Onderzoek doen een methodische aanpak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het doen van onderzoek in klas 4
De onderzoeksresultaten Opstellen en presenteren
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Zakelijk lezen Nederlands.
Ingenieursvaardigheden
Ingenieursvaardigheden
Bestrijd een vooroordeel
In stappen naar de innerlijke structuur
Schrijven in passende stijl
Workshop opstellen adviesrapport
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Onderzoeksvaardigheden
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Academische vaardigheden - C1.5
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Presenteren.
Bezoekersgerichte teksten
Een leesstrategie: toepassing
O Zo! Onderzoeken doe je zo. creatie PowerPoint : Jan Gilté
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Module Communicatie 3de dag
Onderzoek doen een methodische aanpak
De dag van het solliciteren Blok 1
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Onze doelen en visie in beeld
Samenvatting h1-h3.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Rapportage.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Gespreksvaardig-heden
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden 3
Onderzoeksvaardigheden
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
praktijk project ouderbetrokkenheid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Centraal Examen Nederlands
Het onderzoeksverslag
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
3F maken van een verslag.
De onderzoeksresultaten Opstellen en presenteren
Nederlands 4h6 30/12/18
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Praktijkgericht onderzoek
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

Onderzoek doen een methodische aanpak

oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren Rapporteren (OVUR) Een goed onderzoek geeft een goed antwoord. Een goed antwoord kan verantwoord worden. Daartoe werk je wetenschappelijk. In je onderzoeksverslag maak je je onderzoeksresultaten toegankelijk voor anderen. In je onderzoeksverslag toon je ook aan dat je het onderzoek goed hebt voorbereid en uitgevoerd. De resultaten die je bereikt hebt zijn dus objectief, controleerbaar, nauwkeurig en generaliseerbaar. Een onderzoeksrapport is een wetenschappelijk verslag en dat vraagt een weloverwogen aanpak. oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren Rapporteren (OVUR) onderzoeksverslag schrijven: algemeen (19) onderzoeksverslag schrijven: taal en structuur (20) onderzoeksverslag schrijven: citaten en verwijzingen (21) onderzoeksverslag schrijven: vormgeving (22) mondelinge presentatie brengen (23) mondelinge presentatie brengen: presentatiesoftware (24) oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

19 Onderzoeksverslag schrijven: algemeen (1/3) Een onderzoeksrapport schrijven is lastig. Een goed rapport moet doelgericht zijn: informeren overtuigen Een goed onderzoeksrapport vraagt een procesmatige aanpak. Dat betekent dat je schrijft in rondes. Een goed onderzoeksrapport vraagt ook aandacht voor: structuur en taal correcte verwijzing naar bronnen onderdelen en vormvoorschriften oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

19 Onderzoeksverslag schrijven: algemeen (2/3) Schrijven in rondes: Stel scherp op je onderzoeksvraag en je onderzoeksplan. Wat wou je te weten komen? Wat ben je te weten gekomen? Hoe heb je dit aangepakt? Maak een eerste tekstschema d.w.z. een ontwerp van opbouw van tekststructuur en tekst. Schrijf een eerste kladversie van de geplande onderdelen. Lees na een tijd je eerste versie kritisch opnieuw of laat je eerste versie kritisch nalezen Herschrijf tot je een definitieve versie hebt. oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

19 Onderzoeksverslag schrijven: algemeen (3/3) Mogelijke onderdelen onderzoeksverslag: kaft titelpagina voorwoord inhoudsopgave samenvatting inleiding kerntekst conclusie bronnenlijst bijlage(n) oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

20 Onderzoeksverslag schrijven: taal en structuur (1/6) Een goed onderzoeksrapport is leesvriendelijk. De norm hiervoor is de lezer! Leesvriendelijkheid vraagt aandacht voor taal en structuur. Taal Je taal is correct, gepast, begrijpelijk en aantrekkelijk. Maak dus gebruik van alles wat je leerde in de taallessen over leesvriendelijk schrijven. Structuur: belangrijkste delen: inleiding – kerntekst- conclusie oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

20 Onderzoeksverslag schrijven: taal en structuur (2/6) Inleiding onderzoeksrapport: maakt duidelijk wat volgt. Mogelijke onderdelen: Aanleiding voor je onderzoek (motivering)? Wat beoog je met je onderzoek? Welke keuzes heb je gemaakt en waarom (afbakening)? Wat is je hoofdvraag en wat zijn de deelvragen? Welke weg heb je gevolgd (methode)? Wat zijn de beperkingen van je onderzoek? Hoe heb je de kerntekst opgebouwd? Belangrijkste bronnen? Je inleiding schrijf je het laatst! oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

20 Onderzoeksverslag schrijven: taal en structuur (3/6) Taalgebruik Stap 1: stem je woordkeuze af op de lezers Stap 2: schrijf eenvoudig en beknopt Stap 3: schrijf levendig, concreet en begrijpelijk Stap 4: voorkom foutief taalgebruik Stap 5: gebruik wiskundige en wetenschappelijke formules op een correcte manier Stap 6: plaats het juiste leesteken op de juiste plaats Stap 7: controleer je tekst op spelling oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

20 Onderzoeksverslag schrijven: taal en structuur (4/6) Stap 1: kies goede titels met een beknopte samenvatting van de tekst Stap 2: kies een tekststructuur in functie van het doel dat je wil bereiken Stap 3: verdeel je tekst in verschillende alinea’s Stap 4: maak de samenhang duidelijk door signaal- woorden en woordgroepen te gebruiken Stap 5: accentueer begrippen en citaten op een consequente manier oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

20 Onderzoeksverslag schrijven: taal en structuur (5/6) Kerntekst: belangrijkste deel van je verslag. Je kerntekst heeft een logische en heldere structuur. De logica en helderheid moet blijken uit je decimale opbouw. Laat je opbouw kritisch nalezen! Kies een structuur die het best aansluit bij de bedoeling van je onderzoek en de functie van je onderzoeksvraag. oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

20 Onderzoeksverslag schrijven: taal en structuur (6/6) De conclusie van je onderzoeksverslag omvat: de herhaling van je hoofdvraag het globale antwoord op je hoofdvraag de belangrijkste bevindingen uit je deelstappen die tot dit antwoord hebben geleid eventuele verdere aanbevelingen oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

21 Onderzoeksverslag schrijven: citaten en verwijzingen Een onderzoeker maakt altijd gebruik van bestaande informatie en inzichten van anderen. De grens tussen ‘eigen’ informatie en ‘ontleende’ informatie geef je aan door correct te verwijzen en/of te citeren. verwijzen: informatie niet letterlijk overgenomen citeren: informatie wel letterlijk overgenomen Voor deze bronvermelding gelden precieze regels die je nauwgezet volgt. oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

22 onderzoeksverslag schrijven: vormgeving Vorm bepaalt mee de inhoud en dus ook de aantrekkelijkheid, de overtuigingskracht en waarde van je onderzoek. Maak gebruik van een tekstverwerkingsprogramma of specifiek desktop publishing programma. Hoe kijk je terug op het schrijven van je onderzoeksverslag? oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

23 Mondelinge presentatie brengen: algemeen (1/2) Onderzoeksverslag schrijven ≠ onderzoeksverslag presenteren! Bij een presentatie moet de inhoud onderbouwd blijven, maar de vorm primeert: de aandacht van je publiek krijgen EN houden. Hoe betrek ik mijn publiek bij mijn onderzoek? Wat moet dit publiek van mijn onderzoek onthouden? Een goede presentatie vraagt een planmatige aanpak met stappen voor, tijdens en na de presentatie (zie schema). Hoe kijk je terug op je presentatie? oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

23 Mondelinge presentatie brengen: algemeen (2/2) oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

24 mondelinge presentatie: software Maak gebruik van presentatiesoftware! Die presentatiesoftware is slechts een hulpmiddel, een ondersteuning dus voor spreker en publiek. oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren