Feedback uit de POC op het Communityplatform DuurzaamDoor opgedaan tijdens de evaluatiebijeenkomst op 15 januari 2015 in Utrecht Nota Bene: vanzelfsprekend.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

De Vakstudie in het nieuwe concept van Kluwer. Het nieuwe concept van Kluwer  Alle informatie geïntegreerd en niet langer beperkt tot 1 uitgave  Online.
TWITTEREN = KWETTEREN DOOR EDITH HELWEGEN & HEIDY AMORY.
WWW’s World Wide Webs. Webshops trowaa.nl bol.com Onderwijs tudelft.nl steenenbrug.nl Non-profit organisatie rodekruis.nl demaakbaremens.org Onze sites.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Welke bronnen zitten in Academia? •Dagelijkse upload van Journaal en actualiteitenprogramma’s •Documentaires •Programma’s publieke omroepen •Historisch.
Het Forum Hoe ga je te werk met het forum?
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
Uw Onderwijsportal inrichten met PortalCMS Integratie > Profielen > Communicatie > Communities > Blogs > Referenties.
Klik in de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Wat is het  Korte berichtjes publiceren (140 tekens).  Combinatie webloggen + instant messaging =microblogging  Opgericht (oktober 2006) door Obvious.
Les 4 cursus WordPress. Wat gaan we doen (1) 1. Importeren via Word problemen 2. Alle pagina’s en berichten verwijderen, incl prullenbak leegmaken 3.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
Voortgangspresentatie Project Eenmaal Andermaal Groep 16 Presentatoren: Paul Polkamp en Errel Kelly ` Demonstrator: Martijn Kraaijevanger.
Profiel- en privacy-instellingen bijwerken j en druk daarna op F5 of klik op Diavoorstelling > Vanaf begin om de cursus te starten. Klik op de berichtenbalk.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Presentatie BètaMentality
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Tim Versluijs Leerdoelen.
Handleiding Cency.nl Versie april De openingspagina toont foto’s van mogelijke voornemens.
Website Usability.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Trefwoorden overbodig? De gebruiker aan het woord Annemieke Jurgens InfoManagement 27 april 2006.
-140 tekens berichten sturen -Je deelt deze berichten met je volgers -Deze berichten heten een ‘Tweet’ -Volgers zijn twitteraars die zich hebben aangemeld.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Start met twitteren een handleiding voor beginners Huib Koeleman, augustus 2010.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Website Usability.
Rendement uit online.. Link naar nieuwe profibus website, staat nog niet echt live.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Website Usability Anouk Wassenbergh & Dimfy Lambriex V4.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Presentatie Website Oldtimer Caravan Club
1.Klik in het hoofdvenster van Lync op het tabblad Chatruimten. 2.Typ in het zoekvak de naam van een ruimte of een of meer trefwoorden. De overeenkomende.
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Instructie weblog. Start van je eigen weblog 1) Ga naar weblog.aocfriesland.nl 2) Je krijgt het volgende scherm te zien. 3) Ga naar inloggen, zowel links.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Eenvoudige website Weebly
1. Starten Zet de telefoon aan en voer je pin code in Als dit scherm verschijnt klik dan vervolgens op de Boordcomputer Icoon 2.1 Inloggen Log in door.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Interpunctie, Veghel WEB-CURSUS.
#kennisdelen | #samenwerken | #durftevragen
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Let’s go! ›Beginnerspresentatie ›Starten met prospero ›Verschil CMS en web navigator ›Nieuwe content > nieuwe folder aanmaken ›Bestanden uploaden ›Linkobject.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
LAM Forum LAM Forum : presentatie. LAM Nederland website Laatste keus in het menu „LAM Forum“ opent een nieuw tabblad met het LAM Forum.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
OnderwijsPortal Case: ROC unit Sport en Bewegen. Inloggen op de portal Inloggen met persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Wachtwoord vergeten? Vraag.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
U bevindt zich op de website gbkwaliteit.nl. U kunt hier uw project beoordelen met de digitale scoreformulieren van Preffi 2.0 of het EKI. Maar: hoe werkt.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
Training voor beginners. Agenda Waarvoor Twitter gebruiken? Het Twitter account Waarover Twitteren? Wie te volgen? Twitter termen De Twitter conversatie.
Beginnen met SEO SEO webinar Alon Bromet & Robbert Kleijwegt
Handleiding NODR Schade App
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Transcript van de presentatie:

Feedback uit de POC op het Communityplatform DuurzaamDoor opgedaan tijdens de evaluatiebijeenkomst op 15 januari 2015 in Utrecht Nota Bene: vanzelfsprekend worden vooral veel punten genoemd die beter zouden kunnen. Dat betekent niet dat er geen positieve punten zijn.

Algemene opmerkingen mbt het gemak van de tool positief: de tool voorkomt verrassingen de tool had niet zozeer als gevolg dat ik zelf meer mensen ging volgen, maar wel dat meer mensen mij gingen volgen! Het vergrote mijn bereik negatief: als je al het nieuws via één tool volgt mis je de context en sfeer van diverse websites de logica en structuur van berichten verdwijnt als alles in één opmaak wordt weergegeven (te veel uniformiteit qua opmaak) bij personen miste je veel context en toelichting, waardoor de optie om te volgen niet als laagdrempelig werd ervaren de tool leek niet op alle smartphones te werken als je een bericht wilde delen op Twitter werd er teveel tekst meegegeven vanuit de tool, waardoor je zelf weinig ruimte had voor je eigen boodschap de headers van berichten waren vaak slecht, waardoor je niet werd uitgenodigd om door te klikken. Als je dat toch deed moest je vervolgens twee keer klikken om bij het bericht te komen een nieuwsbrief functionaliteit wordt toch ook wenselijk gevonden (dus meer dan een link naar de tool) de tool gaf geen userfeedback of je berichten al had gehad relevante twitterberichten waren vaak dezelfde (dus gevoelsmatig dubbel) de opzet van de tool was onduidelijk: volgde je nou nieuws of mensen? Graag zelf de mogelijkheid hebben om te filteren of te kunnen kiezen wat je ziet

Opmerkingen mbt snelheid, nut en delen van nieuws Vwb snelheid een klik teveel om bij de info te komen soms duurde het laden van de content Vwb nut: soms nuttig, maar wel een gevoel van ‘overload’ soms verrassend, dat gebeurde zo’n 4 á 5 x in de testperiode als je zelf bezig bent buiten de thema’s die tijdens de POC werden getest, dan behoud je ook je eigen nieuwsbronnen en is het nut van de tool dus wat beperkter er leken toch nieuwsbronnen te missen (opmerking waar we weinig mee kunnen: welke dan? en had ze gemeld, dan konden we ze toevoegen. Of betrof het bronnen die over andere thema’s gingen?) ik zou graag extra doorsnedes willen maken (filteren), zoals bijvoorbeeld ‘toon alleen overheid’. Op die manier creeer ik nog meer mijn eigen context en nieuwsfeed Vwb delen van informatie: het was onduidelijk wat je precies met wie deelt (dat is dus niet met de community, maar met je eigen volgers. Wordt toch als ‘niet des community’s’ ervaren soms is delen middels Twitter lastig omdat de tool veel tekst meegeeft van zichzelf inloggen – toegang verlenen – via LinkedIn wordt als een belemmerende inbreuk ervaren (gevoel privacy) bij de intake werd het doorgeven van nuttige websites soms gevoelsmatig als vervelend ervaren (idem)

Verbeterwensen lever een datum mee bij de informatie, dat geeft je gevoel bij de actualiteit er waren dubbelingen in de ‘koptekst’ en in de ‘bodytekst’, dat is zonde van de ruimte en irritant de ‘headerteksten’ van de websites weglaten (dus ‘Home’ en andere algemene, navigatie-achtige teksten) meer feedback vanuit de tool aan de gebruiker meegeven, bijv over de ‘ranking’ van het bewuste artikel. Dat geeft meer houvast aan de gebruiker over wat en waarom hij dat daar ziet het is onbekend wat de tool op de achtergrond doet, en welke wegingsfactoren allemaal een rol spelen bij de ranking en totstandkoming van de berichten bronnen duidelijke vermelden de community is onzichtbaar. Geen gevoel bij een groep waar je toe zou behoren er is behoefte om meer input te kunnen geven (like/dislike, nieuwe bronnen, etc) er is meer toelichting gewenst waarom iemand wordt gesuggereerd als interessant contact, of waarom een bericht nuttig is voor jou (echter, meer context vereist ook vaak meer redactie) de zoekmachine rubriceert nu niet in de presentatie, je zou bijv achtergrondinformatie willen scheiden van nieuws de vormgeving zou aantrekkelijker en overzichtelijker kunnen; nu is het een lange lijst zonder gevoel

Overige verbeterwensen Prioriteit 1 Toevoegen (link naar) besloten, interactief platform waar deelnemers zelf info kunnen toevoegen. (eigen) Look & feel toevoegen van de berichten die getoond worden. Filter per: interesse, categorie, datum, afzender, medium, trefwoorden, beoordeling, aanbevolen en relevantie Plaatjes of icoontjes bij berichten (zodat ik sneller kan scannen of iets belangrijks is voor mij) Bewaarde berichten in mappen kunnen bewaren dus zelf sorteerfunctie kunnen instellen zodat het een soort plakboek kan worden. Veiligheid waarborgen. Geen Google effect! Info onder de titel die er niet toe doet (disclaimer info etc.). Meer gemeenschapsgevoel Toegankelijker (eenvoudig browser smartphone) Zoeken – doorsneden maken Zoeken/sorteren op herkomst, bijvoorbeeld rijksoverheid / lokale overheid / onderwijs / ondernemers / maatschappelijke organisaties / onderzoek Community zichtbaar maken (wie is het?) Geen dubbelingen in hoofd(kop) tekst en in bericht De opmak mag frisser en de bron mag er meer herkenbaar in zijn Opmaak berichten (om beter te kunnen scannen)

Overige verbeterwensen Prioriteit 2 sfeer/vormgeving./beeld/filmpjes, kortom niet alleen droge tekst. Interactie vergemakkelijken (delen, retweeten)’ Datum en tijdnotatie per nieuwsfeed Iets meer info bij contacten, direct op het scherm Kunnen sorteren op soort berichten (twitter berichten eruit kunnen filteren) Geen of niet relevante info bij personen, waardoor ik niet verleid wordt deze personen te bekijken Grafisch/illustratieve ondersteunende navigatie Opmaak )sfeer, …. Meteen zichtbaar )…kan ik niet lezen’ Cirkels inzichtelijk maken (per thema overzicht deelnemers en deurbeleid explicieter maken) Openingsscherm ‘logische’ indeling. Bericht / personen / tweets / ….. ik zou voor elk een eigen tabblad willen, wel met onderlinge kruisverbanden Offline ontmoetingen ook plek geven Geen website info zoals copyright etc. De personen die als interessant aangemerkt zijn zouden een korte toelichting (desnoods twitter profiel) kunnen gebruiken Inzicht in bron / afzender bericht (misschien met extra filters)

Overige verbeterwensen Prioriteit 3 Korte toelichting op de interessante contacten Relevante inhoud. (daarmee wordt bedoelt dat degene nog steeds worstelt met d e toegevoegde waarde. Zelf filteren op LinkedIn en twitter geeft meer werk maar ool ee waarde. Voor deze persoon vervangt CPDD niet en voeg t beperkt toe. Daadwerkelijk invoeren als app, niet alleen als site (as dat niet al het idee zou zijn) Ergens een plek inrichten waar uitleg staat over de werking of bedoeling van het platform/instrument plus mailadres voor vragen Direct kunnen uploaden van artikelen alleen bestand voor de app; dus niet vanuit twitter/LInkedIn etc.’ Lange lijsten ‘gerelateerde content’ voegt niets toe want zijn geen verdiepende items maar exact zelfde RT. Ik veracht hierbij interessante onderzoeken van de WUR, personen actief op dit onderwerp ( op basis van profiel niet slechts tweet etc.) Meer plaatjes Weten wie er nog meer mee doen )community gevoel’ en ook et deze mensen specifiek kunnen delen )niet breder dan deze groep (eind)redactie voor verwijderen off-topic resultaten. Meer inzicht voor gebruiker hoe de eigen input wordt benut, zoals info ui t LInkedIn, tweets etc. En door wie. Dus hoe privacygevoelig is het dan om mee te doen. Directe inbreng mogelijk maken Ranking aangeven per bericht hoe goed de site/bron is bezocht. Op basis daarvan de stream vormgeven. Het zou niet nodig moeten zijn om telkens opnieuw te scrollen nadat er iets is aangeklikt. Zoekfunctie (in vergaarbak bronnen, personen, berichten, kunnen zoeken)

Overige verbeterwensen Prioriteit 4 Meer thema’s (al betwijfel ik of je het ooit kan vatten in voldoende, actuele thema’s) Minder rommelige opmaak Meer plaatjes Ik zou meer willen weten over wie in de community zitten, dus combi met fysieke ontmoetingen.