De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese

Verwante presentaties


Presentatie over: "SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese"— Transcript van de presentatie:

1 SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Les 7 – 21 oktober 2017

2 Nieuwtestamentisch Op basis van Handelingen van de apostelen : I Kerygmatisch model II Atheens model Op basis van de evangeliën : III Evangelisch model van humaniteit IV Emmaüs-model

3

4 Lees het verhaal en noteer de opeenvolgende gebeurtenissen.
Let in het verhaal op de werkwoorden van de weg. Welke transformaties gebeuren er in het verhaal bij de leerlingen?

5 Lees het verhaal en noteer de opeenvolgende gebeurtenissen.
Let in het verhaal op de werkwoorden van de weg. op weg zijn, blijven staan, opnieuw op weg, halt en maaltijd houden, opstaan en teruggaan,… Welke transformaties gebeuren er in het verhaal bij de leerlingen?

6 Lees het verhaal en noteer de opeenvolgende gebeurtenissen.
Let in het verhaal op de werkwoorden van de weg. Welke transformaties gebeuren er in het verhaal bij de leerlingen? somber > vreugde isolement > gemeenschap stoppen engagement > getuigen van de levende Heer (ex-leerlingen van een dode profeet)

7 Missionaire benadering van Jezus
Hij neemt het initiatief om op de weg te komen… Pedagogie van de vraag Interpretatiesleutel aanreiken Hij laat zich uitnodigen Hij wordt de gastheer Afstand en nabijheid

8 Jezus in het Emmaüsverhaal
Onderweg : de tochtgenoot “…voegde Jezus zelf zich bij hen en liep met hen mee” Vragenderwijs en luisterend, nabij De nabije tochtgenoot neemt afstand en wordt voorganger In vrijheid : “Hij deed alsof Hij verder wilde gaan” “Herkenning” – nabij : eerder in wat je doet, dan in wat je zegt Weer afstand nemen : “Meteen was Hij uit hun gezicht verdwenen” Opstaan Doorvertellen

9 Spiritueel parcours Ontgoocheld en somber, breuk en isolement
Zoektocht naar zin en betekenis Zich laten bevragen en luisteren naar het Woord Ontdekken van betekenis Ze vragen (verlangen, “met aandrang”) Jezus om te blijven Sacramentele herkenning Opstaan, ommekeer, terugkeer in de gemeenschap en getuigen

10

11 III. CATECHESE ALS INITIATIE
0. CATECHESE EN EVANGELISERING 1. CHRISTEN WORDEN VANDAAG: VAN SOCIALISATIE NAAR INITIATIE II. CHRISTEN WORDEN EN HET CATECHUMENAAT III. CATECHETISCHE PERSPECTIEVEN

12

13 CATECHESE EN EVANGELISERING
Algemeen directorium voor catechese (1997) Catechese in het hart van het evangelisatieproces Een ‘catechumenaal’ model Prioriteit van de volwassenencatechese Centrale plaats van de Schrift

14 Catechese in het hart van het evangelisatieproces
Drie fasen of wezenlijke momenten in het evangelisatieproces Permanente catechese Initiatiecatechese “Eerste verkondiging”

15 Evangelii Gaudium “We hebben opnieuw ontdekt dat ook in de catechese de eerste verkondiging of het kerygma een fundamentele rol vervult. Het dient centraal te staan in de evangelisatie en in iedere kerkelijke vernieuwing. … Uit de mond van de catechist horen we altijd weer de eerste verkondiging: ‘Jezus christus houdt van jou, Hij heeft zijn leven gegeven om je te redden en Hij leeft iedere dag naast je om he weg te verhelderen, je te versterken en te bevrijden.’ Als we zeggen dat deze verkondiging ‘de eerste’ is, betekent dit niet dat ze aan het begin staat en dat ze later vergeten of vervangen wordt door andere inhouden die haar overstijgen. Zij is eerste in de kwalitatieve betekenis van het woord, omdat ze de belangrijkste verkondiging is, deze die men steeds opnieuw op verschillende wijzen dient te beluisteren en die men steeds opnieuw dient te verkondigen in een of andere vorm van catechese, in al haar fasen en momenten. Om die reden dienen alle christenen zich meer en meer bewust te worden van de permanente noodzaak zelf geëvangeliseerd te worden.”

16 Godsdienstonderwijs op school, evangelisatie en catechese

17

18 III. CATECHESE ALS INITIATIE
1. CHRISTEN WORDEN VANDAAG: VAN SOCIALISATIE NAAR INITIATIE 1.1 Nogmaals: de omslag 1.2 Geloof als roeping 1.3 Initiatie, een sleutelwoord

19 “Je bent niet als christen geboren, je kan het worden.”
(Tertullianus, 2de-3de eeuw) “Je bent als christen geboren, en je kunt het niet niet zijn.” (vanaf de 4de eeuw) = de christenheid “Je bent niet als christen geboren, je kan het worden, maar het wordt niet ervaren als onontbeerlijk om een goed menselijk leven te leiden.” (21ste eeuw) = de post-christelijke tijd

20 “Kan het verlies van de vanzelfsprekendheid geen genade zijn voor het geloof? Is het geen kans om opnieuw de vreemdheid en dus ook de nieuwheid van het christendom te ontdekken? En te ontdekken hoe het uiteindelijk altijd een persoonlijke en vrije keuze is, ja ten diepste toe een persoonlijk antwoord is op Gods Woord dat het hart van een mens heeft geraakt?”

21 “Je bent niet als christen geboren, je kan het worden.”
(Tertullianus, 2de-3de eeuw) “Je bent als christen geboren, en je kunt het niet niet zijn.” (vanaf de 4de eeuw) “Je bent niet als christen geboren, je kan het worden, maar het wordt niet ervaren als noodzakelijk om een goed menselijk leven te leiden.” (21ste eeuw)

22 “Je bent niet als christen geboren, je kan het worden.”
(Tertullianus, 2de-3de eeuw) “Je bent als christen geboren, en je kunt het niet niet zijn.” (vanaf de 4de eeuw) “Je bent niet als christen geboren, je kan het worden, maar het wordt niet ervaren als noodzakelijk om een goed menselijk leven te leiden.” (21ste eeuw) Je bent niet als christen geboren, je wordt het geroepen.”

23 Karl Rahner ( ) “De gelovige mens van morgen zal een ‘mystieker’ zijn, iemand die iets ‘ervaren’ heeft, of hij zal niet meer zijn.” (1966)

24 Karl Rahner ( ) “De gelovige mens van morgen zal een ‘mystieker’ zijn, iemand die iets ‘ervaren’ heeft, of hij zal niet meer zijn.” (1966) “Zonder ervaring van geloof, zonder die mystieke kern van het christendom, blijven we uiteindelijk vreemd aan zijn diepste intentie en inhoud.”

25 INITIATIE, een sleutelwoord

26 Initiatie Een modewoord vandaag? Oorspronkelijke pedagogie van het geloof Thuiskomen in het paasgeheim Relatie

27 een veelgebruikt woord…
Tijdens een initiatie leert de golfpro of initiator van de club u de eerste kneepjes van het vak. Op één à twee uurtjes tijd slaat u uw eerste ballen en kan u ontdekken of golf ‘uw ding’ is. Materiaal gebruikt u uiteraard van de club.

28 een veelgebruikt woord…
Initiatie kleiduifschieten in Andenne De cadeaubon geeft recht op een initiatie kleiduifschieten van 1 uur voor twee personen, inclusief 50 schoten, begeleiding door een erkend instructeur, materiaal en 2 consumpties per persoon.

29 een veelgebruikt woord…
Op elke initiatie trachten we steeds een enthousiaste, veilige en realistische situatie te creëren eigen aan rugby. Stap voor stap wordt het spel opgebouwd tot een geheel.

30 een veelgebruikt woord…
steeds gaat het om een inleiden door mee te doen : leren al doende!

31 een veelgebruikt woord…
steeds gaat het om een inleiden door mee te doen : leren al doende! je wordt geïnitieerd : iemand neemt je mee en leidt je binnen

32 een veelgebruikt woord…
steeds gaat het om een inleiden door mee te doen : leren al doende! je wordt geïnitieerd : iemand neemt je mee en leidt je binnen je leert een nieuwe wereld kennen : ‘a way of life’!

33 een veelgebruikt woord…
steeds gaat het om een inleiden door mee te doen : leren al doende! je wordt geïnitieerd : iemand neemt je mee en leidt je binnen je leert een nieuwe wereld kennen : ‘a way of life’! wie de smaak te pakken heeft, engageert zich en gaat op weg.

34 INITIATIE = een langdurig proces waarin je begeleid wordt
en geleidelijk aan thuiskomt in een wereld met eigen gewoontes en gebruiken

35 “Oorspronkelijke pedagogie van het geloof”

36 “Oorspronkelijke pedagogie”
Instructie/onderricht SAVOIR

37 “Oorspronkelijke pedagogie van het geloof”
Instructie/onderricht SAVOIR Aanleren van vaardigheden SAVOIR-FAIRE

38 “Oorspronkelijke pedagogie van het geloof”
Instructie/onderricht SAVOIR Aanleren van vaardigheden SAVOIR-FAIRE Initiatie SAVOIR-ÊTRE / SAVOIR-VIVRE

39 “Oorspronkelijke pedagogie van het geloof”
Instructie/onderricht SAVOIR Aanleren van vaardigheden SAVOIR-FAIRE Initiatie proeven, smaken SAVOIR-ÊTRE / SAVOIR-VIVRE ervaring voorop

40 “Catechese is een alomvattende vorming die méér is dan onderricht: ze is leren hoe als christen te leven.” (Directorium voor Catechese, nr.67)


Download ppt "SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese"

Verwante presentaties


Ads door Google