Informatie-avond groep 4-5 20 september 2012
Programma Groepsplannen Nieuwe rekenmethode ‘De Wereld In Getallen’ Met Sprongen Vooruit
Groepsplannen Van individuele plannen naar een plan voor de hele groep Een groepsplan beschrijft het onderwijsaanbod van de hele groep van een half jaar: -welke leerstof aan bod komt -hoe de leerstof wordt aangeboden -de doelen die nagestreefd worden -de aanpak van de leerkracht Observatie- en toetsgegevens bepalen de beginsituatie Differentiatie in tijd, instructie en begeleiding Leerlingen worden verdeeld in subgroepen: -Instructie onafhankelijk: behoefte aan een verkorte instructie -Instructie gevoelig: behoefte aan een basisinstructie -Instructie afhankelijk: behoefte aan een verlengde instructie Leerlingen die een individueel handelingsplan hebben, worden geplaatst bij de instructie afhankelijke groep en krijgen dus verlengde instructie. De hulp en begeleiding voor de zwakkere leerling wordt op deze manier zoveel mogelijk van tevoren aangeboden en dus zo min mogelijk nog RT achteraf Voor sommige leerlingen is het noodzakelijk een eigen leerlijn te bewandelen. Deze leerlingen hebben specifieke onderwijs behoeften. Zij worden niet in het groepsplan opgenomen maar krijgen een eigen ontwikkelingsperspectief
Nieuwe rekenmethode ‘De Wereld In Getallen’ (WIG) Elke les bestaat uit: een instructiegedeelte (lessen, blauw) Nieuwe stof een zelfstandig gedeelte (taken, rood) Bekende stof Groep 4 start met de taken (zelfstandig) en groep 5 krijgt instructie. Daarna wordt het omgedraaid. Opbouw van de les: som 1-oefenen oude stof (automatiseren) som 2-instructie nieuwe stof som 3-inoefenen van het geleerde bij som 2 Leerlingen die behoefte hebben aan meer instructie maken som 3 niet. Zij krijgen verlengde instructie van de leerkracht met het bijwerkboek waarbij de stof nog eens in duidelijke stappen wordt uitgelegd. Daarna werken zij zelfstandig verder aan de taken met 1 ster. Leerlingen die voldoende hebben aan de basisinstructie bij som 2 maken zelfstandig som 3 en gaan verder met de taken van 2 sterren. leerlingen die voldoende hebben aan een verkorte instructie bij som 2 gaan al eerder zelfstandig aan het werk met som 3 en de taken van 3 sterren. Daarnaast is er voor deze leerlingen een Pluswerkboek met verrijkingsopgaven. Ieder kind kan doorwerken van het ene naar het andere sterrenniveau.
Computerprogramma dat de oefeningen aanpast aan het niveau van de leerling. Elke derde les van de week is een projectles. Een les over meten, tijd of geld. Dit zijn vaak ‘doe-lessen’. Vier instructielessen per week. De vijfde dag biedt ruimte voor extra instructie aan zowel zwakke/sterke leerlingen en afronding van de taken van de week. Digibord Elk blok wordt afgerond met een toets. Toetsing van minimumdoelen, basisdoelen, doelen van de projectlessen. De week na de toets is bedoeld voor herhaling en verrijking
Met Sprongen Vooruit Interactieve oefeningen/spellen die bij elke rekenmethode gebruikt kunnen worden waardoor het oefenen veel leuker wordt en de betrokkenheid van de leerlingen groter is Leskisten met materialen en rekenspellen, die de leerlingen na instructie ook zelfstandig kunnen spelen Bij veel oefeningen zijn de leerlingen in beweging -naar een getal springen -op een rij Het zelfvertrouwen groeit door de veilige spelvorm -tikkie, jij bent hem -waku waku www.rekenweb.nl Leerlingen zien het als spelen maar zijn ondertussen flink aan het rekenen