De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
LOB ????.
Resultaatgericht Samenwerken
Edushock leerfestival
Hoe kunnen we elkaar versterken?
|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
Ouders en Kinderen Centraal
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
Business case Kanteling WMO Kantelen en bezuinigen kunnen prima samengaan Eef Botjes mei/juni 2011.
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
 Pilot Handelingsgericht Arrangeren  Koppeling Ondersteuningsvragen en inzet AB  School Ondersteunings Profiel  Taken en Functies  Lijsten Personele.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Maatschappelijk Aanbesteden
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
MBO passend onderwijs
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Overgang po-vo
Ondersteuning, een nadere verdieping. BRP in ZIP-formaat
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
PBS bij START.Deltion.
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
binnen Passend Onderwijs
* KNOOPERF Achterveldse Eng Anne Jansen PCL, 16 juni 1.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
1 VOROC Informatiemiddag. Reguliere aanmeldingen –Entreeopleiding en MBO Sluitende aanpak: extra aandacht voor kwetsbare leerlingen VOROC Informatiemiddag.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
Passend Onderwijs en nieuwe Jeugdwet Ben Plandsoen wethouder portefeuillehouder PaOn wederzijdse verwachtingen grijs gebied netwerken houding & paradigmashift.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
Resultaatgericht Samenwerken
Van opleiding naar werk
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Fijn dat je voor ons kiest Fijn dat je bij ons blijft
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014

De kracht van samenwerking Overzicht Nieuwe bekostigingsstructuur Beeldvorming Passend Onderwijs Ondersteuningsprofielen Transparantie Intake en plaatsing Ondersteuning in beweging Verbinding met zios 2

De kracht van samenwerking Beeldvorming PaO meer dan vervanging LGF –Herdefiniëren doelgroepen –Definiëren/ordenen ondersteuning –LGF > Beperkingen uitgangspunt –PaO > Potentieel/ambitie uitgangspunt –Verbinding met zios en ‘Focus’ Effect > veel (integrale) werkgroepen 3

De kracht van samenwerking Ondersteuningsprofielen van start Zoeken van kaders Opstellen verantwoordelijkheid van? Markeren doelgroepen extra.. Inschatten toekomstige vraag Zorgbudget (deels) markeren en borgen Collectief separaat Basis- en extra ondersteuning 4

De kracht van samenwerking Actualiteit Voeding interne discussie Waar zijn we wel/niet van Brede inventarisatie van wat is.. Klein begin van ontwikkelingsambitie Nog kleiner begin professionalisering Th. Wgr. Profielen Profileren 5

De kracht van samenwerking Transparantie van start Basis voor de ‘deal’ met de student Helderheid over cruciale eisen/kwaliteiten Concrete taal rond basis- en extra ondersteuning Verhouding intern-extern profiel Ook transparantie aanmelding/plaatsing en beroepsmogelijkheden 6

De kracht van samenwerking Transparantie actueel Profiel klopt met de gedifferentieerde werkelijkheid Profiel wekt realistische verwachtingen Alle mbo-instelling verschaffen de noodzakelijke informatie op de website 7

De kracht van samenwerking Aandacht voor intake Logisch vanuit de noodzaak om te bepalen ‘wie er binnenkomt’ Afstemming tussen decentrale en centrale (verdiepende) intake Meer differentiatie in vorm/intensiteit Fors geïnvesteerd in scholing (testen) Scheiding toelaatbaarheid/plaatsbaarheid 8

De kracht van samenwerking Intake actueel Risico’s diagnostiek Accent op ambitie en potentieel Richten op ‘wat is er nodig is in de onderwijsleersituatie/BPV Handelen vanuit gezamenlijke afspraken? Handelen vanuit de publieke info? Kader intake in ontwikkeling 9

De kracht van samenwerking Plaatsbaarheid (de keuze) De vraag naar de optimale scholingsroute Dialoog over de beste opleidingskeuze Uitgangspunt: Er komt een oplossing Op basis van toegankelijke voorkennis over persoonlijke- en beroeps eisen Met oog voor de motivatie Met oog voor verander/verliesprocessen 10

De kracht van samenwerking Plaatsbaar (de ondersteuning) Dialoog over de optimale ondersteuning Op basis van helderheid m.b.t. ondersteuningsbehoefte Belang om relevante info te verstrekken expliciteren (zie FAQ’s) Tweezijdige verantwoordelijkheid voor de optimale uitkomst Communicatie is de sleutel (onderzoek) 11

De kracht van samenwerking Bruikbare voorinformatie Persoonsgegevens in een krachtenveld van belangen en verwachtingen. ‘Handreiking ondersteuningsbehoefte’ Bruikbare info m.n. uit eerder onderwijs Bruikbaar in de onderwijsleersituatie Aandacht voor warme overdracht Adequaat verwachtingenmanagement Th. Wgr. LOB en Passend Onderwijs 12

De kracht van samenwerking Afspraken in de bijlage bij OOK Afspraken uitsluitend in de bijlage Concrete doelen en acties Betreft zowel bijdrage student als bijdrage onderwijs Ook al over exameneisen en (deels) BPV Bijgestelde handreiking op website 13

De kracht van samenwerking Ondersteuningsinzet nader bezien Uitkomsten pilot LGF-er zonder extra ondersteuning! Groeperen ondersteuningsvragen  Opstartarrangement  Executieve functies versterken  Flexibiliseren instructie  Nader onderzoek Homogeniteit gebruiken Beperken individueel maatwerk Th. Wgr. Arrangementen 14

De kracht van samenwerking Uitbreiden van ondersteuning Digitale snelweg Eerst primaat op hulp en ondersteuning Verschuiving naar IDS Naast hulp en ondersteuning –Ook LOB –Ook arbeidsmarktoriëntatie –Ook gezondheidsbeleid Th. Wgr. Groeit snel 15

De kracht van samenwerking Borgen van samenwerking Gem. MBO als wijk Van ZAT naar primair proces SMW en generalisten Concrete voorbeelden Conferentie in november 16