Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O 4-12-2002 I nteractieve.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Advertisements

Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Industriële Chemie VWO 6
De “ leraar” als rolmodel
techniek, communicatie en didactiek
Learning analytics: de docent
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Drieslag functioneel rekenen
Gepersonaliseerd leren
Les 7: het voorbereiden van een les
Kansrijke combinatiegroepen
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Werkstukken met Mathematica Symposium: activerend beta onderwijs met Mathematica en Physlets Wolter Kaper, UvA.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Welkom.
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Bijeenkomst van 22 november 2011 Brussel, HUB Aanbevelingen en conclusies van de workshops: - Evaluatie - Lesgeven aan een school in een ander taalgebied.
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Hoe bereid je lessen voor?
Kijkje in the Classroom
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject Marjon Engelbarts # en Nataša Brouwer * # Julius Instituut, UU, * AMSTEL Instituut, UvA.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Bijeenkomst September 2015
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Blackboard Nataša Brouwer, AMSTEL Instituut
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Docentvaardigheden ICT
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Docentvaardigheden ICT
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Kennis bijspijkeren via het web
Sieberdam/ROCS & KODOS
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Examens met ICT komen er aan
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Examens met ICT komen er aan
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Het kader Verwachte resultaten Specifieke doelen Activiteiten en werkwijze Conclusies Inhoud

I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Onderwijsvernieuwingsproject HO Samenwerking UU (Julius instituut) en UvA (AMSTEL instituut) Penvoerder UU Van januari 2002 t/m december 2003 Project subsidie: SURF educatie Het kader

I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Verwacht resultaat Nieuwe kennis en ervaring over een complete leeromgeving voor het bèta universitair onderwijs: Activerend onderwijs ICT omgeving en gereedschappen Geschikte werkruimte

Specifieke doelen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL 13 vakken in Studio Course Model 6 bij UvA en 7 bij UU werkvormen, evaluatie ondersteuning en training ICT gereedschappen onderwijs- websites FNWI Website IBL project

Aardwetenschappen 3e jaar cursus Modelleren en simuleren van ruimtelijke processen in landschappelijke ecosystemen (nieuw), Biologie 1e jaar Celbiologie I Scheikunde, 1e en 2e jaar Fysische Chemie WINS dubbele propedeuses en/of Bèta- Gamma, in totaal 3 vakken: Klassieke natuurkunde, Methoden en Technieken, Simuleren en modelleren Zes studieonderdelen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

Activiteiten van het IL projectteam I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL ICT ontwikkelingen Ondersteuning: ICT, didactisch Didactische ontwikkelingen

ICT ontwikkelingen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL onderwijs websites FNWI: integratie Blackboard digitale studiegids (vakkendatabase) computergereedschappen: toetsprogramma QuestionMark synchrone leeromgeving LearnLinc vakinhoudelijke programma’s: Mathematica, simulatieprogramma’s, etc. standaardisatie (IMS, META data) database voor physlets, digitaal lesmateriaal (UU)

Didactische ontwikkelingen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Studio Course Model en didactische eindtermen Evaluatie en monitoring

Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL  Studio Course Model, geintroduceerd door J. Wilson, Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY in IL wordt het verder ontwikkeld.  Werkruimte: Studio Classroom

Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL  Student is actief met de stof bezig: - onderzoeksgericht bèta onderwijs, - geïntegreerde werkvormen. Indeling in fasen (activiteiten): oriëntatie fase, geleide verkenning, vrije verkenning en toepassing, reflecteren op het leerproces.

Didactische ontwikkelingen: Evaluatie en monitoring I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL  Evaluatieprotocol voor activerend, ICT rijk HO onderwijs  Monitoring (formatief evalueren) elektronische toetsing

I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Formatief evalueren  Advies voor de student: individuele tekorten in voorkennis opsporen controle, “heb ik het vorige begrepen?”  Advies voor de docent: met welke voorkennis komen studenten binnen? wat hebben ze opgestoken van het vorige hoofdstuk? Studiegedrag beinvloeden Waarom?

Ondersteuning I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Didactische ondersteuning: per studieonderdeel een didactisch adviseur minisymposia ICT ondersteuning: Blackboard training op maat (FNWI breed) implementatie computergereedschappen (Mathematica, QuestionMark, LearnLinc)

Werkwijze van het IL projectteam I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Didactische ontwikkelingen ICT ontwikkelingen Ondersteuning: ICT, didactisch Persoonlijk contact: Persoonlijk contact: werkbesprekingen, telefoon, bijeenkomsten Virtueel contact: Virtueel contact: BSCW werkomgeving

BSCW van het IL projectteam I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

Project website I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

Conclusies I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL IL is een onderwijsvernieuwingsproject met verschillende activiteiten goede aansluiting aan eerder lopende activiteiten m.b.t. ICT&O aan de FNWI opgebouwde kennis en ervaring verder delen rekening houden met de risicofactoren bij de uitvoering volgen we de regels van SURF projecten

I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL

Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Evaluatiestappen - activerend, ICT rijk HO onderwijs: Stap 1: Uitwerken evaluatiedoelen en bepalen bijzondere cursuseigenschappen Stap 4: Beleving docenten Stap 5 (optioneel): uitgestelde test Controlegroep vergelijking Formatieve evaluatie conclusies Summatieve evaluatie conclusies Stap 3: Belevingsonderzoek georganiseerd reflectie Stap 2: Onderwijsdoelen toetsen

Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Stap 3: Belevingsonderzoek studenten Stap 4: Beleving docenten Formative evaluatie conclusies Stap 2 (herhaald*): Pretest - Posttest Conclusies*: - vorige hoofdstuk - volgende hoofdstuk Binnen een cursus Stap 1: Evaluatiedoelen (cursus als geheel) Voor volgend jaar… Formatieve toetsing: Stap 1a*: Leerplan/leerdoelen per hoofdstuk *toevoeging aan het protocol