Werken in units met slim fit op Gabriëlschool Harnaschpolder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een schooldag in groep 1, 2 en
Advertisements

Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Welkom op de Julianaschool
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Informatie over opzet onderbouw
Informatieavond groep 3 / 5b september 2013
Informatieavond groep 4/5
Welkom in groep 1-2 B.
Welkom op de informatie-avond voor groep 6
Informatie avond Groep 1/2 Juf Tineke.  Schatkist  4 weken lang een thema  1 e week ankerverhaal  2 e,3 e,4 e week ankerpunten  Woordenschat woorden.
Informatie avond Groep 1/2 Juf Marja / Juf Carry
Informatie avond Groep 4\5
Hoeden en petten.
Informatie-avond Groep 2/3.
Welkom in groep 4B!.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Werkwijze groep
Groep
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatie Groep 1 / 2 Augustus Dagritme Inloop: Vanaf 8.15 – 8.30 uur De kinderen kiezen via het activiteitenbord Kring: - Trefwoord (kalender,
Informatie Groep 1 / 2 Schooljaar
Informatie Groep 1 / 2 September 2007.
Informatieavond groep 3 WELKOM
Werkwijze groep 5a
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Voorlichtingsavond groep 3
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Infoavond groep 4.
Welkom in groep 3 en 4.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Even voorstellen : Groep 3b
Een kijkje in de keuken…..
Informatieavond groep 4
Onderwerpen van deze avond
Ouderinformatieavond groep 0/1
Informatie groep 1 / 2 schooljaar
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Groep 1-2 D OBS De Tweesprong Kapelstraat NX Breda
Werkwijze groep 5A
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Basisschool Op De Horst
Juf Miranda Molengraaf
Basisschool Op De Horst
Informatie groep 1 / 2 schooljaar dagritme Inloop: vanaf 8.15 – 8.30 uur. De kinderen kiezen via het activiteitenbord. Kring: - trefwoord.
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Voor het eerst naar school; een kijkje in groep 1 en 2 Wat leuk dat je bij ons op school komt.
Groep 5/6 René Hellingman
Werken in jaar- en stamgroepen Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster.
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom Samen voor jouw toekomst. Jij bent Jij Ben je anders dan een ander. Ja natuurlijk jij bent jij. Want je bent apart geschapen, Uit een ander hoopje.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag Woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind!
Groep 4. Groep 4 (17 leerlingen) Aldiana en Sara.
Informatieavond september Welkom  Kennismakingsronde  Weekindeling  Waarom een combinatiegroep?  Vriendenklas  Dagprogramma  Ontwikkelingsplannen.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Informatieavond groep 3
Welkom op de informatieavond van groep 5a
Informatieavond Unit 3 Welkom allemaal!.
Informatieavond van de berengroep
Hoe ziet een ochtend van uw kleuter eruit?
Leanne Schouten 20 september 2018
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Werken in units met slim fit op Gabriëlschool Harnaschpolder Unit A

uw kind

heeft een onderwijsbehoefte

hebben onderwijsbehoeften Kinderen hebben onderwijsbehoeften

De Kinderen (ver) werken en spelen wij geven dagelijks instructie om aan de onderwijs behoefte te voldoen De Kinderen (ver) werken en spelen

Aan tafel of in hoeken

nieuwsgierigheid, emotioneel vrij zijn en zelfvertrouwen hebben Voorwaarde nieuwsgierigheid, emotioneel vrij zijn en zelfvertrouwen hebben

en……………. zelf en zelfstandig te leren werken onder (intensieve) begeleiding van de juf

Daarvoor Nodig: 1. een betekenisvolle en uitdagende leeromgeving 2 Daarvoor Nodig: 1. een betekenisvolle en uitdagende leeromgeving 2. methodisch lesmateriaal

De Betekenisvolle leeromgeving geven we vorm door te werken in thema’s bijvoorbeeld dieren, beroepen, andere landen, voeding etc.

Binnen of buiten

Methodes Strategisch leren lezen en spelling Bloon voor spelling Taal in de thema‘s / taal van SL Rekenen Wis en Reken en met sprongen vooruit Schrijven voor een goed handschrift Bewegingsonderwijs aan kleuters en spel en beweging

Doelen om na te streven goede leeropbrengsten goede leerhouding en zelfstandig leren zijn sociale vaardigheden sociaal emotionele ontwikkeling spelend leren kind mogen zijn

Dagindeling Start van de dag in vaste stamgroep bij eigen juf Groep 1 en 2 gaan voorlezen, zingen, praten vertellen, thema gesprekken, woordenschat , leesplezier etc Groep 3 gaat aanvankelijk leren lezen en oefenen met lezen ; kilometers maken schrijven volgens methode Gesprekken over het thema en spel erover Werken en spelen in de ateliers Kinderen pauzeren in de vaste stamgroep en krijgen muzieklessen en trefwoord van de eigen juf.

Het leren en spelen gebeurt in de volgende 7 ateliers Taalatelier Rekenatelier Bewegingsatelier Speelatelier Crea en expressie atelier Techniek atelier Stilteatelier

Hoe werkt dat? Ieder kind komt in alle ateliers op vaste momenten in de week volgens een vast rooster Groep 3 leerlingen komen dagelijks in het taal en reken atelier Groep 3 komt ong. 2 keer per week in het speelatelier Groep 3 heeft twee keer per week gym in de grote zaal waarvan 1x met meester Paul Groep 1 en 2 komen dagelijks in het bewegingsatelier Groep 1 en 2 komen 5x per week in de taal en rekenateliers Groep 1 en 2 komen 5x per week in het speel atelier Alle kinderen komen wekelijks in het crea atelier Vrijwillig of in overleg werken kinderen in het stilteatelier Vrijdagmiddag werken we in het techniekatelier

Wat doen we in het taal atelier? Groep 3 krijgt instructie, verwerking en taal en lees oefeningen ter ondersteuning van het aanvankelijk leren lezen (smart) Er wordt gewerkt met een weektaak voor groep 3 en dagtaken voor groep 1 en 2 (instructie in kleine kring) Er worden dagelijks letter/ woord en zin dictee gegeven (spelling) taalkasten met zelfstandig werk materiaal ;stempels etc. luisterhoek krijtborden / flanelborden /smartbord boeken /leesboeken/prentenboeken thema informatie; plaatjes boeken , informatieve boeken , concrete materialen die bij de methode horen Touchscreen met taal met bas en ambrasoft met taaloefeningen op de computers om eigen teksten te maken en te oefenen met flits poppenkast verteltafel gekoppeld aan een boek uit het thema Wereldspel materiaal waarmee je de wereld in het spel kan nabootsen bv. playmobil , dieren met hokken en koningen, ridders , auto’s en samen kan spelen Ontwikkelingsmateriaal bv communicatie en begrippendiagram De kinderen werken op hun eigen niveau en leren van elkaar op een coöperatieve manier

Wat doen we in het rekenatelier ? leerkracht geeft rekeninstructie en verwerkingsmateriaal aan de leerlingen van groep 3 in kleine groepen (methode) met smartbord Er wordt gewerkt met een weektaak voor groep 3 en dagtaken voor groep 1 en 2 de rekenactiviteiten worden van concreet naar abstract aangeboden Leerkracht begeleid de leerlingen van groep 1 en 2 bij de rekenvoorwaarden op een speelse en aantrekkelijke manier (kleine kring) Kinderen spelen met reken materialen maar weten niet dat ze aan het rekenen zijn bouw en constructie materialen met opdrachten De kinderen werken op hun eigen niveau en leren van elkaar op een coöperatieve manier verder : Bouwhoek houten blokken Kapla + constructieve materialen Blokjes en platen Weeg en meet materialen /sorteer/cijfers /telspel Geldmaterialen voor spel en afrekenen (winkeltje) Insteek kralen vierkant met voorbeeldkaarten, puzzels

Wat doen we in het bewegingsatelier? Gymles met materialen (leerlijn) Gymles in de ruimte Buitenspelen op het plein Spelles met tik en zangspelen Toestellengym

Wat doen we in het speelatelier ? Spelen in de Huishoek Themahoek bijvoorbeeld winkel of postkantoor knutselhoek duplo bric(groot) schrijfhoek poppenhuis treinbaan zandtafel winkeltje verfborden Touchscreen Ontwikkelingsmateriaal Tekentafel

Waarom een stilte atelier ?? Om kinderen de mogelijkheid te geven in stilte te werken zonder speelgeluiden van anderen Voor kinderen die dat nodig hebben en voor kinderen die dat kiezen. Wat is daar te vinden?? tafels en stoelen leesboeken prentenboeken computereiland Leesmappen methodisch lezen afmaakplek prikkelarme plaats plaats voor remdial teaching smartbord Chillplek

Wat is het crea atelier ?? Daarin werken we met dans drama muziek muziekinstrumenten in het speellokaal beeldende materialen in de lokalen en de flexruimtes

Techniekatelier Op vrijdag middag gaat het techniekkasteel open en werken we met de techniekmaterialen Deze middag zoeken we hulp en tijd van ouders die het leuk vinden om daarbij te helpen Ook ideeën van ouders op deze middag zijn welkom ; bv we hebben een kinderkeuken waar gekookt kan worden in kleine groepjes etc.

Wie vinden we waar? Juf Malou werkt in het rekenatelier Juf Mariska werkt in het taal atelier en het stilte atelier Juf lilian (RT) werkt in het stilte atelier Juf Petra werkt in het speel en bewegingsatelier Juf Malou, juf Petra en juf Mariska werken in het crea atelier Juf Malou en juf Mariska in het techniekatelier

Voorbeeld rooster Tijd Malou Petra Mariska 8.30 – 9.00 Kring; Luisterhouding, taal, voorlezen, woordenschat, gesprek, interactief Schrijven Kring; Luisterhouding, taal, voorlezen, woordenschat, gesprek, interactief Schrijven Strategisch lezen + Schrijfmethode Schrijven 9.00 – 10.00 Rekenatelier Groepen Speelatelier Taalatelier groepen 10.00 – 10.30 Eten en drinken + trefwoord (in stamgroep) Eten en drinken + trefwoord (in stamgroep) Buitenspelen + eten en drinken + trefwoord (in stamgroep) 10.30 – 11.30 11.30 – 11.45 Afsluiten in stamgroep Strategisch lezen + Afsluiten in stamgroep

WIJ hebben er heel veel zin in TOT SLOT We maken gebruik van talenten van kinderen en leerkrachten We benutten alle beschikbare onderwijstijd We maken efficiënt gebruik van alle beschikbare ruimte We werken doelgericht om hogere opbrengsten te behalen De kinderen en de juffen kunnen van elkaar leren We boffen enorm met zoveel ruimte met een redelijk aantal kinderen WIJ hebben er heel veel zin in