Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Informatieavond 22 april 2013
een didactiek voor opleiden op school
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Reflectie-portfolio beoordelen
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Probleem Studenten op een opleidingsschool maken niet altijd even optimaal gebruik van elkaars expertise(praktijkkennis) en van de expertise van de mentoren,
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Didiclass - beginnen met
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Fasetoets 1 Introductiecollege.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Onderwijskundig ontwerpen
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Theoriegebruik bij reflecties op de lespraktijk Johan de Jong 31 januari 2012.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
De lerarenopleider gepositioneerd
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Kijkje in the Classroom
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
VELOV, Hasselt, 26 februari 2015 “Een krachtige leeromgeving voor wetenschap en techniek via multimediacases over onderzoekend leren” Dit project kwam.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
inductie* Module pedagogische tact
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Bijeenkomsten vakdidactiek
Clusterdidactiek Gamma
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort

Kom verder. Saxion. Ingrediënten workshop Context en aanleiding Het ontwerp van VILMS Casus: de T van Titia

Kom verder. Saxion. Context en aanleiding Lerarenopleiding primair onderwijs (pabo) Opleiden in de School Studenten vinden het lastig om vernieuwende (vakdidactische) inzichten uit het pabocurriculum toe te passen in hun lespraktijk.

Kom verder. Saxion. Theoretische kennis Handelen

Kom verder. Saxion. Probleemanalyse Ontwerponderzoek in 4 stappen Ontwerp Uitvoering Evaluatie

Kom verder. Saxion. Rich media-cases Videobeelden van onderwijssituaties verbonden met video, audio, tekst en ander achtergrondmateriaal

Kom verder. Saxion. Ontwerpcriteria Gebruik exemplarische cases over vernieuwende vakdidactiek (Barnett-Clarke, 2001) Stimuleer een dialoog over de casusinhoud (Carter, 1999) Verbind cases aan een expliciete opdracht (Blijleven, 2005)

Kom verder. Saxion. Ontwerp van VILMS V ideo voor I nteractieve L esvoorbereiding door M entor & S tudent

Kom verder. Saxion. Onderwijseenheid Colleges pabo Dialoog student & mentor Les student Video- portfolio student Presentatie video- portfolio Rich media- cases Vakdidactiek

Kom verder. Saxion. Doel van VILMS Vernieuwende vakdidactiek… … toepassen in de praktijk ?

Kom verder. Saxion. Praktijkkennis gebaseerd op (reflecties op) praktijkervaring (gedeeltelijk) persoonsgebonden vak- of zelfs onderwerpsgebonden afhankelijk van de context hoofdzakelijk ‘tacit’ (niet geëxpliciteerd) (Meijer, Verloop & Beijaard, 1999)

Kom verder. Saxion. Praktijkkennis Leren van leerlingen Instructie Doelen Vakinhoud Leerlijn Materiaal Pedagogiek en didactiek in het algemeen

Kom verder. Saxion. Kijken met kennis

Kom verder. Saxion. Kijken met kennis

Kom verder. Saxion. Kijken met kennis

Kom verder. Saxion. Kijken met kennis

Kom verder. Saxion. (Bron: Van Es & Sherin, 2008) Learn to notice

Kom verder. Saxion. Onderzoeksvragen Welke rol speelt de praktijkkennis van de mentor bij de bespreking van de inhoud van de rich media-cases en bij de totstandkoming van een lesontwerp? Wat zijn de opbrengsten van de dialoog voor het leren van de student? Analyse per koppel + vergelijkende analyse Methode

Kom verder. Saxion. Onderzoeksopzet Meervoudige gevalsstudie (Yin, 2003) 5 mentor-student-koppels Data: video-opnames dialoog, interviews, videoportfolio’s Analyse per koppel + vergelijkende analyse Methode

Kom verder. Saxion. Heb je al een lesidee? Koppel 3: De T van Titia

Kom verder. Saxion.

Bespreken van de cases Koppel 3: De T van Titia

Kom verder. Saxion. Analyse praktijkkennis DimensieCategorieën praktijkkennisCode De inhoud van de uitingen van de mentor in de dialoog VakinhoudPK-V Algemene didactiek en pedagogiekPK-A Leerprocessen van leerlingenPK-Ls DoelenPK-D InstructiePK-Is LeerlijnPK-La MateriaalPK-M

Kom verder. Saxion. Bespreken van het lesontwerp Koppel 3: De T van Titia

Kom verder. Saxion. Koppel 3: De T van Titia Bijdrage mentor aan lesontwerp –Advies voor lesdoel (1) –Advies/voorstel voor instructie (5) –Voorstel voor materiaal (1)

Kom verder. Saxion. Koppel 3: De T van Titia

Kom verder. Saxion. Videoportfolio student Toelichting vanuit theorie: Ik zorg voor een pakkende inleiding, zodat ik de nieuwsgierigheid van de leerlingen prikkel en hun aandacht heb. Ik laat de letter zien en horen, zodat ze de foneem-grafeem- koppeling kunnen maken (tussendoel 6.1)

Kom verder. Saxion. Toelichting vanuit praktijkkennis mentor: Het niveau van de leerlingen verschilt sterk. Sommigen kunnen al woorden lezen en schrijven, terwijl anderen alleen de eerste letter van hun naam kunnen herkennen. Daarom past het aanbieden van een enkele letter goed in deze groep. Videoportfolio student

Kom verder. Saxion. Bijdrage praktijkkennis mentor aan dialoog Interpreteren gebeurtenissen in casus Relateren casus aan de eigen groep Formuleren adviezen voor lesontwerp

Kom verder. Saxion. Bijdrage dialoog aan leren student Beredeneerd didactisch handelen: –uitvoeren ideeën uit de cases –verantwoorden van handelen vanuit praktijkkennis mentor Leeropbrengsten voor lesontwerp en beeldvorming vakdidactiek

Kom verder. Saxion. Theoretisch model

Kom verder. Saxion. Opbrengst 1 Opbrengst 2

Kom verder. Saxion. Aanbevelingen Geef praktijkkennis van mentoren een prominente plaats in het opleidingscurriculum Stem de rollen van mentoren en opleidingsdocenten beter op elkaar af, met name wat betreft hun specifieke kennisbijdrage aan het leren van studenten.

Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk Rich media-cases in de lerarenopleiding Contactgegevens Meer weten? Proefschrift Artikel Pedagogische Studiën Artikel Tijdschrift voor Lerarenopleiders