Laat je inspireren door de toekomst: Op weg naar het HAN Instellingsplan 2016-2020 Presentatie BMC SB 11 november 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Workshop Mensen in beweging
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Edushock leerfestival
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Doelmatigheid in het mbo Optimaliseren op het kruispunt van belangen.
Landelijke bijeenkomst samenwerkingsverbanden Kinderopvang-beroepsonderwijs 9 dec 2013.
Integraal onderwijs met ict
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Zorgorganisaties & vastgoed
Valorisatie Programma Rotterdam
Loopbaancentrum Zwolle
VTB Technasium Vakcollege
OR-platform 15 november.
Workshop topsectorenbeleid overheid
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Werken aan het beroep van morgen
de werkgever van de toekomst
Utrecht, 11 juni
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Missie, visie, strategie & jaarplan
1.Opgave West-Brabant 2.Uitvoeringsprogramma 3.Samenwerkingsstructuur 4.Prestatieovereenkomsten 5.Verbinden van middelen.
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Kansrijk Ondernemen 2 september 2010 Er is niets verkeerd aan verandering, zolang het maar in de goede richting is. - Winston Churchill.
Programma uur Opening door Hans Borstlap, voorzitter Bestuur Leerstoelen uur 'Soberheid' | Korte inleidingen en aansluitend discussie
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon 26 mei 2014, werkconferentie Innovaties in het sociale domein.
moderniseren van het curriculum.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
De toekomst van ons vak Pieter Rodenburg.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Een gezonder Nederland VTV-2014
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
1 EEMSDELTA Regio Eemsdelta De regio Eemsdelta werkt aan het Woon- en Leefbaarheidplan -het vormt de regionale afspraken over leefbaarheid, woningbouw.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Kennisbehoud Strategische personeelsplanning
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Toekomstige veranderingen:
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Laat je inspireren door de toekomst: Op weg naar het HAN Instellingsplan 2016-2020 Presentatie BMC SB 11 november 2014

Leven in 2030?

AOW-leeftijd berekenen Geboortedatum 24-12-1953 AOW-leeftijd 66 jaar De AOW-leeftijd gaat in stappen omhoog. U ontvangt uw 1e AOW-uitkering op de dag dat u de AOW-leeftijd bereikt. Geboortedatum 24-12-1953 AOW-leeftijd 66 jaar U krijgt AOW vanaf 24-12-2019 Toekomstplan Het kabinet wil dat de AOW-leeftijd sneller omhoog gaat. Daarvoor heeft het kabinet toestemming nodig van de Eerste en Tweede Kamer.  Als het plan doorgaat, krijgt u uw AOW vanaf: 24-08-2020

even/oneven/etc 49.68% van de uitslagen valt op een oneven eindcijfer. 40.15% van de uitslagen (eindcijfer) valt op een priem getal (40% van de eindcijfers is priem). Van alle uitslagen viel 50.31% op eindcijfers 0...4 (en dus % op 5...9

Strategie-ontwikkeling Wie en wat willen we zielsgraag worden? Toekomstige omgeving Zelfbeeld in toekomst Waar komen we vandaan en wie zijn we nu? Heden en verleden Welke wegen zal onze omgeving ons toestaan in te slaan? Strategische visie Strategische keuzen Strategische acties

Onderwijs? Onderzoek? Concullega‘s ? Regio? Instroom? Arbeidsmarkt? hoe leren? Brede hogeschool? Financiering? Besturen? Gebouwen?

Het nieuwe IP Visionair met beperkt aantal doelstellingen en beperkter van omvang Doorontwikkelen huidige IP en beperkt nieuw (80%-20%) Primaire processen in de lead, ondersteuning volgend

IP: twee deelprocessen Ontwikkeling van scenario’s, strategieën en droombeeld (tot januari) Ontwerpen van het HAN plan (vanaf januari/februari tot augustus)

Deelproces 1: Scenario’s: leren van de toekomst

Fasen in het scenarioproces 1. Vaststellen kernvraag: hoe ontwikkelt zich de omgeving tot 2030 en wat tekent dat voor de strategie van de HAN? 2. Trendanalyse 3. Scoren op onzekerheid/impact 4. Vaststellen dimensies 5. Schrijven (beleidsarme) scenario’s 6. Werken met scenario’s (robuuste strategie en beleidstoetsingen)

Hoe ver zijn we?

Groslijst trends Algemeen economische en maatschappelijke trends Regionale trends Studenteninstroom Ontwikkelingen in onderwijs Arbeidsmarktperspectieven HBO-ers

Richting zeker Lage impact Hoge impact Richting onzeker Netwerk-samen-leving Veranderende financiering Digitalisering Demografische ontwikkelingen Globalisering/ Regionalisering Inno- vatie Flexibili- sering onderwijs Arbeids- markt

Demografie en instroom Demografische krimp in relevante wervingsgebieden Ouder wordende beroepsbevolking Toename nieuwe instroom (internationale studenten, werkend lerenden) Kwalitatieve mismatch beroep en opleiding

Leerlingendaling in het VO in relevante wervingsgebied Instroom HAN Daling VO Arnhem/Nijmegen 36% 2020: - 7% 2025: - 11% 2030: - 14% Achterhoek 13% 2020: - 14% 2025: - 25% 2030: - 29% Veluwe 10% Noordoost Noord-Brabant 2020: - 8% 2025: - 14% 2030: - 16%% Noord-Limburg 4% 2020: - 11% 2025: - 18% 2030: - 18% Zuidwest-Gelderland 1,5% 2025: - 22% 2030: - 26%

Arbeidsmarkt en economie Topsectoren en maatschappelijke uitdagingen Nederland innovatieland: Kennisontwikkeling maar vooral ook -benutting Bipolaire arbeidsmarkt Verminderd arbeidsmarktperspectief HBO-ers Discrepanties tussen en binnen sectoren Dynamische arbeidsmarkt: van baanzekerheid naar werkzekerheid Gevraagd: flexibiliteit en responsiviteit, in co-creatie met het werkveld

Globalisering - regionalisering Mondiale kennisontwikkeling Europese arbeidsmarkt: internationale mobiliteit Toenemend belang Euregio Focus op Europese maatschappelijke uitdagingen én regionale speerpunten De stad als motor voor economische groei War for talent

De student van de toekomst: generatie Z Digitale netwerkers Multi-taskers Informatie uit vele bronnen tegelijk Behoefte aan inspiratie en ervaring (ipv autoriteit) Werken, leren en recreëren lopen door elkaar Docent en groep blijven belangrijk Meepraten, mee beslissen, eigen verantwoordelijkheid

Flexibilisering onderwijs Shoppende student Belang informeel en non-formeel leren neemt toe Behoefte aan personaliseren en flexibiliseren van aanbod Blended, Open en online leren Leven lang leren, ook horizontaal Publiek en privaat

Digitalisering Digitalisering samenleving: robotisering en automatisering in alle sectoren. Vraagt veel van toekomstige werknemers (en dus van onderwijs). Digitalisering onderwijs: plaats en tijd onafhankelijk leren, nieuwe onderwijsvormen. Vraag veel van docent en organisatie

Financiering Afname instroom, minder geld Van aanbod- naar meer vraagfinanciering? Subsidiestromen verminderen Toenemend belang PPS Effect leenstelsel?

Volgende stappen verfijnen trendanalyse ontwikkelen en toetsen drie toekomstscenario’s ontwikkelen en toetsen robuuste strategie nader bepalen van zelfbeeld 2030 inrichten ontwerpteams rondom de thema’s Onderwijs, Onderzoek, Valorisatie, HR, Marketing, Huisvesting, Financiën

Naar een robuuste strategie Scenario A Scenario B Scenario C IP 2016 – 2020 Onderwijs, Onderzoek, Valorisatie ICT, Huisvesting, HR, Financiën, Marketing

Robuuste keuzes in beleid Windesheim Verbinding leggen met topsectorenbeleid Verbinding van onderwijs, onderzoek en ondernemen Inzetten op blended learning en flexibilisering van het onderwijs Inzetten op andere doelgroepen: marktwerking, deeltijdonderwijs, afstandsleren m.b.t. professionals Generieke basis: 21st century skills en internationale oriëntatie van studenten Inzetten op praktijkgericht en vraaggestuurd onderzoek Flexibilisering van de onderwijsgebouwen ICT: Centraal stellen databeheer en ontwikkelen van digitale leer- en werkomgeving (DLWO) Creëren van onderscheidend profiel door aanbrengen focus Ontwikkelingsgericht personeelsbeleid (duurzame inzetbaarheid, aanbieden ontwikkelkansen, continue professionalisering)

Zie www.han.nl/essaywedstrijd