SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaatje vrienden op een bank
Advertisements

Liturgie met kinderen, gave of opgave?
Leven in de kracht van de Heilige Geest
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Woord van Leven Januari 2010.
De beroemdste persoon die er is …
Efeze 3:1-13 Tekstboekje Hoofdstuk 12 en 13
Tussen Pasen en Pinksteren.
Mara & Elim.
de genezing te Bethesda
Jeugddienst 11 januari Thema: Jezus vertrouwen = Feestje bouwen
Matteüs DAN 1 DAN zal het Koninkrijk der hemelen vergeleken worden met... 2.
Hoe zit het met de kerk? & Waarom en hoe zou ik het anderen vertellen?
gestorven voor onze zonden 3 Want voor alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de.
Romeinen 15:19-22 Plannen van Paulus.
Genezing: een gevoelig onderwerp met radicale uitersten:
Discipelschap.
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Welke apostel heeft God uitverkoren om de heidenen bekend te maken met het Evangelie? 2.
Bij het kolenvuur Johannes
Romeinen Maar de gerechtigheid uit het geloof… nl. in Gods onvoorwaardelijke BELOFTE 2.
Groot geloof 1.
8 dec Zoetermeer 1. 1 Hetgeen was van den beginne, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze eigen ogen, hetgeen wij aanschouwd.
6 oktober 2013 Den Haag 1. tijd: ± 60 AD plaats: Caesarea 2.
Marcus Marcus En toen Hij weder uit het gebied van Tyrus vertrokken was En Jezus ging vandaar en trok Zich terug naar de omgeving.
…..overrompeld door verdriet
WELKOM OP TOV!.
Is het allemaal wel waar?
Welkom.
Thema voor vanavond is:
Preek.
God zegent je zodat je zult heersen 1.
Pinksteren 2014 Feest van de Geest
“De andere kant van de medaille”
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Woord Van Leven Mei 2014 “Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen.” 2 Korintiërs 5,20.
Wat doet de Heilige Geest?
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
“Geef en je zal gegeven worden.”
Mijn antwoord op Gods zegeningen. Sabbat 2 augustus 2014 “Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde.
Verlangen naar licht.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
In deze dienst zal voorgaan. In deze dienst zal Prof. dr. V.E. d’Assonville voorgaan. Na de zegen zingen we Ps. 145 : 1, 4, 5 Schriftlezing: Johannes 17.
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
Preek Jesaja 42: 1-9.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Zondag 52 HC Franeker 16 augustus 2009
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Een relatie met God Hoe dan?.
Preek Jakobus 2:
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
10 januari 2013 bijbelstudie nr. 3 Vanaf hoofdstuk 1:19.
Welkom Voorganger: Dhr. J. Smit Ouderling van dienst: J. Korthoef
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
Laatste advent - zondag 21 december
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door.
18de vd Tijd door het Jaar B Luisterend naar de lofzang bidden wij tot de handen van Jezus (“Ad manus” v Buxtehude) die de Broden vermenigvuldigden Regina.
Er zijn twee leiders in de Grote Strijd. Een van hen moeten wij volgen. Als wij Jezus volgen, worden wij “strijdmakkers”. Wij vechten samen aan de winnende.
Les 13 voor 25 juni JEZUS BARABBAS Politieke leider Hij wilden de mensen bevrijden van Rome Hij beloofde aardse heerlijkheid JEZUS DE CHRISTUS Geestelijke.
OVER VERKONDIGING EN CATECHESE
Blok III God de Zoon In de komende zes lessen leer je God de Zoon beter kennen door te kijken naar wat Hij gedaan heeft en nu nog doet.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Blok II Bidden In de lessen 7 t/m 13 ontdek je hoe jij verbinding kunt maken met God door te bidden.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Transcript van de presentatie:

SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 6 – 11 oktober 2014

DE VERKONDIGING VAN HET EVANGELIE 1. De context van de evangelisering II. Waarom evangeliseren? III. WAT en HOE evangeliseren?

Nieuwtestamentisch Op basis van Handelingen van de apostelen : I Kerygmatisch model II Atheens model Op basis van de evangeliën : III Evangelisch model van humaniteit IV Emmaüs-model

Nieuwtestamentisch Op basis van Handelingen van de apostelen : I Kerygmatisch model II Atheens model Op basis van de evangeliën : III Evangelisch model van humaniteit IV Emmaüs-model

Pedagogie van Christus – Bernard Sesböué “Pedagogie van Christus kan twee betekenissen hebben. Zij kan wijzen op de pedagogie die Jezus gebruikte om zich te openbaren ofwel op de pedagogie die wij gebruiken om over Jezus te praten. Die tweede pedagogie put haar inspiratie bij de eerste. Jezus openbaarde zich aan zijn leerlingen als een mens, maar Hij was geen mens als de anderen. Hij had een mysterieuze identiteit en in het samenleven ontdekten de leerlingen dat Jezus van Nazareth meer was dan een mens. Zijn leven liep uit op het mysterie van het kruis – voor de leerlingen een groot schandaal. De verrijzenis bracht hun geloof in Hem tot stand. In het licht van de verrijzenis herlazen ze zijn levensloop en begrepen zo dat God in Jezus de mensen ontmoet. Hun aanvankelijke christologie van beneden zette zich om in een christologie van boven. Je ziet die twee sporen in de Schrift: aan de ene kant heb je Jezus die ten hemel stijgt en verheven wordt – de opstijgende christologie – en aan de andere kant het Woord dat vlees is geworden en uit de hemel neerdaalt – de afdalende christologie. Daarom moet je zeer aandachtig het getuigenis over Christus volgen. Zo kun je stap per stap begrijpen dat God van de mens houdt tot het einde toe.”

Evangelisch model van humaniteit Rijk Gods De weg van de leerlingen Ontmoetingen en de ‘stijl’ van evangeliseren

Mt 4, 23-25 “Hij trok rond in heel Galilea, terwijl Hij in hun synagogen onderricht gaf, de goede boodschap verkondigde van het koninkrijk, en elke ziekte en elke kwaal onder het volk genas. Zijn faam drong door tot in heel Syrië, en ze brachten alle zieken bij Hem, die gekweld werden door allerlei ziekten en pijnen, mensen die bezeten waren door demonen, lijders aan vallende ziekte en verlamden, en Hij genas hen. Een grote menigte volgde Hem vanuit Galilea, de Dekapolis, Jeruzalem, Judea en van de overkant van de Jordaan.” Mt 4, 23-25

Mt 5 : zaligsprekingen en bergrede “Bij het zien van deze menigte ging Jezus de berg op, en toen Hij was gaan zitten, kwamen zijn leerlingen bij hem. Hij nam het woord en onderrichtte hen met deze toespraak: Gelukkig de armen… Gelukkig die verdriet hebben… Gelukkig die hongeren en dorsten… Gelukkig die vervolgd worden… ….

Evangelisch model van humaniteit Rijk Gods De weg van de leerlingen Ontmoetingen en de ‘stijl’ van evangeliseren

Mc 3, 13-15 “Hij ging de berg op en riep bij zich wie hij wilde, en ze kwamen naar hem toe. Hij stelde er twaalf aan, die hij ook apostelen noemde, met de bedoeling dat ze hem zouden vergezellen, en uitgezonden zouden worden om te verkondigen, met de macht om demonen te verdrijven.”

Evangelisch model van humaniteit Rijk Gods De weg van de leerlingen Ontmoetingen en de ‘stijl’ van evangeliseren

“Christen zijn niet wordt niet in eerste instantie “Christen zijn niet wordt niet in eerste instantie bepaald door een ethische beslissing of een hoogstaand idee, maar door een ontmoeting met een gebeurtenis, met een Persoon die ons leven een nieuwe horizon en daarmee de beslissende richting geeft.” Benedictus XVI , Caritas Deus Est, nr. 1

Evangelii Gaudium, nr. 269 “Jezus zelf staat model voor de evangelische keuze om dicht bij de mensen te zijn. Wanneer Hij tot iemand sprak, keek hij hem in de ogen met een liefdevolle blik: “Jezus keek hem aan en ging van hem houden” (Mc 10,21). We zien hoe hij toegankelijk is, als hij halt houdt bij de blinde langs de weg (cf Mc 10,46-52), en met zondaars eet en drinkt (cf Mc 2,16), niet erom bekommerd zelf als een gulzigaard of dronkaard beschouwd te worden (cf Mt 11,19). We zien hoe hij toegankelijk is als hij zich de voeten laat zalven door een prostituee (cf Lc 7,36-50) of wanneer hij ’s nachts Nicodemus ontvangt (cf Jo 3,1-15). De gave van Jezus op het kruis is niets anders dan het hoogtepunt van een stijl die heel zijn leven heeft getekend.”

Jezus, een betrouwbaar en geloofwaardig mens Jezus, een mens die zich “ontledigt” om in dialoog te gaan Jezus, ontvankelijk en open voor iedereen Jezus, die het geloof van de ander laat ontluiken

Damiaans dagindeling 5.00 uur: opstaan, zonder aarzelen; een kort gebed en vaststellen van meditatiepunten. Zich vlug en netjes aankleden. 5.15 uur: naar de kerk en het morgengebed bidden. Het onderwerp van de meditatie lezen. Alle verstrooiing vermijden 6.00 uur: voorbereiding H. Mis in afwachting komst gelovigen Na de mis is er geloofsonderricht, gewoonlijk over het onderwerp van de meditatie. Daarna leg ik de gewaden af en breng alles in de sacristie mooi op orde; nooit iets laten slingeren: een kwestie van orde en netheid (…) Uit de sacristie komend doe ik minstens een half uur dankzegging, zonder teveel mondgebed daarbij. 8.00 uur: licht ontbijt: geen vlees of vis, alleen koffie en brood met wat eieren. Dan rook ik mijn pijp, praat een beetje en houd me bezig met huishoudelijke taken, kippen, weeskinderen, enz. 9.00 uur: de kleine uurtjes van het brevier, ervoor oppassend ze te onderbreken. Als ik geroepen word voor iets dat geen haast vraagt, dan zeggen dat ik bezet ben. Na het brevier studeer ik theologie en H. Schrift tot 12.00 uur.

Damiaans dagindeling 12.00 uur: Diner, daarbij al te vertrouwelijke conversatie met de kok of iemand anders vermijdend. Dan ga ik op huisbezoek bij de zieken: als het ver is, te paard, anders te voet. Alvorens te vertrekken, een bezoekje aan het H. Sacrament. Onderweg geen nutteloze gesprekken voeren, voor iedereen vriendelijk zijn, zonder familiair te worden; niet zonder nut blijven zitten praten; terug zijn minstens tegen 17.00 uur. 17.00 uur: Vespers en completen zeggen en catechismusonderricht geven. 18.00 uur: Souper. 19.00 uur: Rozenhoedje, gevolgd door breviergebed (metten en lauden) en geestelijke lezing. 21.00 uur: Avondgebed in de kerk, gevolgd door het onderwerp van de meditatie. 22.00 uur: Naar bed. Als ik niet teveel slaap heb, nog eerst een hoofdstuk lezen van het Nieuwe Testament

Nieuwtestamentisch Op basis van Handelingen van de apostelen : I Kerygmatisch model II Atheens model Op basis van de evangeliën : III Evangelisch model van humaniteit IV Emmaüs-model

Missionaire benadering van Jezus Hij neemt het initiatief om op de weg te komen… Pedagogie van de vraag Interpretatiesleutel aanreiken Hij laat zich uitnodigen Hij wordt de gastheer Afstand en nabijheid

Spiritueel parcours Ontgoocheld en somber, breuk en isolement Zoektocht naar zin en betekenis Zich laten bevragen en luisteren naar het Woord Ontdekken van betekenis Ze vragen (verlangen, “met aandrang”) Jezus om te blijven Sacramentele herkenning Opstaan, ommekeer, terugkeer in de gemeenschap en getuigen

Jezus in het Emmaüsverhaal Onderweg : de tochtgenoot “…voegde Jezus zelf zich bij hen en liep met hen mee” Vragenderwijs en luisterend, nabij De nabije tochtgenoot neemt afstand en wordt voorganger In vrijheid : “Hij deed alsof Hij verder wilde gaan” “Herkenning” – nabij : eerder in wat je doet, dan in wat je zegt Weer afstand nemen : “Meteen was Hij uit hun gezicht verdwenen” Opstaan Doorvertellen

III. CATECHESE ALS INITIATIE 0. CATECHESE EN EVANGELISERING 1. CHRISTEN WORDEN VANDAAG: VAN SOCIALISATIE NAAR INITIATIE II. CHRISTEN WORDEN EN HET CATECHUMENAAT III. CATECHETISCHE PERSPECTIEVEN

CATECHESE EN EVANGELISERING Algemeen directorium voor catechese (1997) Catechese in het hart van het evangelisatieproces Een ‘catechumenaal’ model Prioriteit van de volwassenencatechese Centrale plaats van de Schrift

III. CATECHESE ALS INITIATIE 0. CATECHESE EN EVANGELISERING 1. CHRISTEN WORDEN VANDAAG: VAN SOCIALISATIE NAAR INITIATIE II. CHRISTEN WORDEN EN HET CATECHUMENAAT III. CATECHETISCHE PERSPECTIEVEN