Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL
I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Het kader Verwachte resultaten Specifieke doelen Activiteiten en werkwijze Conclusies Inhoud
I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Onderwijsvernieuwingsproject HO Samenwerking UU (Julius instituut) en UvA (AMSTEL instituut) Penvoerder UU Van januari 2002 t/m december 2003 Project subsidie: SURF educatie Het kader
I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Verwacht resultaat Nieuwe kennis en ervaring over een complete leeromgeving voor het bèta universitair onderwijs: Activerend onderwijs ICT omgeving en gereedschappen Geschikte werkruimte
Specifieke doelen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL 13 vakken in Studio Course Model 6 bij UvA en 7 bij UU werkvormen, evaluatie ondersteuning en training ICT gereedschappen onderwijs- websites FNWI Website IBL project
Aardwetenschappen 3e jaar cursus Modelleren en simuleren van ruimtelijke processen in landschappelijke ecosystemen (nieuw), Biologie 1e jaar Celbiologie I Scheikunde, 1e en 2e jaar Fysische Chemie WINS dubbele propedeuses en/of Bèta- Gamma, in totaal 3 vakken: Klassieke natuurkunde, Methoden en Technieken, Simuleren en modelleren Zes studieonderdelen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL
Activiteiten van het IL projectteam I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL ICT ontwikkelingen Ondersteuning: ICT, didactisch Didactische ontwikkelingen
ICT ontwikkelingen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL onderwijs websites FNWI: integratie Blackboard digitale studiegids (vakkendatabase) computergereedschappen: toetsprogramma QuestionMark synchrone leeromgeving LearnLinc vakinhoudelijke programma’s: Mathematica, simulatieprogramma’s, etc. standaardisatie (IMS, META data) database voor physlets, digitaal lesmateriaal (UU)
Didactische ontwikkelingen I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Studio Course Model en didactische eindtermen Evaluatie en monitoring
Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Studio Course Model, geintroduceerd door J. Wilson, Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY in IL wordt het verder ontwikkeld. Werkruimte: Studio Classroom
Didactische ontwikkelingen: Studio Course Model I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Student is actief met de stof bezig: - onderzoeksgericht bèta onderwijs, - geïntegreerde werkvormen. Indeling in fasen (activiteiten): oriëntatie fase, geleide verkenning, vrije verkenning en toepassing, reflecteren op het leerproces.
Didactische ontwikkelingen: Evaluatie en monitoring I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Evaluatieprotocol voor activerend, ICT rijk HO onderwijs Monitoring (formatief evalueren) elektronische toetsing
I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Formatief evalueren Advies voor de student: individuele tekorten in voorkennis opsporen controle, “heb ik het vorige begrepen?” Advies voor de docent: met welke voorkennis komen studenten binnen? wat hebben ze opgestoken van het vorige hoofdstuk? Studiegedrag beinvloeden Waarom?
Ondersteuning I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Didactische ondersteuning: per studieonderdeel een didactisch adviseur minisymposia ICT ondersteuning: Blackboard training op maat (FNWI breed) implementatie computergereedschappen (Mathematica, QuestionMark, LearnLinc)
Werkwijze van het IL projectteam I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Didactische ontwikkelingen ICT ontwikkelingen Ondersteuning: ICT, didactisch Persoonlijk contact: Persoonlijk contact: werkbesprekingen, telefoon, bijeenkomsten Virtueel contact: Virtueel contact: BSCW werkomgeving
BSCW van het IL projectteam I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL
Project website I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL
Conclusies I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL IL is een onderwijsvernieuwingsproject met verschillende activiteiten goede aansluiting aan eerder lopende activiteiten m.b.t. ICT&O aan de FNWI opgebouwde kennis en ervaring verder delen rekening houden met de risicofactoren bij de uitvoering volgen we de regels van SURF projecten
I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL
Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Evaluatiestappen - activerend, ICT rijk HO onderwijs: Stap 1: Uitwerken evaluatiedoelen en bepalen bijzondere cursuseigenschappen Stap 4: Beleving docenten Stap 5 (optioneel): uitgestelde test Controlegroep vergelijking Formatieve evaluatie conclusies Summatieve evaluatie conclusies Stap 3: Belevingsonderzoek georganiseerd reflectie Stap 2: Onderwijsdoelen toetsen
Didactische ontwikkelingen: Evaluatieprotocol I nteractieve B èta L eeromgeving ILILILIL Stap 3: Belevingsonderzoek studenten Stap 4: Beleving docenten Formative evaluatie conclusies Stap 2 (herhaald*): Pretest - Posttest Conclusies*: - vorige hoofdstuk - volgende hoofdstuk Binnen een cursus Stap 1: Evaluatiedoelen (cursus als geheel) Voor volgend jaar… Formatieve toetsing: Stap 1a*: Leerplan/leerdoelen per hoofdstuk *toevoeging aan het protocol