WPO COMPACT SBCM 2 juli 2014 Lies Graafsma.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
5 februari 2014.
situationeel leiderschap
Menno Karres Lead Auditor
Time management in het onderwijs
Van Participatie naar Participa(c)tie
Drechtster College Onderwijsaanbod AGL
Mogelijkheden en beperkingen bij terugkeer naar arbeid
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Veranderingen in de zorg
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Workshop OGW in de klas..
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Portfolio
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Arbeidsmarkt De arbeidsmarkt is een abstracte markt waar ruil en prijsvorming plaatsvinden. De arbeidsmarkt bestaat uit zelfstandig functionerende segmenten,
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Duurzaam goederenvervoer in steden; verbinden van mensen met gedragsverandering als focus VerDuS 19 november 2012.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Doelstellingen formuleren
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Handelingsgericht werken
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Participatiewet.
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Jongeren met een beperking
14 november SBCM Opleidingen- & Leermiddelendag 2 juli 2014 Antropia - Driebergen 2 juli 2014 #SBCM.
Onze doelen en visie in beeld
Architecture Not in the components The solution lies in the Architectuur “de nieuwe werkplek” “conceptuele structuur en het functionele gedrag van computer.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
UVW LinkedIn Presentatie
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Processen.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
WPO interactief Anne van Kempen 18 februari 2016.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Executieve functies Marije Ruben.
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Samenwerken en communicatie
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Inspelen op innovaties
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Transcript van de presentatie:

WPO COMPACT SBCM 2 juli 2014 Lies Graafsma

Deze presentatie Aan het eind weet u wat de meerwaarde is van WPO Compact. Opbouw Waarom WPO Compact?(dia 1-6). Wat is het en wat is anders? (dia 7-16) Meerwaarde naar buiten (dia 17-20)

WPO Methodiek (opleidingsconcept) voor arbeidsontwikkeling on-the-job, met servicedocumenten en ondersteuning bij de invoering. Pakket opleidingsmaterialen voor gebruik op de werkplek.

Levenscyclus ­­ WPO aanpassen aan de veranderende samenleving. WPO Interactief WPO Compact

Veranderende samenleving SOCIAAL AKKOORD Uitstroom als hoofddoel voor de werkbedrijven. Beschut werk op beperkte schaal. Banenplicht reguliere werkgevers.

Nieuwe eisen Arbeidsontwikkeling en toerusting minder tijd minder kosten minder beschut en meer naar buiten gericht meer rendement

Kenmerken WPO Compact Accent van methodiek naar vaardigheid. Minder vaardigheden. Minder opdrachten nodig. Enkele nieuwe, integrale opdrachten. Eenvoudig keuzeproces. Korte methodiek + FAQ’s. Zakelijke toonzetting.

Pragmatische aanpak Accent van methodiek naar vaardigheid. Pragmatischer: Welk werkgedrag belemmert duurzame uitstroom? Kijken > Kiezen > Doen

Katern als scholingseenheid Per vaardigheid een katern, met: Overzicht van de vaardigheden Introductie van de vaardigheid Keuzekaart als hulpmiddel Omschrijving 4 WPO-Opdrachten Methodiek WPO Compact Veel gestelde vragen (FAQ’s)

Selectie van de vaardigheden Criterium: ‘kritisch’ voor (duurzame) uitstroom 2 AFSTEMMEN 3 AANPASSEN AAN DE GROEP 8 ACTIVITEITEN PLANNEN 9 INSTRUCTIES OPVOLGEN 11 DISCIPLINE TONEN 13 AANPASSEN AAN VERANDERDE OMSTANDIGHEDEN 17 AANSLUITEN BIJ BEHOEFTEN EN VERWACHTINGEN VAN KLANTEN EEN POSITIEVE KIJK HOUDEN 19 OMGAAN MET COMPLIMENTEN EN KRITIEK 20 LEREN VAN FOUTEN EN FEEDBACK

Uitgebreide introductie Schets van de vaardigheid. Doelgedrag. 18B 18C 18.1.B Kijkt anders aan tegen het gewone. 18.1.C Gaat uit van mogelijkheden in plaats van beperkingen. 18.2.B Noemt manieren om zichzelf te motiveren. 18.2.C Motiveert zichzelf na tegenslag of teleurstelling.

WPO Interactief Video’s over de vaardigheden. NB Ook genoemd: ‘componenten’ www.wpo.sbcm.nl

Keuzekaart als hulpmiddel Gedrag dat iedereen kan waarnemen in verschillende formuleringen met keuze-advies. De medewerker verdeelt zijn eigen dagelijkse werk niet in stappen of deeltaken. 8.1.B De medewerker bereidt een taak niet voor. De medewerker kijkt na afloop niet terug, controleert het werk niet. (VUT) De medewerker maakt fouten die te maken hebben met de logica van de volgorde. 8.1.C De medewerker komt na een taak vaak vragen wat er nu moet gebeuren. De medewerker heeft geen volgorde in het hoofd.

Korte methodiek beschrijving Essentie van het opleidingsconcept. Doel Doelgroep WPO Niveau Programma Activiteiten WPO-Opdrachten Extra opdrachten Vaak zijn 3-4 WPO-Opdrachten genoeg ...

FAQ’s Uit de praktijk en uit de kenniskring: antwoorden op veel gestelde vragen.

Integrale WPO-Opdrachten 1 Component 8 Component 9 Component 11 ACTIVITEITEN PLANNEN INSTRUCTIES OPVOLGEN DISCIPLINE TONEN   8.1 Zet activiteiten in een logische volgorde. 9.1 Zet een opdracht om in actie. 11.1 Houdt zich aan de huisregels. 8.2 Plant de activiteiten. 9.2 Doet wat is afgesproken. 11.2 Houdt zich aan de eigen doelen.

Integrale WPO-Opdrachten 2 Situatie In een ruimte liggen veel ‘spullen’: goederen, materialen of gereedschappen. Het is er vol en rommelig. De spullen worden niet iedere dag gebruikt. Sommige spullen zijn oud en kapot. De ruimte is nodig voor iets anders. De spullen moeten dus verhuisd worden. Er is wel een andere ruimte. Die is wat kleiner, maar wel geschikt. Er zijn al schappen of kasten.   Taak Verhuis de goede spullen naar de andere ruimte. Maak de oude ruimte helemaal leeg. Sla de spullen op de nieuwe plek schoon en overzichtelijk op. Kijk de spullen wel na. Wat lijkt te oud of te kapot? Leg deze spullen opzij. Dan kan de leidinggevende een besluit nemen. Regels Gooi zelf geen dingen weg. Berg de spullen schoon op. Berg de spullen zo op dat anderen ze goed terug kunnen vinden. Doe alleen wat er gevraagd wordt. Niet meer en niet minder. Het werk moet gedaan worden in maximaal ……….. dagen/uren. (in te vullen door de leidinggevende). Op ……………… dagen en ……………..dagen werk je hier niet aan. (in te vullen door de leidinggevende). Doe je deze opdracht alleen? Werk dan ook alleen. Doe je deze opdracht samen? Werk dan ook samen.

Meerwaarde Minder tijd Minder kosten Minder beschut en Meer naar buiten gericht Meer rendement Geen verlet Geen ballast Contextrijk Uitstroomdoel Meetbaar

Gebruik bij werkgevers Uitstroom en toch door ontwikkelen? In offertefase hierover praten. Het werkbedrijf stelt zich servicegericht op. Het werkbedrijf toont zich ‘partner’.

Aanbod WPO Compact Flexibele , kleine scholingseenheden. Over zeer relevant werkgedrag. Met niet of nauwelijks scholingsverlet. Beloning? Bijvoorbeeld: Resultaatgarantie. Ontzorgen werkgever. Vrij gebruik voor andere medewerkers.

Gebruiksperspectieven In de werkbedrijven. Bij reguliere werkgevers. In re-integratietrajecten. In beroepsopleidingen.

Gesprek Obstakels? Mogelijkheden? Concrete voorbeelden?

Dank voor uw aandacht. Voor informatie of contact: SBCM, Arie Visser, a.visser@caop.nl IVIO-Didactiek, Lies Graafsma lies.graafsma@ivio.nl / lies.graafsma@tiscali.nl