Informatie-avond groep 4-5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Allemaal hartelijk welkom
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Informatie over opzet onderbouw
Dé rekenmethode voor groep 1 t/m 8
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Informatieavond groep H5/6
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Informatie-avond Groep 2/3.
Op de informatieavond Afstemming(HGM) Wereld in Getallen Alpe DuZes Welkom.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:
Informatieavond 30 september 2013
Rekenmethodes.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Rekenproblemen en Dyscalculie
Welkom in groep 4.
Zelfstandig werken Groepen 3.
Voorlichtingsavond groep 3
Informatieavond groep 7b
Informatie- avond groep 6
Onze nieuwe rekenmethode voor groep 3-8 Klik steeds met uw muis om verder te gaan.
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Actieonderzoek instructietafel.
Voor leesplezier én resultaat!
Informatieavond groep 3
Onze nieuwe rekenmethode
Onze nieuwe rekenmethode
Voor leesplezier én resultaat!
Informatieavond groep 4
Onderwerpen van deze avond
Welkom in groep 3b.
Informatieavond Groep 4a
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Op deze informatie avond over groep 5 zwemlessen algemene zaken zorg G.I.P. vakken in groep 5 vragenronde.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Info avond groep 3 17 september 2015
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Informatie groep 4 Schooljaar
WELKOM IN GROEP 4!. PROGRAMMA INFORMATIEAVOND GROEP 4: Korte inleiding Leesonderwijs Spellingsonderwijs Rekenonderwijs Werken met groepsplannen Overige.
de functionele reken-wiskundemethode
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Gestructureerde opbouw 34 leerlijnen als fundament op schoolniveau op klasniveau Per leerjaar 12 leerstofeenheden of blokken Het merendeel van de belangrijke.
Differentiëren in de Franse les
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Informatieavond groep 3/4
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag sta ik juf Hilde voor de klas. Op vrijdag staat.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Welkom Voorstellen De vakken Zelfstandig werken Mededelingen Rondvraag Afsluiting.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Informatieavond groep 3
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Circuit en hoeken.
Onze rekenmethode.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Informatie-avond groep 4-5 20 september 2012

Programma Groepsplannen Nieuwe rekenmethode ‘De Wereld In Getallen’ Met Sprongen Vooruit

Groepsplannen Van individuele plannen naar een plan voor de hele groep Een groepsplan beschrijft het onderwijsaanbod van de hele groep van een half jaar: -welke leerstof aan bod komt -hoe de leerstof wordt aangeboden -de doelen die nagestreefd worden -de aanpak van de leerkracht Observatie- en toetsgegevens bepalen de beginsituatie Differentiatie in tijd, instructie en begeleiding Leerlingen worden verdeeld in subgroepen: -Instructie onafhankelijk: behoefte aan een verkorte instructie -Instructie gevoelig: behoefte aan een basisinstructie -Instructie afhankelijk: behoefte aan een verlengde instructie Leerlingen die een individueel handelingsplan hebben, worden geplaatst bij de instructie afhankelijke groep en krijgen dus verlengde instructie. De hulp en begeleiding voor de zwakkere leerling wordt op deze manier zoveel mogelijk van tevoren aangeboden en dus zo min mogelijk nog RT achteraf Voor sommige leerlingen is het noodzakelijk een eigen leerlijn te bewandelen. Deze leerlingen hebben specifieke onderwijs behoeften. Zij worden niet in het groepsplan opgenomen maar krijgen een eigen ontwikkelingsperspectief

Nieuwe rekenmethode ‘De Wereld In Getallen’ (WIG) Elke les bestaat uit: een instructiegedeelte (lessen, blauw) Nieuwe stof een zelfstandig gedeelte (taken, rood) Bekende stof Groep 4 start met de taken (zelfstandig) en groep 5 krijgt instructie. Daarna wordt het omgedraaid. Opbouw van de les: som 1-oefenen oude stof (automatiseren) som 2-instructie nieuwe stof som 3-inoefenen van het geleerde bij som 2 Leerlingen die behoefte hebben aan meer instructie maken som 3 niet. Zij krijgen verlengde instructie van de leerkracht met het bijwerkboek waarbij de stof nog eens in duidelijke stappen wordt uitgelegd. Daarna werken zij zelfstandig verder aan de taken met 1 ster. Leerlingen die voldoende hebben aan de basisinstructie bij som 2 maken zelfstandig som 3 en gaan verder met de taken van 2 sterren. leerlingen die voldoende hebben aan een verkorte instructie bij som 2 gaan al eerder zelfstandig aan het werk met som 3 en de taken van 3 sterren. Daarnaast is er voor deze leerlingen een Pluswerkboek met verrijkingsopgaven. Ieder kind kan doorwerken van het ene naar het andere sterrenniveau.

Computerprogramma dat de oefeningen aanpast aan het niveau van de leerling. Elke derde les van de week is een projectles. Een les over meten, tijd of geld. Dit zijn vaak ‘doe-lessen’. Vier instructielessen per week. De vijfde dag biedt ruimte voor extra instructie aan zowel zwakke/sterke leerlingen en afronding van de taken van de week. Digibord Elk blok wordt afgerond met een toets. Toetsing van minimumdoelen, basisdoelen, doelen van de projectlessen. De week na de toets is bedoeld voor herhaling en verrijking

Met Sprongen Vooruit Interactieve oefeningen/spellen die bij elke rekenmethode gebruikt kunnen worden waardoor het oefenen veel leuker wordt en de betrokkenheid van de leerlingen groter is Leskisten met materialen en rekenspellen, die de leerlingen na instructie ook zelfstandig kunnen spelen Bij veel oefeningen zijn de leerlingen in beweging -naar een getal springen -op een rij Het zelfvertrouwen groeit door de veilige spelvorm -tikkie, jij bent hem -waku waku www.rekenweb.nl Leerlingen zien het als spelen maar zijn ondertussen flink aan het rekenen