De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GOK voor ‘starters’ martine.vanovermeiren@vsko.be 29/10/2019 GOK-starters.

Verwante presentaties


Presentatie over: "GOK voor ‘starters’ martine.vanovermeiren@vsko.be 29/10/2019 GOK-starters."— Transcript van de presentatie:

1 GOK voor ‘starters’ martine.vanovermeiren@vsko.be 29/10/2019
GOK-starters

2 Doelstellingen van deze voormiddag:
De doelstellingen van het GOK-beleid kunnen verwoorden De doelgroep van het GOK-beleid kunnen omschrijven Zicht krijgen op de planning van en de verwachtingen van GOK 4 Weten hoe in jouw school de GOK-werking aan te pakken 29/10/2019 GOK-starters

3 29/10/2019 GOK-starters

4 Een brokje geschiedenis
1991: OVB (doelgroep = allochtone leerlingen) -> Zwarte Zondagen: rapport Paula D’Hondt met onderwijsluik: OVB (Daniël Coens) => 2 doelen: Scholing migranten verbeteren en integratie bevorderen. Scholen werkten aan volgende thema’s: Nederlands als tweede taal (NT2) Zorgbreedte Schoolopbouwwerk (SOW) Intercultureel onderwijs (ICO) Voor telkens 1 schooljaar met een aanwendingsplan Het aantal uren slankte af en werd bevroren.

5 Een brokje geschiedenis
2002: Marleen Van der Poorten -> OVB en enkele kleinere projecten worden GOK Herdefinitie doelgroep: Alle kansarme leerlingen (allochtoon + autochtoon) 3 schooljaren, keuze van 2 thema’s uit 6 en invoering zelfevaluatie Uitbreiding van het aantal scholen Nu 4de cyclus (zelfs 5de ?)

6 Aantal uren diocees Gent
Stand van zaken in GOK 4 Historiek uitgedrukt in cijfergegevens jaartallen Aantal uren diocees Gent 542 581 695 1839 1904 29/10/2019 GOK-starters

7 Jullie zijn niet alleen!
In het diocees Gent ontvangen 91 scholen samen uren GOK-uren. Ons doel: ‘We kunnen niet van alle kinderen dezelfde sterren maken, wel kunnen we er voor zorgen dat ze allemaal schitteren.’ 29/10/2019 GOK-starters

8 Wat betekent GOK op school?
leerlingen leerkrachten

9 Doelstellingen van het GOK-beleid
Uitbouw van een onderwijspraktijk die rekening houdt met de taalachterstand en de diversiteit van elke leerling Uitbouw van een krachtige leeromgeving waarin geen uitvallers zijn Bevorderen van de leer- en ontwikkelingskansen van kansarme leerlingen. Onderwijsachterstand van kansarme autochtone en allochtone leerlingen proberen wegwerken Vermijden van uitsluiting, segregatie en discriminatie Bijdragen tot de sociale cohesie. Bevorderen van een betere integratie van kansarme autochtone en allochtone leerlingen. 29/10/2019 GOK-starters

10 Doelgroep van het GOK-beleid
Autochtone en allochtone kansarme jongeren in het gewoon secundair onderwijs die omwille van hun sociale, culturele en economische omstandigheden leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden ervaren of risico lopen in een achterstandspositie te raken. Alle leerlingen. 29/10/2019 GOK-starters

11 GOK-uren 4de cyclus De 5 gelijke kansenindicatoren zijn:
Het gezin ontvangt schooltoelage (0.18) De ll verblijft buiten het eigen gezinsverband (0.8) De ouders behoren tot de trekkende bevolking (0.8) Het opleidingsniveau van de moeder is lager dan HSO (0.6) De thuistaal is niet het Nederlands (moet steeds in combinatie met 1/2/3 of 4: 0.2)

12 GOK-uren 4de cyclus Vereist aantal indicatorleerlingen op 01/02/2011:
Minstens 10% voor de 1ste graad en OKAN Minstens 25% voor 2de en 3de graad De punten worden omgezet naar uren: minimum = 6 uren

13 Planning van GOK 4 Schooljaar 2011 – 2014:
Begin schooljaar 2011: elk schoolteam kiest doelstellingen op basis van de eigen volledige en kwaliteitsvolle BSA (beginsituatieanalyse) 1ste trim. = uitschrijven van een GOK-actieplan (rond ten minste 2 thema’s) en een GOK-visietekst 2de en 3de trim. = GOK-actieplan uitvoeren en indien nodig bijsturen 29/10/2019 GOK-starters

14 De thema’s waarrond de school kan werken
1ste graad 2de en 3de graad Preventie en remediëring van ontwikkelings- en leerachterstanden van studie- en gedragsproblemen 2. Taalvaardigheidsonderwijs 3. Intercultureel onderwijs -> diversiteit Oriëntering en doorstroming bij in- en uitstroom 5. Leerling- en ouderparticipatie 6. Socio- en emotionele ontwikkeling 29/10/2019 GOK-starters

15 Planning van GOK 4 Schooljaar 2012 – 2013:
1ste trim. = verder uitvoeren van GOK-actieplan zoals voorgesteld in 2011 – 2012 2de trim. = nagaan of de vooropgestelde doelen bereikt zijn door zelfevaluatie binnen de school (deze wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de schoolraad) 3de trim. = voorstellen voor verbetering en eventuele bijsturing worden doorgevoerd terwijl actieplan wordt verdergezet 29/10/2019 GOK-starters

16 Planning van GOK 4 Schooljaar 2013 – 2014:
Het volledige schooljaar wordt er verder gewerkt aan de uitwerking van het (eventueel verbeterde en bijgestuurde) GOK-actieplan Dit schooljaar volgt de controle door de inspectie: Was de beginsituatie voldoende kwaliteitsvol en volledig? Is de keuze van de thema’s en de doelstellingen voldoende verantwoord ifv deze analyse? Werden de thema’s uitgebouwd en de doelstellingen effectief bereikt? Werd de zelfevaluatie kwaliteitsvol uitgevoerd? 29/10/2019 GOK-starters

17 En nu concreet! 29/10/2019 GOK-starters

18 Een beginsituatieanalyse opstellen
Hoe beginnen? Niemand begint van nul De school heeft reeds een visie op zorgbreed werken De school heeft reeds eigen prioriteiten gesteld Te gebruiken instrumenten: Eigen zelfevaluatiemodel (is het volledig?) Een recent doorlichtingsverslag BSA-instrumenten van steunpunt GOK, Eigen BSA-instrument: volledig (6 thema’s) en kwaliteitsvol (vanuit relevante bronnen en met het hele team) 29/10/2019 GOK-starters

19 Opstellen van GOK-actieplan
Doelstellingen op 3 niveaus: Leerlingenniveau: Streven naar een optimale ontplooiing van al de lln Bijzonder veel aandacht voor de kwetsbare lln Leerkrachtniveau (draaglast niet verlichten maar draagkracht verstevigen) Streven naar krachtige leeromgeving Professionaliseren van leerkrachten Schoolniveau: Streven naar betrokkenheid van het volledige team Organiseren van overleg Optimaliseren van de teamwerking 29/10/2019 GOK-starters

20 Doelen volgens het smart-principe
Specifiek In kleine tussenstappen, heel concreet, geen moeilijke doelen, sober, niet volgepropt M Meetbaar Welk resultaat willen we zien (bij leerkrachten, bij leerlingen, op schoolniveau) A Aanvaardbaar Door de achterban R Realistisch Resultaatgericht Haalbare acties (haalbaar in ruimte en tijd in mijn school) T Tijdsperspectief Afbakenen in tijd 29/10/2019 GOK-starters

21 Of volgens het magie-principe
Meetbaar Hebben we het uitgevoerd of niet? A Acceptabel Is het door iedereen aanvaard? G Gecommuniceerd Is iedereen er van op de hoogte en blijft iedereen op de hoogte? I Inspirerend Leidt het tot nieuwe ideeën, inzichten,…? E Engagerend Is iedereen er bij betrokken, weet iedereen wat te doen, zet iedereen stappen in de goede richting,…? 29/10/2019 GOK-starters

22 Kwaliteitscirkel GOK Lln. Is er beweging ? 6.Effect? Lkr. School
21 - 10 2003 zelfevaluatie GOK 2 Kwaliteitscirkel GOK 1.Leerlingen 8. Kansengelijkheid 2. Kwaliteit onderwijs 3. GOK doelstellingen 4. GOK acties 5. Acties uitgevoerd ? 7. Kwaliteit verhoogd ? Lln. Lkr. School Is er beweging ? Effect?

23 Kwaliteitscirkel GOK lln Is er beweging ? lk school
21 - 10 2003 zelfevaluatie GOK 2 Kwaliteitscirkel GOK 1.Leerlingen 8. Kansengelijkheid 2. Kwaliteit onderwijs 3 GOK - doelstellingen 4. GOK - acties 5. Acties uitgevoerd ? 7. Kwaliteit verhoogd ? lln lk school Is er beweging ? BEGINSITUATIE ANALYSE INTERNE EVALUATIE 6.Effect ? Dit schema geeft een beeld hoe er gestructureerd aan zelfevaluatie in het kader van GOK gewerkt kan worden. Lees het schema door bovenaan te beginnen, en dan in tegenwijzerzin de cirkel vol te maken. De linkerhelft van de cirkel heeft de school reeds doorlopen bij het uitvoeren van de beginsituatie-analyse. Onderaan de cirkel is de school aangekomen bij de uitvoering van de acties. Van hieruit loopt ze terug naar boven, en kijkt ze met een evaluerende blik naar haar eigen acties en plannen. Deze evaluatie geeft ons gelegenheid na te gaan of de onderwijskwaliteit op het vlak van gelijke kansen voor alle leerlingen verhoogd is en zet aan tot het stellen van nieuwe doelen of het hernemen van niet gerealiseerde doelen, het plannen van concrete acties … UITVOERING VAN DE ACTIES

24 De kortere weg – De kleine cirkel

25 Samenwerken met externen
Pedagogisch begeleider (schoolbegeleider, vakbegeleider, GOK-begeleider ) CLB Nascholing Andere instanties 29/10/2019 GOK-starters

26 TIP Leg 3 mappen aan: Logboek GOK (ter voorlegging inspectie)
Realisaties GOK (= de uitwerking, hoe heb ik iets bereikt?) Achtergrondinfo GOK (alles wat je krijgt, verzamelt,…) 29/10/2019 GOK-starters

27 Taak van het GOK-team?

28 Taak van het GOK-team?

29 Taak van het GOK-team! (zie bijlage)

30 Leerkracht met GOK-opdracht ipv GOK-leerkracht
Het ambt GOK-leerkracht bestaat niet. Er bestaat geen functiebeschrijving voor. Werken aan GOK behoort tot de opdracht van ELK lid van het schoolteam. De leerkracht met de GOK-opdracht is gangmaker die planningstaken op zich neemt, GOK coördineert, collega’s aanzwengelt tot het gebruik van goede praktijkvoorbeelden Een GOK-opdracht houdt in dat je medewerking vraagt van alle collega’s bij het uitwerken van het actieplan 29/10/2019 GOK-starters

31 Als leerkracht met GOK-opdracht :
Geef je het goede voorbeeld (met kleine stapjes vooruit) Help je mee de goede voorbeelden te integreren (m.a.w. je doet niet alles zelf) Motiveer je mensen: ‘Je kan dit! Je hebt het in je! Zullen we dit eerst eens even samen inoefenen? Het leidt tot zulke goede resultaten. …’ Blijf je positief. Blijf je met iedereen communiceren. Blijf je ten allen tijden geloven in je eigen kunnen. Vraag je indien nodig nascholingen aan i.v.m. omgaan met veranderingsprocessen 29/10/2019 GOK-starters

32 Op zoek naar materiaal of -> secundair onderwijs -> onderwijsthema’s -> gelijke onderwijskansen -> GOK-pagina bisdom Gent Surf ook naar

33 29/10/2019 GOK-starters


Download ppt "GOK voor ‘starters’ martine.vanovermeiren@vsko.be 29/10/2019 GOK-starters."

Verwante presentaties


Ads door Google