Z.E.G. – een kans op meer en beter?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Ict - beleidsplan
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Doelstellingen formuleren
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Evaluatie van de PBD in het volwassenenonderwijs, Vocvo en hun samenwerking Prof. dr. Peter Van Petegem Prof. dr. Jan Vanhoof Prof. dr. Sarah Gielen (K.U.L.)
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Leren van onderzoek doen en samenwerking
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
GELIJKE ONDERWIJSKANSEN
Taalbeleid Het ontwikkelen van een schooltaalbeleid houdt in dat vanuit 1 bepaalde visie op taal en taalonderwijs, op gefaseerde wijze, maatregelen worden.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
2014 EVALUATIES N+1.
Visie & Strategie.
Word kapitein van je project Doe ook mee !
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Onze doelen en visie in beeld
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
OPERATIONELE DOELEN MET MEETBAAR RESULTAAT Jongeren laten schitteren.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Opdrachten en eindopdracht
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Netwerkdag 2 GOK leeft in ASO: de uitdaging aangegaan!
het katholiek basisonderwijs
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
Zelfevaluatie GOK.
Vakgroep Nederlands OK?
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
GOK in BuO Korte geschiedenis
Sint-Jozefsinstituut
Workshop – ambities delen
Sint-Jozefsinstituut
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
GOK voor ‘starters’ 29/10/2019 GOK-starters.
Transcript van de presentatie:

Z.E.G. – een kans op meer en beter? Netwerkdag GOK – 18 september 2012 Stand van zaken GOK 2012-2013

Talita Kumi - bezinningstekst

Even vooraf… Als leerkracht wil je weten of je het nieuwe thema voor je les goed hebt uitgewerkt. Noteer minstens 3 manieren om dit na te gaan. Tijdens de maand september zijn er de onthaaldagen in het eerste jaar van de eerste graad. Noteer ook hier 3 manieren om na te gaan of deze dagen geslaagd zijn. Wijzen op het belang van de doelen: Wat wilden wij in deze les bereiken? Wat was het doel van deze onthaaldagen? Ook aandacht besteden aan de betrokkenen bij de evaluatie. Aandacht voor het steeds cyclisch werken dat we meer doen dan we denken, vaak onbewust(quiz in de jeugdbeweging, na het bouwen/ renoveren van een huis, een familiefeestje, een dagje uit met de kinderen,…) Van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam.

Wat zegt de omzendbrief? “In de loop van het tweede trimester van het tweede schooljaar voert elke school een zelfevaluatie uit. Dit betekent: - dat de school nagaat of de gegevens verzameld en geanalyseerd werden met betrekking tot de vooropgestelde doelstellingen; - de zelfevaluatie resulteert in voorstellen voor verbetering van de eigen werking en in eventuele bijsturingen; - de zelfevaluatie wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de participatieraad of de schoolraad. Algemeen wordt aangenomen dat de kwaliteit van de zelfevaluatie verhoogt wanneer het zelfevaluatieproces wordt gedragen door het schoolteam.”

Pagina 51 tot 59

Scholen hebben de indruk dat er weinig initiatieven worden genomen om hen bij te staan in het formuleren van realistische en meetbare doelstellingen, het verzamelen van betrouwbare data en het opstellen van vragenlijsten met het oog op een betrouwbare zelfevaluatie. Het gevolg is dat ze het moeilijk blijven hebben om de effecten van hun werking aan te tonen. Scholen hebben de aanbevelingen in de Onderwijsspiegel 2004-2005 goed gelezen. Scholen produceren over het algemeen minder documenten en de meeste documenten zijn doelgericht en doeltreffend. Scholen hebben geïnvesteerd in de professionalisering van de GOK-leerkrachten, maar talrijke personeelswissels remmen de efficiëntie. Scholen gaan bewuster om met hun autonomie, hoewel sommigen hun verantwoordingsplicht hierbij uit het oog dreigen te verliezen. In goed werkende scholen overstijgt de GOK-werking de bepalingen van het decreet. GOK is daar zo ingebed in de schoolwerking dat het niet meer los te koppelen is. Bij een zwakke GOK-werking worden de uren vaak hoofdzakelijk besteed aan individuele en remediërende leerlingenbegeleiding. Een zwakke GOK-werking gaat vaak samen met een zwak schoolbeleid.

Een aantal aspecten van de GOK-werking zijn opvallend verbeterd sinds de aanvang van GOK in Vlaanderen. Scholen slagen er nu beter in om bij aanvang van de GOK-cyclus een grondige beginsituatieanalyse te maken van het leerlingenprofiel en van het ontwikkelde beleid in functie van het nastreven van maximale slaagkansen voor hun leerlingen. Ze betrekken hierbij ook meer het schoolteam. Verder zetten ze met succes heel wat doelgerichte acties op om de doelstellingen te bereiken. Scholen hebben het echter moeilijk om effecten in kaart te brengen. De doelen worden nog niet altijd concreet en operationeel geformuleerd bij de aanvang van de GOK-cyclus. Veel scholen spreken bovendien onvoldoende af wat de te verwachten resultaten zijn na drie jaar en op welke wijze ze de effecten zullen meten. Dat maakt het moeilijk om de bereikte effecten aan te tonen. De zelfevaluatie en de effectmeting van de GOK-werking blijken moeilijk realiseerbaar en blijven aandachtspunten voor alle scholen.

zullen maar gehaald worden indien doelstellingen op leerlingenniveau zullen maar gehaald worden indien doelstellingen op leerkrachtniveau en doelstellingen op schoolniveau worden gehaald. M.a.w. maximale ontplooiing wordt pas vergroot als de leerkrachten handelen in de geest van GOK en als de school als organisatie goed werkt en GOK ondersteunt.

Tweede trimester van het tweede jaar BSA (door bevraging, via 6-veld) Pedagogisch project van de school Mee te nemen in de ZEG 2 thema’s Tweede trimester van het tweede jaar Eerste jaar van de cyclus Acties lopen ondertussen door Doelen op niveau leerling, leerkracht en school. Zijn deze doelen bereikt? Actieplan volgens het SMART-principe Evalueer het proces van het actieplan, de werking van het team en de aanwending van de uren.

het is maar hoe je ernaar kijkt Cijfers zeggen alles: het is maar hoe je ernaar kijkt (uit netwerkdag datageletterdheid) Hoe goed doen wij het in vergelijking met anderen? (normgericht) Hoe goed doen wij het in vergelijking met (onze eigen) verwachtingen/standaarden? (criteriumgericht) Hoe goed doen wij het in vergelijking met voorheen? (zelf- of schoolgericht) Telkens met een voorbeeld Wijzen op andere lay-out van dia’s -> verwijst naar vorming van vorig schooljaar van Jeroen VA i.v.m. datageletterdheid (materiaal is terug te vinden op www.vicog.be )

De zelfevaluatie vorm geven

Onderzoek is (te) vaak een doel in plaats van een middel (uit netwerkdag datageletterdheid) We hebben momenteel meer informatie dan we kunnen gebruiken, en minder kennis en inzicht dan we nodig hebben. Het ziet er naar uit dat we informatie verzamelen omdat we weten hoe dat moet, maar doordat we zo druk bezig zijn met het verzamelen van informatie vergeten we na te gaan hoe we de informatie kunnen gebruiken. De echte maat is niet wat we weten maar wat we doen met wat we weten. (Warren Bennis)

Conclusies trekken

Conclusies trekken Borgen = Leuk! Succeservaring! Bijsturen = moeilijk maar vanzelfsprekend, blijft in handen van het team. Bannen = moeilijk want… wat komt er in de plaats? Dient vaak te gebeuren in samenspraak (in tegenspraak?) met het beleid.

Schooleigen zelfevaluatierapport Voorleggen aan participatieraad of schoolraad

Uit een bevraging van lkn, lln en ouders over pesten op school: 1ste graad: 83.7% niet 16.3% wel eens 2de graad: 92% niet 8% wel eens 3de graad: 96.1% niet 3.9% wel eens

We waarderen wat we meten in plaats van te meten wat we waarderen (uit netwerkdag datageletterdheid) 3 dimensies bij het inventariseren van de aard en de herkomst van potentieel waardevolle gegevens. Meetbaar versus niet meetbaar Belangrijk versus niet belangrijk Individueel versus in groep

7/04/2017

Mijn actieplan in kader van maximale ontwikkelingskansen Naam Leidinggevende Omschrijving van de gekozen doelstellingen Mijn behoeften Wat heb ik nodig aan kennis, ervaring en vaardigheden om mijn doel te bereiken? Mijn acties Welke concrete stappen kan ik zelf hiervoor ondernemen? Mijn ontwikkeling Wat kan ik via ontwikkeling bereiken? Welke initiatieven voorzie ik? Mijn netwerk Waar schakel ik de hulp van anderen in? Waarbij heb ik ondersteuning nodig? Welk netwerk moet ik uitbouwen? Mijn tijdpad De timing van mijn acties ziet er als volgt uit: Doelstelling 1: Doelstelling 2: Doelstelling 3: Doelstelling 4: Doelstelling 5:

Wat verschijnt op www.vicog.be Interview met J.L. Leroy – GOK-inspectie: een voorproefje (www.steunpuntgok.be) Gelijke Onderwijskansen Luik 3 – Dossier zelfevaluatie (uitgave 2009 maar nog actueel) GOK-tip zelfevaluatie Aanzetten tot zelfevaluatie binnen GOK Secundair Onderwijs (i.s.m. de VLOR) Activerende werkvormen voor zelfevaluatie (P. Van Petegem en P. Cautreels) Mededeling Kwaliteitszorg in het Secundair Onderwijs (Freddy Cloet, M-VVKSO-2012-022) 7/04/2017

www.spiritclips.com