Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting 2013-2015 4 centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
Advertisements

Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Onderzoeksresultaten Project CVLZ Projectcoördinator:Projectmedewerkers: Hugo VanheeswijckKarolien Colson Tanya Daniels Omgaan met kwetsbaarheid.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Samen met ouders aan het werk!
Stuurgroep Drugs 28 juni 2012 Oostende Voorstelling ondersteuningsproject nachtopvang Oostende.
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
CBE: Centra voor Basiseducatie
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Doel samenwerking: Samenwerking RIZIV-ZF-VDAB-GTB
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Workshop Open Leercentrum
Dynamo Project: managementondersteuning voor sportclubs
GECOMBINEERD ONDERWIJS
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
Project Quickscan gezondheidsvaardighede n in het MCL Eindejaarsbijeenkomst Alliantie Gezondheidsvaardigheden 19 december 2013.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
Studievoormiddag 05/03/2015 AAV in gecombineerd onderwijs aan gedetineerden Natalie De Baets Randy Samyn Liezelotte De Schryver Jana Vermeulen Roel Devinck.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Startsessie ICT designteam Kunst en cultuur
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Workshop evalueren Dcp
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
Eén uur maakt een verschil Algemene doelstellingen  Integratie in de samenleving bevorderen;  Gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen vergroten;
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
ONDERZOEK haalbaar & duurzaam organiseren van stages ONDERZOEK naar het haalbaar & duurzaam organiseren van stages opleiding leraar secundair onderwijs.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk Oost-Vlaanderen.
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Groot Forum 05/02/2018.
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:

Het Hoger Onderwijs … Graduaatsopleidingen / HBO5-opleidingen behoren tot het hoger onderwijs (VKS5) Hechte samenwerking tussen hogescholen en CVO’s creëren.
Toerismeboeren Kick-off 2018
Masterclass voor lerarenopleiders
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Zelfevaluatie.
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Sportinfrastructuur via alternatieve financiering
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs

Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp - Gent cvo Kisp - VTI Aalst cvo Kisp – VTH Aalst cvo Vazov

Ervaring binnen Kisp Met gecombineerd onderwijs Specifieke lerarenopleiding (sinds…) Diverse opleidingen SVWO Bedrijfsbeheer Boekhoudkundig bediende Webdesigner Talen ICT Met aanvragen aanvullende middelen Specifieke lerarenopleiding (LIO) Webdesigner Boekhoudkundig bediende Computer- en besturingssystemen Autotechnieker (niet gekregen) Secretariaatsmedewerker (niet gekregen) Wisselwerking en groeiende expertise

Aandachtspunten bij opmaak dossier Vertrek vanuit de doelstellingen van project Meer cursisten kans geven een diplomagerichte opleiding te volgen Door meer flexibele leerwegen te creëren via gecombineerd onderwijs Vraag: welke van onze diplomagerichte opleidingen heeft potentieel? Maatschappelijk relevant en voldoende cursisten? Nieuwe doelgroep aantrekken: cursisten met nood aan flexibiliteit ICT en studievaardig? Ondersteuningsc apaciteit cvo?

Aandachtspunten bij opmaak dossier Check de ontvankelijkheidscriteria en voorrangsregels Minstens 50% afstand (70% =voorrang, maar ook meer flexibiliteit voor die doelgroep dus beter?) Integrale opleidingen = voorrang (maar ook beter voor de cursist)  lijst diplomagerichte opleidingen checken Engagement: effectief inrichten van de opleiding binnen de 2 jaar. Haalbaar? Zie profiel/doelgroep Doelgroep: werk/gezin + opleiding = nood aan anytime anywhere leren

Aandachtspunten bij opmaak dossier Selectiecriteria zijn inhoudelijk best wel relevant OLC (open leercentrum) Cursisten steeds toegang tot leerplatform geven LOC Akkoord noodzakelijk (ifv betrokkenheid) Betrokkenheid lesgevers = cruciaal voor succes Andere didactiek en methodiek Zeker nood aan bijscholing (ICT en e-didactiek) Voorzie ondersteuning en zet mensen samen: delen van expertise Bv: hoe cursisten begeleiden via afstand (frequentie, vorm contact,…) Ook tijdens de aanvraag reeds lesgevers betrekken

Aandachtspunten bij opmaak dossier Selectiecriteria Inbedding in de organisatie en innovatieve draagkracht Link met eerdere initiatieven en ervaringen van het centrum rond afstandsonderwijs/e-didactiek Maak gebruik van bestaande expertise uit andere vakgroepen/opleidingen (bv SLO) of zoek relevante partners (bv webleren VDAB) Zoek samenwerkingsverbanden (expertise binnenhalen + dissemineren) Zelf organiseren opleiding iTEacher Lid van expertisegroepen e-didactiek Stel een stuurgroep samen waarin je alle nodige expertise verzameld

Aandachtspunten bij opmaak dossier Selectiecriteria Inhoudelijke afstemming afstand-contactgedeelte Duidelijk uitschrijven functie en verhouding afstandsgedeelte en contactsessies Hoe/waar aanbieden en verwerken leerinhouden Hoe/waar evalueren en begeleiden en feedback (gebruik zelfevaluatie, fora, teamviewer,..) Rol/functie van het leerplatform en de lesgever = e-didactiek (en organisatorische component) Belangrijk: hier geef je aan hoe je flexibiliteit kwalitatief invult (input experten kan zinvol zijn) bv Contactsessie: aanbieden nieuwe inhouden en remediëring vorig gedeelte Afstand: nieuwe inhouden verwerken en begeleiden Voor veel lesgevers grote vraag hoe afstandsgedeelte vorm te geven (multimediaal) en te begeleiden/evalueren, hoe uitval vermijden,…

Aandachtspunten bij opmaak dossier Wat onthouden Vertrek vanuit centrale doelstelling: flexibele leerwegen en nieuwe doelgroep Middelen creëren ruimte om Traject kwaliteitsvol uit werken Maar ook: lesgevers voor te bereiden Ondersteun en betrek lesgevers van meet af aan Gebruik aanwezige expertise Partnerschappen om expertise binnen te halen Project is kans om vernieuwing in centrum te brengen

Vragen en reacties Verantwoordelijke onderwijsontwikkeling en – ondersteuning volwassenenonderwijs Kisp