De adolescentenroman in het literatuuronderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
LOB ????.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 05/2010
Jezus en de wet van Mozes.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Denk aan de sociale competentie
Diederik Schönau Cultuurdag voor onderwijs 8 november 2012
Personages Peter Pan Kapitein Haak Tinkelbel De familie Lieveling
Pastoraal op school.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
nadat je dit gelezen hebt!!!
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
Denk aan de sociale competentie
Hedendaagse literatuur- beoordelen Derde college Maart 2013.
Interpreteren van data
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Romantiek en realisme. Romantiek en realisme Definitie Romantiek literaire beweging die sterk reageert op de rationalistisch/wetenschappelijke benadering.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Mindfulness.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Visie & Strategie.
De koning van de kikkers
Workshop Reflecteren.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
DE BERGREDE (4) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan,  wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
TRENDS 2014 Hafida
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Literatuur, maker en maatschappij
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
H3 Wat is normaal?.
Denkbeelden van jongeren over democratie
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Zwart wit denken in de klas
Vwo 6 – literatuur Week
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

De adolescentenroman in het literatuuronderwijs Over grenzen De adolescentenroman in het literatuuronderwijs

Een ‘gevaarlijke’ leeftijdsfase (Fens 1984, 24) ‘Over de tweede periode die ik tussen het twaalfde en het vijftiende à zestiende jaar situeer, kunnen we zeer kort zijn. Er valt niets over te zeggen, omdat er niets in gebeurt. Dat is een groot probleem voor alle opvoeders. Men verklaart dat door er op te wijzen dat er bepaalde soorten boeken ontbreken. Dat geloof ik niet (…).’ Anno 2013: ‘Ontlezing’ in het secundair onderwijs De vaak abrupte overgang van jeugd- naar volwassenenliteratuur zorgt onder zestien- tot achttienjarigen voor nieuwe afhakers. Aanbod is niet de verklaring: het aanbod aan adolescentenromans, in de jeugdliteratuur en de volwassenenliteratuur, is rijker dan ooit tevoren.

De gedeeltelijke onzichtbaarheid in onderwijs (en bibliotheek) Vier ervaringen Goedegebuure (1991): De perfecte puber Een schrijverservaring (2000): Edward van de Vendel Onderzoek onder docenten secundair onderwijs (2002) Het oog van de meester (2008) en Lezen voor de lijst (heden) - Examenprogramma Nederlands: De boeken in de Tweede Fase moeten van ‘erkende kwaliteit’ zijn. - Weinig ruimte voor de jeugdliteraire adolescentenroman Terecht of niet?

De kwaliteit van jeugdliteraire adolescentenromans en de doorgaande leeslijn - De adolescentenroman: Verhalen die de innerlijke groei van een personage van een personage naar volwassenheid thematiseren, in wisselwerking met zijn of haar omgeving. - Een genre dat zowel in de jeugdliteratuur als de volwassenenliteratuur voorkomt Tot de jaren 1990 gescheiden systemen Na de jaren 1990 grensverkeer door ontwikkelingen in de jeugdliteraire adolesentenroman

Ontwikkelingen in de jeugdliteraire adolescentenroman De jaren 1970: Afscheid van de ‘heile Kinderwelt’ door thematische verruiming. Realistische literatuur waarin jongeren niet langer afzijdig gehouden worden van de volwassenenwereld. De inhoudelijke vernieuwing gaat ten koste van de vorm: pedagogische emancipatie maar nog geen literaire emancipatie. - Jongerenromans in de traditie van de Bildungsroman: * Opvoedkundig ideaal van aanpassing en integratie van de jongere als productief lid van de maatschappij, gericht op harmonie * Overdracht van normen en waarden van generatie op generatie * Rechtlijnige verhaalstructuur

Ontwikkelingen in de jeugdliteraire adolescentenroman Kritiek op het hyperrealisme: De dagen van olim van Miep Diekmann (1971), een jeugdliteraire adolescentenroman ‘avant la lettre’.

Ontwikkelingen in de jeugdliteraire adolescentenromans Desillusionsromans: Chocolade-oorlog van Robert Cormier (1974/1982), We noemen hem Anna van Peter Pohl (1987/1993)

Ontwikkelingen in de jeugdliteraire adolescentenroman - Metafictionaliteit en intertekstualiteit in jeugdliteratuur: Verleden week van Aidan Chambers (1978/1990)

Ontwikkelingen in de jeugdliteraire adolescentenroman De hedendaagse adolescenten- of initiatieroman: Nadruk op de creativiteit van de personages Ontwikkeling van een persoonlijkheid die geen kopie is van de vorige generatie Accent op het proces van het opgroeien zelf, de intense momenten van initiatie Vorm: meerstemmig, wisselend vertelperspectief, metaforen, onderbroken tijdsverloop, intertekstualiteit.

De Nederlandstalige adolescentenroman Gebr. (1996), Met mij gaat alles goed Allemaal willen we de Ted van Lieshout (1996), Jan Simoen hemel (2008), Els Beerten

De Nederlandstalige adolescentenroman De gelukvinder (2008), De hondeneters (2009), Zwarte zwaan (2012), Edward van de Vendel Marita de Sterck Gideon Samson

Een volwassen genre Goedegebuure over jeugdboeken in de jaren 1970: ‘Trendgevoelig’ en ‘stomvervelend’, ‘zo glad als een gloednieuw klimrek met rubberen tegels tegen het vallen’. Hedendaagse jeugdliteraire adolescentenroman: Een uitgebalanceerde vorm en inhoud. De beschreven zoektochten van personages naar een eigen identiteit hebben een compositie waarin net als in de volwassenenliteratuur sprake is van experimenten met perspectiefwisselingen en variatie in vormen. Een literaire verkenning van verschillende visie op de werkelijkheid en een talige reflectie op fundamentele levensvragen. Niet meer en niet minder dan veel volwassenenromans

Grensoverstijgend literatuuronderwijs - De ontwikkelingen in het genre én het pleidooi voor een doorgaande leeslijn vragen om een longitudinaal literatuuronderwijs met aandacht voor de jeugdliteraire adolescentenroman, ook in de bovenbouw van het secundair onderwijs Concessies ten aanzien van doelstellingen niet nodig Niet gebonden aan een bepaalde benadering van literatuuronderwijs Vergelijking en confrontatie ter bevordering van de literaire competentie

De proef op de som: project adolescentenliteratuur Een reeks van zes lessen vanuit twee vragen: Hoe gaan leerlingen in de Tweede Fase te werk bij het vergelijkend analyseren van adolescentenromans voor jongeren en adolescentenromans voor volwassenen en hoe vormen zij zich daarbij een oordeel over het grensverkeer tussen jeugdliteratuur en volwassenenliteratuur Hoe ervaren leerlingen in de Tweede Fase het vergelijkend werken met jeugdliteratuur en volwassenenliteratuur?

De lessenreeks Les 1: Introductie van de grensverkeerdiscussie en verkenning van de vooronderstellingen bij leerlingen ten aanzien van jeugd- en volwassenenliteratuur Les 2: Analyse en vergelijking in de praktijk: een voorbeeld Les 3, 4 en 5: De leerling aan het werk Les 6: Discussie over de resultaten

Het oordeel van leerlingen Over het grensverkeer: In hun analyses zien leerlingen meer overeenkomsten dan verschillen tussen beide typen adolescentenromans; In hun conclusie benadrukken ze echter de verschillen; Verklaring: leerlingen houden vast aan aangeleerde vooronderstellingen

Het oordeel van leerlingen Over het project ‘Als ik beide boeken had gelezen zonder deze opdracht erbij te maken, of (…) een gewone boekopdracht, waren waarschijnlijk allerlei verschillen en overeenkomsten onopgemerkt gebleven en had ik me in geen van deze boeken zo moeten verdiepen als ik nu heb gedaan.’ ‘Ik vond de opdracht heel geslaagd en ik heb ervan geleerd met andere ogen naar een boek te kijken. Ik denk dat dit ook wel invloed heeft op het lezen van andere boeken in de toekomst, want het lezen van deze boeken ging volgens een patroon dat ik heel prettig vond.’ ‘Een geslaagde opdracht. Het vergde wat meer werk en voorbereiding dan bij de gemiddelde boekopdracht, maar je kreeg er ook meer voor terug: je werd gedwongen je echt in een boek te verdiepen en door het te vergelijken met een ander boek er nieuwe aspecten in te zien die je anders niet gezien had. Je krijg meer inzicht in de verschillen en overeenkomsten.’

Tot slot Het doel van het literatuuronderwijs is het vormen van literair competente lezers Dat kan met literatuuronderwijs dat meer op een ontwikkelingsleest is geschoeid en dat een doorgaande leeslijn als uitgangspunt heeft.