeven. De gemeenteraad verstrekt zijn advies na voorafgaandelijk de korpschef van de politiezone waar die plaats zich bevindt te hebben geraadpleegd ».  Enkel de gemeenteraad geeft een positief advies  De korpschef wordt geraadpleegd als deskundige over: -De draagwijdte en het type van delinquentie -Het bestaan van veiligheidsproblemen en de hiermee verbonden risico’s die het plaatsen van camera’s zouden verantwoorden -De doelmatigheid van het bewakingsysteem: voldoende interventiecapaciteit?

Gebruik van mobiele camera’s door de politiediensten Artikelen 7/1 : Principe 7/2 : Modaliteiten 8, al. 3, 2°: Vrijstelling van het pictogram 13 : Strafbepaling

Principe: art. 7/1  Wanneer? -grote volkstoelopen (art. 22 WPA): zoals stakingen, sportevenementen, culturele gebeurtenissen en festivals, feesten in mégadancings, rellen, bijeenkomsten van motorbendes, acties van milieuactivisten, bomspottings, rave party’s,… (Dus niet, ambtshalve, voor dagdagelijkse politie interventies) -« in het kader van »: voetbal match  vanaf de verzameling van de supporters/bezoekers in hun stad van herkomst, het transport naar de plaats van afspraak, tijdens de duur van de match en tijdens de terugreis na de wedstrijd.

 Wanneer (vervolg) -niet-permanente opdrachten : het gebruik van mobiele camera’s om de Hell’s Angels of de harde kern van voetbal supporters te bewaken… buiten het kader van een volkstoeloop is dus uigesloten.  Waar ? -Niet-besloten plaatsen: openbare weg (betoging), parken (rave-party), bossen ( milieuactivisten ), … -Voor het publiek toegankelijke besloten plaats : sportstadium, nachtclub (behalve privé club), concertzaal, plaats van een festival, station, …

Modaliteiten: art. 7/2 I)Wie beslist over het gebruik van mobiele camera’s?  Niet-gesloten plaats: de OBP aan wie de operationele verantwoordelijkheid is toevertrouwd (art. 7/1 t.e.m 7/3 WPA):  de korpschef of de DirCo   De betrokken burgemeesters op de hoogte brengen (per fax, mail…)  Voor de inwerkingstelling van de mobiele videobewaking

 Voor het publiek toegankelijke besloten plaats : de burgemeester  Uitzondering: uiterste hoogdringendheid  OBP  Onmogelijkheid om de beslissing van de burgemeester af te wachten = onvoorziene volkstoeloop (rellen) = onvoorziene bijzondere risico (aanwezigheid van activisten) = niet nader bepaalde plaats (rave-party)  De betrokken burgemeesters op de hoogte brengen Onmiddellijk (per telefoon? In zonale overleg te debatteren …)

II)Operationele verantwoordelijkheid = de OBP aan wie de operationele verantwoordelijkheid is toevertrouwd   Kennisgeving aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levensfeer (CBPL)  Overeenstemming met de “privacywet” van (WPL)

III)Kennisgeving aan de CBPL (Opm: niet gepubliceerd in openbaar register van de CBPL)  Wanneer? -Ten laatste op de dag die voorafgaat aan de volkstoeloop NB: In geval van meerdere volkstoelopen met eenzelfde locatie, aard, benaming en operationeel verantwoordelijk: één kennisgeving Vb: thuisvoetbalwedstrijden in eenzelfde seizoen -Hoogdringendheid : binnen de 7 dagen  Hoe? -Op termijn: elektronische toepassing op de website van de CBPL, via een login -Voorlopig: papier standaardformulier (per fax)

 Inhoud  Identificatie -Van de persoon die de beslissing heeft genomen; -Van de operationeel verantwoordelijke (dienst en OBP); -Van de grote volkstoeloop (aard, datum, plaats)  Bekijken en opnemen -Ja/nee en voor welke finaliteiten -Identificatie van de dienst die de beelden verwerkt  Motivering - Overeenstemming met de WPL -Doelmatig en efficiënt gebruik -Finaliteit, proportionaliteit et subsidiariteit

IV)Overeenstemming met de WPL  “Doelmatig” en “efficiënt” gebruik??? Advies van de Raad van State : « il doit veiller à ce que l’utilisation des caméras soit ciblée et efficace et, plus largement, qu’elle soit conforme aux principes de la loi précitée du ». DUS  « doelmatig »  proportionaliteit  « efficiënt »  subsidiariteit

 Finaliteit, proportionaliteit en subsidiariteit  Finaliteit  bewaking om: -misdrijven of overlast te voorkomen, vast te stellen of op te sporen (135 NGW) -de openbare orde te handhaven  Subsidiariteit  geen andere minder privacyindringende middelen om de gestelde doeleinden te bereiken (kwaliteit van de beschikbare inlichtingen, goede voorbereiding en omkadering van de dienstorde) - Ex: onvoorziene evenement – gebrek aan tijdige inzetbare capaciteit.  Proportionaliteit  evenwicht tussen de bescherming van privacy en het cameragebruik; het verzamelen van beelden beperken naar adequate en pertinente plaatsen en personen – Ex: betoging: we filmen de nieuwsgierigen, de winkeliers, de balkons… niet zonder reden.

V) Bekijken in real time Toegestaan opdat :  de bevoegde diensten  politiediensten, ziekenwagen, brandweer, …  zich preventief kunnen opstellen  Vb: een « harde kern » die in een betoging tot stand komt uiteen te drijven  onmiddellijk kunnen ingrijpen bij misdrijf, schade, overlast of verstoring van de openbare orde  en die diensten in hun optreden optimaal kunnen worden gestuurd.

VI)Opnemen van de beelden Toegestaan teneinde : preventieve maatregelen te nemen om een verstoring van de openbare orde te vermijden ; bewijzen te verzamelen van feiten die een misdrijf of een aantasting van de openbare orde opleveren; bewijzen te verzamelen van feiten die schade of overlast veroorzaken ; een dader, een verstoorder van de openbare orde, getuigen of slachtoffers op te sporen en te identificeren.

Vrijstelling van het pictogram: art. 8  PRINCIPE : heimelijk gebruik verboden  zonder voorafgaande toestemming van de gefilmde persoon  Geldt als voorafgaande toestemming de aanwezigheid op een niet-besloten plaats of op een voor het publiek toegankelijke besloten plaats waar op zichtbare wijze van mobiele bewakingscamera's gebruik wordt gemaakt  op schouder, op statief, in het uniform geïncorporeerd MAAR NIET in het uniform verborgen: de gefilmde personen moeten weten dat de politieagent een camera op zich draagt.  Wettelijk vermoeden : mobiele bewakingscamera's, gemonteerd op niet-gebanaliseerde voertuigen, vaartuigen of luchtvaartuigen, worden geacht op zichtbare wijze gebruikt te zijn  voertuigen die zijn voorzien van de officiële striping.

Strafbepaling : art. 13 « Overtreding van de artikelen 5, 6, 7, 7/1, 7/2 en 8 wordt gestraft met geldboete van 25 euro tot 100 euro. Wordt gestraft met dezelfde geldboete, hij die de beschikking heeft over een afbeelding waarvan hij redelijkerwijs kan vermoeden dat dit beeld verkregen werd met schending van deze artikelen ».