Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
INK Management Model.
Besturing van (bedrijf)processen
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Nationaal Innovatie Event
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Visie Mensontwikkeling WSD
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Leseenheid 2 BIV Hofamopleiding
Besturing van (bedrijf)processen
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Wat is kwaliteit Vele definities: 1.Opgedane ervaring minus verwachting van de afnemer 2.Fitness for use Ideaal: ACE, above customer expectation.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 2.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
De essentie van kwaliteit
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie & jaarplan
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Besturing van (bedrijf)processen
Bedrijfsvoeringsscan
KWALITEIT IN DE ZORG BENT U GEREED VOOR ISOHEALTHCARE?
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 5 Processen verbeteren
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 8 Systeemtheorie
Nike Supply Chain Management
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
Certificering van assetmanagement
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Voor goed bijzonder onderwijs
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Methoden om te werken aan continue verbetering
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Transcript van de presentatie:

Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement Hugo Hendriks

Wat is een proces? Een proces is een verzameling van activiteiten die gezamenlijk input omzetten in output om een bepaald doel te realiseren.

Processen zijn in te delen in primaire, secundaire en besturingsprocessen

Processen zijn ook in te delen in hoofdprocessen, werkprocessen en werkinstructies

Indeling processen in productie-, informatie- en dienstverleningsprocessen Procesmanagement is een systematische en beheerste beïnvloeding van processen om ervoor te zorgen dat organisatiedoelen worden gerealiseerd.

De plan-do-check-act-cyclus van procesmanagement

Organisaties zijn vaak ingericht in afdelingen Organisaties zijn vaak ingericht in afdelingen. Dat kan op verschillende manieren: Functioneel (inkoop, verkoop, productie) Geografisch (Noord, Zuid, Oost, West) Proces (ontwerpproces, productieproces) Product (medische apparatuur, consumentenelectronica, halfgeleiders) Markt (bedrijven, burgers)

Werkvormen Aspect Improviserend Projectmatig Routinematig Wanneer Ad hoc Te voorzien Herhalend Resultaat Onzeker Redelijk zeker Zeker Bekendheid Nieuw, plotseling Nieuw, planmatig Bekend Vrijheid Veel vrijheid Vooraf doordacht Nauwelijks vrijheid Werkwijze Chaotisch Geleidelijk duidelijker Duidelijke, vast procedure

Toegepast procesmanagement is een systematische en beheerste beïnvloeding van processen door de toepassing van praktische methoden en instrumenten om ervoor te zorgen dat organisatiedoelen worden gerealiseerd.

Proceskenmerken

Kwaliteitsgoeroes: Imai: Kaizen ofwel continue stapsgewijze verbetering Crosby: Quality is free ofwel streven naar nul fouten Juran: Plannen, beheersen en verbeteren van kwaliteit Ontwikkeling in kwaliteitsdenken: Productkwaliteit Proceskwaliteit Organisatiekwaliteit Ketenkwaliteit Totale kwaliteit

INK-managementmodel

PDCA-cyclus in het INK-model: Plan: Strategie en beleid en leiderschap Do: management van medewerkers, processen en middelen Check: Resultaten van medewerkers, klanten en partners, maatschappij en bestuur- en financiers Act: Verbeteren en vernieuwen Naast deze ‘rationele’ PDCA-cyclus, omvat het INK-model ook een sociaal dynamische PDCA-cyclus: Inspireren Mobiliseren Waarderen Reflecteren

Kwaliteitssystemen zijn veelal gebaseerd op: Kwaliteitsbeleid Procedures en voorschriften Interne audits en directiebeoordelingen Verandermanagement Procesmanagement vormt de basis voor kwaliteitsmanagement

Sociaal dynamisch perspectief: Rol van medewerkers Rol van leidinggevenden Rol van specialisten Triade Model: Triade = Gelegenheid x Capaciteit x Motivatie Motivatie: Intrinsiek Extrensiek Stijl van leidinggeven Identification based trust Calculus based trust

Organisatieontwikkeling volgens Greiner

Volwassenheidsstadia organisaties: Productgericht Procesgericht Organisatiegericht Ketengericht Maatschappijgericht

Focus van procesmanagement: Bepaal de volwassenheid van de organisatie Bepaal de gewenste volwassenheid van procesmanagement Bepaal de typische kenmerken van uw primaire proces Aansluitend: Processen beschrijven Processen besturen Processen analyseren Processen verbeteren