B ovenschools Management Hoe het werkt Hoe het kan werken en of het werkt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

IB 1.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
FysioGroepTwente : Ondersteunen, Delen en Verbinden FysioGroepTwente September 2010.
Waarom ‘Financiën en Leermiddelenbeleid’? Doel van deze presentatie Het budget en de kosten De verdelingssystematiek Twee scholen, twee scenario’s De logistiek.
Organisatie en beheer Week 1.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Beoordelen van docenten loont de moeite!
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Organisatiestructuren
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatiestructuur en
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Comenius monitoring dagen - mei over verslaggeving “Comenius monitoring dagen” : over verslaggeving 20 mei 2008, Alden Biesen 29 mei 2008, Brugge.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 3 - Structure ‘Structure follows strategy’ (Chandler)
Opleiden van medewerkers
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Sectorwerkstuk Den Bosch
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Strategische dilemma’s huisvesting Barnewiel
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
H2 Organisatiestructuur
1 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming leeftijdsbewust personeelsbeleid.
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Organisatie & Personeel
Tafel dagbesteding gemeenten
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 2 drs. S. van der Geest.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
BEDRIJFSCULTUUR.
BEDRIJFSCULTUUR.
Leiding geven aan school ontwikkeling
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Loopbaanpaden Een verkenning.
Transcript van de presentatie:

B ovenschools Management Hoe het werkt Hoe het kan werken en of het werkt

Wat is bovenschools management Structurele, professionele voorziening voor: Structurele, professionele voorziening voor: bovenschoolse beleidsontwikkeling en- uitvoeringbovenschoolse beleidsontwikkeling en- uitvoering bovenschoolse coördinatie en sturingbovenschoolse coördinatie en sturing

Positie van bovenschools management Voorziening tussen het bevoegd gezag en schooldirectie Voorziening tussen het bevoegd gezag en schooldirectie Neemt taken over van bestuur en schooldirecties en levert (als het goed is) meerwaarde voor beiden op Neemt taken over van bestuur en schooldirecties en levert (als het goed is) meerwaarde voor beiden op

Hoe komt het tot stand? Vervangt de ”klassieke” taak- en verantwoordelijkheidsverdeling tussen beide spelers Vervangt de ”klassieke” taak- en verantwoordelijkheidsverdeling tussen beide spelers Keuze voor BM vanuit besturen Keuze voor BM vanuit besturen Keuze voor BM vanuit noodzaak tot bovenschoolse coördinatie Keuze voor BM vanuit noodzaak tot bovenschoolse coördinatie Combinatie met zwaartepunt komt vaak voor Combinatie met zwaartepunt komt vaak voor

Vanuit besturingsfilosofie (De manier waarop het bestuur haar verantwoordelijkheid wil invullen) Gebrek aan tijd bij bestuursleden (vrijwilligers) Gebrek aan tijd bij bestuursleden (vrijwilligers) Mogelijkheid voor bestuur op afstand of toezichthoudend bestuur Mogelijkheid voor bestuur op afstand of toezichthoudend bestuur Gebrek aan deskundigheid Gebrek aan deskundigheid Behoefte aan effectiviteit/slagvaardigheid Behoefte aan effectiviteit/slagvaardigheid

Vanuit managementfilosofie (manier waarop het management leiding wil geven aan organisatie) Behoefte aan bovenschoolse coördinatie bijvoorbeeld m.b.t. personeelsbeleid, samenwerkingsverband, schoolbestuurlijk overleg e.d. Behoefte aan bovenschoolse coördinatie bijvoorbeeld m.b.t. personeelsbeleid, samenwerkingsverband, schoolbestuurlijk overleg e.d. Behoefte aan (centrale) leiding Behoefte aan (centrale) leiding

De vormgeving Er zijn altijd 2 krachten werkzaam Er zijn altijd 2 krachten werkzaam Vanuit kostenmotief Vanuit kostenmotief Verbijzondering van taken gericht op doelmatigheid en efficiencyVerbijzondering van taken gericht op doelmatigheid en efficiency Vanuit bestuursmotief Vanuit bestuursmotief Organisatie gericht houden op doelgerichtheid en/of effectiviteitOrganisatie gericht houden op doelgerichtheid en/of effectiviteit Beide motieven werken in horizontale en verticale richting Beide motieven werken in horizontale en verticale richting

BSM is maatwerk Bestuursmotief Kostenmotief

Vormgeven in 4 stappen Stap1 a. Vanuit het kostenmotief (efficiënte inzet van mensen en middelen) ontstaat verticale functiedifferentiatie (functies met niveauverschillen in verantwoordelijkheden en beloning) b. Bij deze stap moeten de voordelen van doelmatige functieverdeling afgewogen worden tegen de kosten van het geheel en mogelijk verlies van managementfuncties op schoolniveau

Stap 2 a. Verbijzondering van taken vergt leiding b. O.g.v. bestuursmotief zal steeds meer tijd gereserveerd moeten worden voor het leidinggeven, om verschillende niveaus aan elkaar te koppelen c. Als verticaal onderscheid in verantwoordelijkheid wordt gemaakt, ontstaat hiërarchiering d. Bij deze stap moeten voordelen van hiërarchiering worden afgewogen tegen grenzen van omspanning (span of control)

Stap 3 a. Kostenmotief kan ook horizontaal werken door gelijksoortige taken samen te voegen (specialisatie) b. Binnen gedeelde managementfunctie kan men taken verdelen naar beleidsterrein of regio (taakdifferentiatie) c. Bij deze stap moeten voordelen van horizontale differentiatie worden afgewogen tegen de kans op verdubbelingen in taken en verantwoordelijkheden

Stap 4 a. Bij horizontale differentiatie moet onderlinge afstemming van taken en functies gewaarborgd worden b. Om samenhang te bevorderen zal men kleine eenheid (managementteam) moeten vormen voor de coördinatie c. Voordelen van collegiale coördinatie (draagvlak en betrokkenheid) dienen afgewogen te worden tegen mogelijk nadelen (minder slag- en besluitvaardig)

De modellen Modellen op basis van maatwerk o.a. vanuit: Modellen op basis van maatwerk o.a. vanuit: BesturingsfilosofieBesturingsfilosofie ManagementfilosofieManagementfilosofie Specifieke situatie bestaande organisatieSpecifieke situatie bestaande organisatie Vaardigheden personeelVaardigheden personeel Op basis van Op basis van KostenmotiefKostenmotief BestuursmotiefBestuursmotief

Managementteam (Model Loon op Zand) Gebaseerd op taakdifferentiatie Gebaseerd op taakdifferentiatie Niet-hiërarchische verhoudingen Niet-hiërarchische verhoudingen Collegiale samenwerking aan bovenschoolse taken en verantwoordelijk voor eigen school Collegiale samenwerking aan bovenschoolse taken en verantwoordelijk voor eigen school

Clustermodel Clusters van scholen met in ieder cluster 1 integrale clusterdirecteur Clusters van scholen met in ieder cluster 1 integrale clusterdirecteur Op de scholen locatieleiders die hiërarchisch ondergeschikt zijn aan clusterdirecteur Op de scholen locatieleiders die hiërarchisch ondergeschikt zijn aan clusterdirecteur Binnen clustermodel zijn varianten mogelijk Binnen clustermodel zijn varianten mogelijk

Beheersdirecteur Functiedifferentiatie in een hiërarchische verhouding Functiedifferentiatie in een hiërarchische verhouding locatie- of teamleider is onderwijskundig leider, verantwoordelijk voor uitvoerende taken en personeelsbeleid locatie- of teamleider is onderwijskundig leider, verantwoordelijk voor uitvoerende taken en personeelsbeleid Hierboven staat beheersdirecteur die over financieel-materiële zaken gaat en bovenschools personeelsbeleid Hierboven staat beheersdirecteur die over financieel-materiële zaken gaat en bovenschools personeelsbeleid

Algemeen directeur (AD) Hiërarchische verhoudingen Hiërarchische verhoudingen Schooldirecteur valt onder verantwoordelijkheid van AD Schooldirecteur valt onder verantwoordelijkheid van AD Beide op hun niveau verantwoordelijk voor alle beleidsterreinen Beide op hun niveau verantwoordelijk voor alle beleidsterreinen

De modellen schematisch Directeur MT Bestuur Staf Model met managementteam (Loon op Zand) Bestuur Beheersdirecteur Schooldirecteur

Modellen (vervolg) Er zijn meer modellen mogelijk Er zijn meer modellen mogelijk Er zijn ook modellen die uitgaan van een directeurenadviescommissie bijv. 2 directeuren bovenschools, rest op locatie en variaties daarop Er zijn ook modellen die uitgaan van een directeurenadviescommissie bijv. 2 directeuren bovenschools, rest op locatie en variaties daarop Ieder model kan weer gevarieerd worden ingevuld Ieder model kan weer gevarieerd worden ingevuld De specifieke organisatievraag is bepalend voor modelkeuze De specifieke organisatievraag is bepalend voor modelkeuze Op basis van organisatiekundige principes Op basis van organisatiekundige principes Er is relatie tussen minimum schaalgrootte en de werking van Bovenschools Management Er is relatie tussen minimum schaalgrootte en de werking van Bovenschools Management

Bekostigingsmogelijkheden Volledige bekostiging door het bestuur uit de algemene middelen Volledige bekostiging door het bestuur uit de algemene middelen Volledige bekostiging door de scholen uit de formatierekeneenheden Volledige bekostiging door de scholen uit de formatierekeneenheden Volledige bekostiging uit de Stimuleringsbijdrage Bestuurlijke Krachtenbundeling Volledige bekostiging uit de Stimuleringsbijdrage Bestuurlijke Krachtenbundeling Volledige bekostiging uit het schoolbudget Volledige bekostiging uit het schoolbudget Een mix uit vorenstaande mogelijkheden Een mix uit vorenstaande mogelijkheden De Algemeen Directeur(en) volledig opnemen in de formatieplannen en de goedkoopste leerkracht financieren met geld De Algemeen Directeur(en) volledig opnemen in de formatieplannen en de goedkoopste leerkracht financieren met geld

Voorkeur: Mix Vanuit principe dat BSM niet alleen voordelig is voor het bestuur Vanuit principe dat BSM niet alleen voordelig is voor het bestuur Voordelen moeten voor alle betrokkenen duidelijk zijn Voordelen moeten voor alle betrokkenen duidelijk zijn Zoveel mogelijk draagvlak Zoveel mogelijk draagvlak

Voorbeeld bekostiging INKOMSTEN SCHOLEN In onderstaand tabel worden de inkomsten weergegeven van een 13-tal scholen in formatierekeneenheden

Inkomsten schoolbudget Ook de inkomsten van het schoolbudget zijn van belang. Uitgangspunt in deze berekening is dat 15% van het budget structureel gebruikt wordt voor financiering van een vorm van bovenschools management. Deze 15% is dan ook in de modellen meegenomen. Hieronder een overzicht van de inkomsten van het schoolbudget. School Aantal leer- lingen School- gewicht Onderdeel A Onderdeel B Onderdeel C Totaal te ontvangen Bijdrage 15% bsm 01 AA , , , ,26 02 BB ,000, , ,09 03 CC ,220,00106, , ,22 04 DD ,380, , , ,85 05 EE ,820,00644, , ,54 06 FF ,060, , , ,49 07 GG ,720,00778, , ,87 08 HH ,100,000, , ,72 09 JJ ,560,000, , ,13 10 KK ,580, , , ,19 11 LL ,620,000, , ,44 12 MM ,540, , , ,49 13NN ,480,0026, , ,22 Totaal ,780, , , ,54 * Onderdeel A = normale vergoeding = aantal leerlingen x Euro * Onderdeel B = Schoolgewicht = berekend schoolgewicht -/- 9% aantal leerlingen * Onderdeel C = kleine scholen = Euro 3.894,19 -/- 26,86 * aantal leerlingen

3 Berekende modellen A. Een AD, schaal DC, fre verbruik 284, salariskosten € Alle (7) scholen houden een directeur en een adjunct directeur B. 2 AD, 13 scholen, op scholen integrale directeur, geen adjuncten C. 1 AD, drie meerscholig directeuren, locatieleiders op de scholen (modellen worden uitgereikt)

Functionele posities in BM Bestuur BM Schooldirectie Wat zijn de feitelijke posities tegen de achtergrond van de vraagstelling vooraf?

Hoe werkt het in de praktijk (Voorbeeld)

Wat zijn valkuilen? Onvoldoende draagvlak Onvoldoende draagvlak Managers niet op hun taak berekend (onvoldoende competent, onvoldoende gemotiveerd, slechte communicatie e.d.) Managers niet op hun taak berekend (onvoldoende competent, onvoldoende gemotiveerd, slechte communicatie e.d.) En verder? En verder?