Evaluatie onder de loep Donderdag 14/11/’13

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Huiswerktips.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Eindwerk zesde jaar.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Integrale opdrachten STW
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Vernieuwing verzorging
Evaluatie van vaardigheden
Kinderen en hun sociale talenten
Handelingsgericht werken
Het werken met portfolio
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Pass’t Montessorionderwijs ?
Competentiegericht leren vmbo
Welkom in de Bouwafdeling.. Werken met projecten.
Ouderavond Schooljaar
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Return to Sender.
uw kind begeleiden bij huiswerk
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Lancering Traject
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Toekomstgericht onderwijs
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Evaluatie Cursus.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Evalueren met Techniek Explora
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Vragen, wat voor vragen?.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Toetsing Vakdidactiek 2.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Procedures aan begin van het jaar
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

Evaluatie onder de loep Donderdag 14/11/’13 Tine Feyaerts PB techniek Mechelen-Brussel En haar stuurgroep techniek: Hanne Vangeel Sancta Maria Aarschot, Monika Mertens en Jeroen Peetroons HHart & college Halle, Veerle Leys Virgo Sapiens Londerzeel, Steven Dehond Damiaaninstituut Aarschot Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Algemene doelstellingen techniek Leerplan p7(A stroom) Het vak techniek moet de belangstelling van de leerlingen voor techniek verhogen. Lissabondoelstelling, tijdens de Europese raad in 2000 Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Het doel van de evaluatie is de leerling beter te kunnen begeleiden in zijn leerproces. M.a.w. de leerling (maar ook de leraar) moet uit de evaluatie iets kunnen leren. Het mag echt niet alleen gaan om toetsen, taken en nog snel een evaluatiefiche omwille van punten voor het rapport… Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Evalueren binnen techniek A stroom Leerplan p 12, 13 en 14 (A stroom) Zowel proces als product worden geëvalueerd. (binnen hanteren, begrijpen en duiden) Proces = het evalueren van de leerling over een langere tijd. Na verschillende evaluatiefiches is verbetering zichtbaar in verschillende handelingen. Product = eindresultaat van realisatie of toetsing van begrijpen. Na product zeg ik: de twee overlappen elkaar, proces en product kunnen samenvloeien in één evaluatie. Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Evalueren binnen techniek A stroom en 1B Zelfevaluatie moet aan bod komen. Via zelfevaluatie kunnen leerlingen het eigen leerproces voortdurend bijsturen. Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Evalueren binnen techniek A stroom Bij evalueren wordt in functie van de dimensies aandacht besteed aan: (enkel in leerplan A stroom terug te vinden) de vaardigheden, de verworven inzichten, de vakgebonden attitudes, de kennis, de samenhang ervan. Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Evalueren binnen techniek A stroom en 1B Nog een belangrijk gegeven uit het leerplan: De opdrachten gaan niet in de richting van reproductie van kennis, maar richten zich op het aanwenden van het geleerde in nieuwe situaties. Het gaat dan over het kritisch nadenken en over het zelfstandig oplossen van problemen. Kan de leerling kritisch nadenken en zelfstandig oplossingen vinden? Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Specifiek voor 1B pagina 12 Op voorhand evaluatie meedelen aan leerlingen Op welke manier, welke evaluatievormen, … Rapport moet duidelijk zijn Sterktes en zwaktes, verbetering, achteruitgang met zichzelf kunnen vergelijken, NIET met dat van anderen Geschreven commentaar naast puntenschaal Socialen vaardigheden, attitudes, verwerkingsstrategiën verbaal communiceren Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Verhoudingen binnen evaluatie A stroom 50% hanteren 50% begrijpen en duiden 1B 80% / 85% hanteren 20% / 15% begrijpen en duiden Dit kan enkel door permanente evaluatie of gespreide evaluatie. Permanente evaluatie = elke les punten Gespreide evaluatie = regelmatig punten van opdrachten, toetsen, evaluatiefiches, …. Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Mogelijke puntenverdeling A stroom Hanteren: 50% Realisaties Onderzoeksopdrachten Begrijpen en duiden: 50% (inclusief vakattitude) Toetsen Opdrachten binnen de les (grondig uitgevoerd) Taken (in functie van duiden) Vakattitude Veilig werken Juist gebruik gereedschappen Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Per techniekproject heb je voldoende met: 1 toets (begrijpen en/of duiden) 1 taak rond duiden 1 of meerdere evaluatiefiches realisatie Voel je niet verplicht een toets te geven, misschien kan jij het begrijpen op een andere manier aantonen. Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Mogelijke puntenverdeling 1B Hanteren: 80/90% Realisaties Onderzoeksopdrachten (zeer praktisch zien, weinig leesopdrachten) Begrijpen en duiden: 10/20% (inclusief vakattitude) Toetsje Taakje (in functie van duiden, zie mindmap) Vakattitude Veilig werken Juist gebruik gereedschappen Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Hanteren, begrijpen en duiden. Deze begrippen moeten niet gebruikt worden binnen een opdracht of een toets. Een rapportcijfer gebaseerd op een evenwichtige evaluatie in verhouding met de dimensies is een streefdoel. (ook terug te vinden in inspectieverslagen) Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Evalueren van een techniekproject: Op welke manier? 1.Tijdens onderzoeksopdrachten: met evaluatiefiches; juistheid, inzet, samenwerking, CLIM rollen goed uitgevoerd, 1 punt per groep, afwijken als CLIM rollen niet goed worden uitgevoerd. peerassessment; evalueren van elkaar Er kan gedacht worden aan: Evaluatie groepsopdracht: 5 laatste minuten in stilte van de leerlingen vragen fiche in te vullen. Een toets als de onderzoeksopdrachten in functie van begrijpen zijn. Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Voorbeeld peerassessment peerassessment Hanne Vangeel Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Evalueren van een techniekproject: Op welke manier? 2. Tijdens uitwerken van realisatie (zie verder in de presentatie) werken met evaluatiefiche; kwaliteitseisen, gekoppeld aan het stappenplan/stroomdiagram zelfevaluatie (punten niet opnemen in puntenboek) Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Evalueren van een realisatie Via evaluatiefiche Zowel, technische vaardigheden als sociale vaardigheden en vakattitudes kunnen aan bod komen. Vooraf bepaald door de leerkracht welke kwaliteitseisen en vakattitude binnen een werkstuk kunnen opgenomen worden. De kwaliteitseisen opnemen in een stappenplan of stroomdiagram. Je moet kunnen aantonen waarom een punt laag is bij een leerling. Aangeraden wordt dat elke leerkracht binnen de vakwerkgroep dezelfde evaluatiefiche voor een realisatie hanteert. Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Technische vaardigheden werkmethode: juist gebruik materiaal en gereedschappen nauwkeurigheid: volgens vooropgestelde normen (die op papier moeten staan voor de leerlingen) tempo: volgens vooropgestelde tijd verbeteringen na feedback zelfstandig werken aan de hand van stappenplan, stroomdiagram, werkfiche … Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Hoort bij duiden, kan dus gerust onder vakattitude geplaatst worden. Sociale vaardigheden Hoort bij duiden, kan dus gerust onder vakattitude geplaatst worden. samenwerking elkaar helpen Je kan hier werken met ja/neen i.p.v. een punt toe te kennen. Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

zin voor werkvolgorde (technisch proces) zin voor veiligheid Vakattitudes zin voor werkvolgorde (technisch proces) zin voor veiligheid veilig en juist gebruik van gereedschappen respect voor materiaal, voor elkaar bereidheid voor het aanbrengen van verbeteringen aandacht voor zelfevaluatie orde zin voor samenwerking; taak binnen werkgroep Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Uiteraard moet niet elke vaardigheid en vakattitude in elke realisatie worden beoordeeld. Je houdt wel rekening met de evolutie van elke leerling tijdens een trimester of een schooljaar. (procesevaluatie) TIP: evaluatiefiches naast elkaar leggen en evolutie bekijken. Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Op welke manier met zelfevaluatie werken? Om een zelfevaluatie zinvol te maken, wordt deze gekoppeld aan de beoordeling van de leerkracht zodat de leerlingen zicht krijgen op hun eigen beoordeling. Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Welke scores gebruiken we in een evaluatiefiche? 0: Ik heb geen moeite gedaan. 1: Ik heb het niet zo goed gedaan. 2: Goed, maar nog niet nauwkeurig genoeg. 3: Ik ben tevreden met mijn resultaat. 4: Volledig volgens de kwaliteitseisen afgewerkt. Mogelijkheden: 0-1-2-3 0-1-2-3-4 Vraag leerling niet om zichzelf een punt op 10 te geven. Werk met een legende. Legende: 0: slecht 1: onvoldoende 2: voldoende 3: goed 4: zeer goed Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Een woordje uitleg van Hanne Vangeel. Opgepast met aantal onderwerpen dat je wilt evalueren. Moet in verhouding met de moeilijkheidsgraad van het werkstuk zijn. Verschillende vaardigheden verdelen over verschillende opdrachten. Leerlingen vragen de evaluatiefiche tijdens hun werk in te vullen. Eerst beoordelen en eventueel verbeteren voor ze verder gaan met de volgende stap. Leren lezen van stappenplan/stroomdiagram, uitvoeren zoals gevraagd zijn van even groot belang als het werkstuk op zich. Zo krijg je punten op het proces van het product! Hanne neemt hier het woord. Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Zeg het ook eens met woorden… Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Hanne Vangeel en Monika Mertens en Veerle Leys Hanne evaluatie naambordje Monika evaluatie titelblad Veerle Evaluatie lesrooster Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Evalueren van een techniekproject: Tussentijdse toetsen zijn niet noodzakelijk kijkwijzer toetsvragen beoordelen maar soms nodig… doelgerichte controletoets opstellen! Waar louter “van buiten leren” niet voor nodig is.(zie leerplan p14) Vraag je steeds af voor je beslist een toets te maken: Heb jij voldoende zicht op het inzicht van de leerling vanuit de lessen zonder instuderen van…? Heeft leerling techniektalent, zichtbaar door realisaties, onderzoeksopdrachten, … Is je antwoord hierop JA dan GEEN toets noodzakelijk. Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Puntenoverzicht per leerling per project Indien in de school één punt moet ingediend worden op het rapport, is het logisch dat de ouders inzicht hebben in de herkomst van de punten. TIP: Meegeven van brief met uitleg over evaluatiesysteem van techniek kan verhelderend zijn brief aan ouders aan begin van schooljaar Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Monika Mertens HHart & college Halle Hoe houden wij de puntenmap van de leerlingen bij? Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Geef een duidelijk overzicht van de puntenverdeling over het hele project heen, dit mag aan het einde van het project in A stroom. Leerplan 1B vraagt op voorhand de evaluatiecriteria te geven. Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Veerle project my timetable Verdeling Evaluatie Hanteren en begrijpen inventaris My Timetable Lerarenbundel My timetable Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Duiden verwerken in een toets toets project: rikketik wie ben ik toets de fiets Nog even iets wat je kan gebruiken aan het begin van het schooljaar. (Monika en Jeroen) Bladwijzer Techniek Monika en Jeroen Nog een interessant document voor wie dit haalbaar ziet. (Hanne Vangeel) overzicht inzet per leerling Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Kunnen jullie verder? Een kant en klare oplossing kan ik jullie niet bieden: Evalueren is: afhankelijk van klasgrootte, hoeveelheid leerlingen per leerkracht, bovenbouw school, soort project, DUS voor elke school anders. De grote lijnen die u vandaag heeft gehoord kan u best toepassen bij het maken van nieuwe documenten binnen evaluatie techniek. Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Hoe talent ontdekken aan het einde van het tweede jaar? … ook daar zijn we met de stuurgroep nog niet tot een goede oplossing gekomen. Techniek Explora projectdossier 10 Toekomst met techniek is een mooie afsluiter. Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek

Overzicht inspectieverslagen Per 4 leerkrachten: De documenten bestuderen, vragen hierrond uitschrijven. Plenum: ik probeer te antwoorden op de vragen. Er gaat een document rond waarop je kan noteren aan welke nascholing(en) je nood hebt. Nog een woordje dank aan… Tine Feyaerts Pedagogische begeleiding techniek