Overleg directeuren / IB Dinsdag 2 december 2014, Putten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Passend onderwijs.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Veranderingen in de zorg
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Uitganspunten passend onderwijs
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
De kern van het arrangeren
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Passend Onderwijs & Transitie Jeugdzorg Passend verbinden!
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Van kwartiermaker naar directeur
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Zorgplicht in passend onderwijs
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Zorgen in de basisschool
Expertise Onderwijszorgkoepel Nu en in de toekomst.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Trojka Een nieuwe manier van indiceren. DE GESCHIEDENIS De Trojka is ontstaan in het kader van passend onderwijs en de ontwikkeling Centrum Jeugd en gezin.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Ondersteuningstoewijzing in de praktijk vier portretten, leerpunten en een zelf-check Tweedaagse PO-Raad 15 en 16 oktober 2015, Ermelo.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Samenwerken met Sociale wijkteams Pieternel Ermen projectmedewerker binnenlands diaconaat i.s.m. Margreet Keesman, Jan de Boer en Theo Visser Diaconie.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Buurtteams Jeugd en JGZ drs. Geert van der Velde/ Qraad Adviseur Strategisch beleid en Zorgvernieuwing.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Decentralisatie Jeugdzorg
Hoe kijken we naar kinderen?
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Transcript van de presentatie:

Aansluiting Onderwijs en Jeugdhulp Onderwijs en CJG – wijkteams – basisteams Overleg directeuren / IB Dinsdag 2 december 2014, Putten Marij Bosdriesz mbosdriesz@meno-groep.nl

Inhoud presentatie Passend onderwijs; Aanleiding, nieuwe waarden, organisatie, gevolgen Decentralisatie van de jeugdzorg; Waar raken die twee ontwikkelingen elkaar? Gezamenlijke opgaven Aansluiting onderwijs en jeugdhulp Wat betekent dit voor uw school? Waarmaken niveau van basisondersteuning … Bieden van extra ondersteuning Inrichting en werkwijze Ondersteuningsteam … Professionalisering / ondersteuning van leerkrachten … Toegang tot S(B)O en lichte en specialistische jeugdhulp … Samenwerking met ouders … Aan de slag: Ervaringen, kansen, vragen en wensen …

Doel passend onderwijs “Een passend aanbod aan onderwijs(zorg)voor elke leerling, die bij de school wordt aangemeld, zo thuisnabij mogelijk, ook voor kinderen met een handicap of gedragsproblemen, die extra ondersteuning nodig hebben.” Bijkomende doelen: terugdringen kosten speciaal onderwijs en een eenvoudiger stelsel

Opdrachten voor scholen Beter omgaan met verschillen en complex gedrag Een Schoolondersteuningsprofiel maken Goed inschatten of de school een passende plek kan bieden Ouders intensiever betrekken als partner bij (extra) ondersteuning Flexibel inzetten van experts uit speciaal onderwijs Afstemmen van ondersteuning op school en thuis Zo nodig integraal arrangeren met jeugdhulp Zo nodig een samenhangend arrangement bieden van onderwijs, ondersteuning, jeugdhulp

Doel decentralisatie jeugdzorg “Als opvoeding door ouders niet vanzelf gaat moet het jeugdstelsel snel, goed en op maat functioneren: „Geen kind buiten spel!‟ Het stelsel moet eenvoudiger en een integrale aanpak van problemen bevorderen. De hoofddoelen van de stelselwijziging zijn dan ook eerdere ondersteuning en zorg op maat en betere samenwerking rond jeugdigen en gezinnen.” Bijkomende doelen: terugdringen kosten zwaardere jeugdzorg Minder bureaucratie en versnippering

Nieuwe Jeugdwet Aansturing door gemeenten in plaats van provincies Alle jeugdzorg, ook jeugdbescherming / reclassering, LVG, GGZ Regionale samenwerking voor dekkend hulpaanbod; 41 regio’s Hulpverleners gaan meer generalistisch werken Indicatiestelling door BJZ verdwijnt; bepaalt gemeente zelf Meer zelf / gezamenlijk verantwoordelijk voor arrangeren van hulp CJG belangrijke rol bij arrangeren en bieden van hulp Jeugdhulp moet goed aansluiten bij onderwijsondersteuning Jeugdhulpplan moet besproken worden met onderwijs / swv-en Samenhang met andere transities; van AWBZ naar WMO en Wet Langdurige Zorg, de Participatiewet …

Opdrachten voor nieuwe jeugdhulp Hulpverleners bieden vroegtijdig lichte ondersteuning in de buurt Hulpverleners gaan ‘generalistisch’ werken Ondersteunen van professionals op scholen Ouders beter betrekken bij de hulp / regie Flexibel inzetten van specialisten Minder ingewikkelde indicatiestelling Snelle toegang tot zwaardere hulp Zo nodig integraal arrangeren met onderwijs Zo nodig een samenhangend arrangement bieden van onderwijs, ondersteuning, jeugdhulp

Waar raken de twee bewegingen elkaar? Één heldere ondersteuningsstructuur voor kinderen en ouders Onderwijs en jeugdhulp nauwer verbinden Zoeken naar integrale beoordeling en toewijzing van hulp Gecombineerde onderwijs-zorgarrangementen Ondersteuningsteams/wijkteams/CJG’s belangrijke schakelpunten Schoolbesturen (SWV) en gemeenten samen verantwoordelijk Nieuwe cultuur: Van problemen naar mogelijkheden … Van ‘etiketten’ naar ondersteuningsbehoeften … Van ‘wat heeft dit kind?’ naar ‘wat heeft dit kind/gezin nodig?’ … Versterken eigen kracht, meer zelfverantwoordelijkheid en eigen regie … Van verwijzen / uitstoten naar invliegen van hulp …

Een sluitende ondersteuningsstructuur Preventie (in onderwijs en gemeente) programma’s en activiteiten op gebied van gezondheid, welzijn, veiligheid Signalering (in onderwijs, kinderopvang, buurten, enz.) naast onderwijs-/leerproblemen ook psychosociale en gezinsproblemen Integrale (multidisciplinaire) beoordeling / weging in het Ondersteuningsteam, in het loket, in CJG/wijkteam en in het SWV Arrangeren / toewijzen van ondersteuning en hulp voor kind, gezin en leerkracht -- werkwijze, criteria, simpele procedures Bieden van een (integraal) ondersteuningsarrangement tussenvoorzieningen, arrangementen, jeugdzorg in de school, enz.

SWV en Jeugdhulpregio’s Noord-Veluwe Samenwerkingsverband OZKNV: Nijkerk, Putten, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Elburg, Zeewolde, Epe Jeugdhulpregio Noord-Veluwe Putten, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Elburg Jeugdhulpregio Flevoland Zeewolde Jeugdhulpregio Midden IJssel / Oost Veluwe Epe Jeugdhulpregio Food Valley Nijkerk Zie: http://www.regioatlas.nl/kaarten#_jeugdzorgregios2015

Wat zou u moeten weten van uw SWV? Wie is de directeur en waar kunt u het SWV bereiken? Welke SBO- en SO-scholen behoren tot uw SWV? Welke basisondersteuning moeten alle scholen kunnen bieden? Kent u de 13 indicatoren en kan uw school dat bieden? Hoe wordt dat ‘gemeten’? (Monitor Meting Kwaliteit BO…?) En wat als uw school dat (nog) niet kan bieden? En wat als uw school volgens uw SOP meer kan bieden? Wat kunnen SBO en SO onze school bieden om BO te versterken? Wat kan de jeugdhulp bieden om onze BO te versterken? Waarvoor kunt u bij het SWV terecht en waarvoor bij uw bestuur?

Wat zou u moeten weten van uw SWV? Hoe, waar, door wie worden ondersteuningsbehoeften bepaald? Ondersteuningsbehoeften leerling, ouders én leerkracht? Is er een formulier / instrument om ondersteuningsbehoeften vast te stellen? Samen met ouders? Heeft u daar een Ondersteuningsteam voor? Wie nemen daaraan deel? Waar ligt mandaat om extra ondersteuning toe te kennen? Kent u de criteria voor toelaatbaarheid tot S(B)O? Wie voeren deskundigheidsadvies uit? Voor welke leerlingen moet een OPP worden gemaakt? Wie? Hoe? Welke ondersteuningsarrangementen zijn er beschikbaar? En welke Onderwijs-jeugdhulparrangementen? Wat moet u vastleggen om resultaten te volgen?

Wat zou u moeten weten van uw gemeente? Welke preventieve programma’s / ondersteuning kan jeugdhulp bieden op uw school? Kan de school beschikken over schoolmaatschappelijk werk? Wat kan jeugdhulp bieden aan ondersteuning voor leerkrachten bij leerlingen/ouders met complexe hulpvragen? Waar sluit de jeugdhulp aan bij de school om samen de ondersteuningsbehoeften vast te stellen van kind/ouders? Is duidelijk wat het lokaal basisteam J&G kan bieden? Neemt de basisteamwerker deel aan het Ondersteuningsteam? Kan deze zelf snel lichte hulp bieden? Is mandaat om specialistische jeugdhulp toe te kennen duidelijk? Hoe wordt bewaakt dat aanpak van jeugdhulp en van school afgestemd worden en blijven?

Wat doen bestuur / directeur / IB’er hieraan? Hoe kunnen leerkrachten ondersteuningsbehoeften van leerlingen/ouders goed signaleren? Hoe kunnen zij hun eigen hulpvraag goed formuleren? Hoe kunnen we leerkrachten beter ondersteunen bij complexe ondersteuningsbehoeften ? Hoe krijgen we goede info uit de voorschoolse voorzieningen? Hoe kunnen we ouders van meet af aan goed betrekken, ook bij een multidisciplinair overleg / ronde tafel?

Samenwerken in Ondersteuningsteams Doel: Vroegtijdig, snel en handelingsgericht vaststellen van ondersteuningsbehoeften kind, leerkracht en ouders Samen met ouders / (kind) en partners uit de jeugdhulp Snel en afgestemd inzetten van passende ondersteuning en hulp Mogelijke deelnemers: Intern begeleider – leerkracht – directeur … Ouder(s) – leerling (?) Schakelfunctionaris basisteam J&G Schoolmaatschappelijk werker – jeugdgezondheidszorg … Onderwijs- of gedragsexpert Jeugd GGZ, LVB, jeugdhulp

Uw ervaringen … Uw ervaringen met passend onderwijs en de nieuwe jeugdwet … Welke informatie mist u nog? Van wie zou u die kunnen/moeten krijgen? Wat doet u al anders? Wat zou u nog kunnen / willen veranderen? Hoe werkt het Ondersteuningsteam ? Hoe is de jeugdhulp daarin vertegenwoordigd? Hoe verloopt de samenwerking met ouders in HGW en OT? Wat heeft u nodig van uw bestuur? En van uw samenwerkingsverband ? En van het basisteam of van de gemeente?