Samen in Brandveilige parkeergarages B.Y.O. for Creative Interaction

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Cawar Consumer Awareness. Doelstellingen  Bepalen wat de omvang van de problemen rond consumptie is.  De kwaliteit evalueren van de informatie die wordt.
Analyse van incidenten
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
Werkvergunning nu: veiligwerkvergunning
Deelgebruik monumentale kerken
Gelijkwaardigheid en Brandbeveiligingsconcepten
Certificering Sprinklerinstallaties
Presentatie Brandweer Naam Regio/Gemeente…
Stichting Dijk van een Kust
Verbinden risicobeheersing en incidentbestrijding
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Final Draft NAM Onshore Instructie DVD Template voor Lokatie Specifieke Instructies.
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Risico’s en gevaren van techniek
Stichting de Jansheeren Perspectief na kortingen ?
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Presentatie commissie Ruimte op 15 februari 2012 Bodemkwaliteitskaart en Nota Bodembeheer Bij deze presentatie neem ik u mee naar het Project Duurzaam.
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Criminaliteit en veiligheid in de transport- en logistieke sector
Krimpen met perspectief
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Brandveiligheid Ing. A.H. Bron.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
Plan van aanpak asbestbrand
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Gasgevaren van biogasinstallaties Wat niet weet, soms wel deert!
Introductie OHSAS
 korte voorstelronde  principes van de OLOcoach: wat wordt van coaches verwacht?  coaches per regio  Samen.
Fire management Maatregelen tegen brand, inbraak en vandalisme
Samenwerken aan veiligheid Toespraak burgemeester J. van Belzen voor de Conferentie “Werken aan veilige PGS15 opslagen” 26 september 2012.
voor vraagstukken over stedelijk water
Strategie en positionering
KAM H5 Veiligheid Logistiek teamleider.
Wat is MultiBel? MultiBel is een alarmerings- en communicatiedienst. U bent in staat om met een paar simpele handelingen tot wel duizenden personen tegelijk.
The making of NEN 1010: september 2015
Veiligezorg® Fase 1 Organisatorische voorbereiding.
Social work Week 2.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
1 Brandweer Gelderland-Midden Vergadering Commissie Bestuur 26 mei 2015.
Haalbaarheidsonderzoek Project Bossche Poort 8 maart 2007.
Parkmanagement op Bedrijventerrein Schiebroek Rotterdam.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
BASISVEILIGHEID (VCA)
Van Dordt, voor Dordt.
WERKKAMER PRODUCTCERTIFICERING Jaarplan 2017 en verder
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Menukaart Buitengebied (Regio Foodvalley)
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Private Kwaliteitborging
Privacybescherming als ontwerp- en inkoopprincipe
COMPETENTIES EN CERTIFICERING
Transcript van de presentatie:

Samen in Brandveilige parkeergarages B.Y.O. for Creative Interaction Elisio Baptista & Bram van Eijsden, 9 oktober2014

Samenwerking Projectgroep Brandveiligheid Parkeergarages Vexpan ElaadNL

Landelijke Projectgroep Brandveiligheid Parkeergarages Vexpan

Vraag 1 In welke mate vindt u parkeergarages brandgevaarlijk ? A. Niet B. Enigszins C. Redelijk D. Heel

Vraag 2 Waar ging u bij uw eerste antwoord vanuit ? A. Aanwezige Personen B. Aanwezige Voertuigen C. Omgeving Parkeergarage D. Alle genoemde onderdelen

Vraag 3 Welk document bepaalt volgens u de minimum eisen voor een brandveilige parkeergarage ? A. Bouwvergunning B. Gebruiksvergunning/melding C. Bouwbesluit D. NEN 2443

Aanleiding Initiatief: Doel: Vexpan TNO Doel: Zelfregulering in de sector Steun van RVO (voorheen Agentschap NL), Brandweer, NOVB, TNO, Exploitanten, NIFV, Gemeenten, DEKRA, Verbond van Verzekeraars

Vragen In hoeverre er sprake is van onveiligheid parkeergarages ? Kwalitatief en Kwantitatief onderzoek Waar kunnen we verbeteren ? Wat lossen we op en hoe ?

Vexpan is geen branchevereniging Brancheverenigingen: Kunnen centraal afspraken maken, Leden gehouden aan centrale afspraken Vexpan exploitanten hebben eigen autoriteit Leden informeren

Onderdelen Vexpan Gezamenlijke markt Kluwen aan inconsistente regelgeving Wie doen er mee ? Wat willen we bereiken ? Welke vragen moeten we beantwoorden ?

ElaadNL Voorheen: Stichting e-laad Opgericht vanuit netbeheerders Recent opgesplitst:

ElaadNL - cijfers 1.770 publieke laadpalen (3.000 laadpunten) Totaal in NL: bijna 7.000 laadpalen Auto’s: (Bron: RVO)

Veiligheidsvraagstukken EV EV’s en laadpunten maken steeds meer deel uit van het straatbeeld Vandaag: Veiligheid oplaadpunten in parkeergarages

Vraag 4 Denkt u dat een parkeergarage met oplaadpunten minder veilig is dan een parkeergarage zonder? A. Ja B. Nee

Vraag 5 Wat doet u (als gebruiker van de garage) in het geval van een gevaarlijke situatie bij een oplaadpunt in een P-garage? A. Hulpdiensten waarschuwen (telefonisch) B. Brandalarm/Noodknop bedienen C. Eigenaar garage/laadpunt waarschuwen D. Niets

Vraag 6 Wat is voor u de belangrijkste belemmering om laadpunten in parkeergarages te (laten) installeren? A. Vraagstukken omtrent veiligheid/gebruiksrisico’s B. Onduidelijkheid over kosten/beheer C. Onduidelijkheid over technische oplossingen/mogelijkheden D. Ik zie geen belemmeringen

Welk laadpunt past waar? Locatie Type oplaadpunt Parkeergarage: AC laadpunt / wandmodel

Veiligheid laadpunten: risico’s Aanrijding Vandalisme (Brand) (Water)

Veiligheid laadpunten: (internationale) normen Aanraakveiligheid Behuizing Kwaliteit stekkers/contactdozen Aarding ‘Communicatie’ met auto Componenten t.b.v. veiligheid

Veiligheid laadpunten: handelen bij gevaarlijke situaties Storingsnummer beheersorganisatie/garage Bij direct gevaar: hulpdiensten + bovenstaand Hulpdiensten: handelen zoals bij HAK

Veiligheid laadpunten: advies Voorkom risico’s Aanrijdbeveiliging (beugel) Vakkundige installatie Beheer/onderhoudsplan Bied duidelijkheid Aanduiding locatie Storingsnummer Eigenaar

Veiligheid laadpunten: conclusie (on)veiligheid hoeft geen reden zijn om laadpunten achterwege te laten: Beperkte risico’s; goed te borgen Wet- en regelgeving vanuit veiligheidsperspectief

Toekomst ElaadNL Openstaande vragen analyseren (markt)partijen benaderen Kennis delen Verder innoveren

Aanpak Vexpan Vaststellen wat we willen bereiken Risico’s per onderdeel benoemen Samenstellen herrangschikken gereedschapskist (wet & regelgeving) Koppelen risico’s met de specifieke onderdelen uit de gereedschapskist Samenwerking : EV-Veiligheid

Aanpak Vexpan Wat willen we bereiken ? 1. Eenduidig ‘levend’ document voor alle betrokkenen vanaf ontwerp tot beheer en exploitatie; 2. Samenvoeging alle beschikbare wetten, regelgeving, richtlijnen en normen; 3. De eigenaar van de parkeergarage is en blijft zelf verantwoordelijk voor de veiligheid en wordt intrinsiek gestimuleerd tot optimalisatie bovenop het absolute minimum; 4. Een onafhankelijk organisatie stelt status veiligheidsniveau vast en informeert naast eigenaar, de relevante partijen zoals brandweer en verzekeraar.

Aanpak Vexpan ‘Gereedschapkist ‘! Bouwbesluit 2012 Maar onvoldoende voor nieuwe parkeergarages > 1000m2 en bestaande parkeergarages van bijv. 3000m2 Gelijkwaardigheidseis eruit (= pseudoregelgeving)

Aanpak Vexpan ‘Gereedschapkist ‘! 2. Aanvullen met omissies, dubbellingen eruit: - NEN 2535 / 2575 / 2654-1 / 2654-3 / 2443 / 6095 / 6098 Brandweer instructie Wetgeving

Aanpak Vexpan Type Risico’s CONSTRUCTIE BOUW Aantasting Materiaal (bezwijken) Open vs. Gesloten (Ontsluitingsontwerp) Ondergronds of Bovengronds Toegangs/Vluchtwegen Losstaand / verbonden Omvang compartimenten Kwaliteit interne scheiding

Aanpak Vexpan Type Risico’s 2. INSTALLATIES in basis getest/gecertificeerd Ventilatie - Toegangsinstallatie CO-detectie - Sprinkler Electra - Blusleidingen Noodstroom - Zenders (C2000) BMI - Status vluchtroute

Aanpak Vexpan Type Risico’s 3. LOCATIE PARKEERGARAGE Centrum (woon- winkel functie) Schil (woon- werkfunctie) Buitenwijk (woon functie) Industriegebied / Bedrijventerrein Extra type: Ziekenhuis !

Aanpak Vexpan Type Risico’s 3. LOCATIE PARKEERGARAGE verder onderscheiden naar: Bereikbaarheid omgeving Bereikbaarheid garage Omvang / aantal ppl. Afhankelijke functies Piekbezetting in/uit Maatschappelijk/culturele waarde Combinatie met functies in garage

Aanpak Vexpan Type Risico’s 4. EXPLOITATIE RISICO Claims (im)materiele schade bij eigenaar PG. Gebruikers Omwonenden Bedrijven / Evenementen Beheerder (eigen personeel / inhuur) Schade aan personeel BW a.g.v. nalatigheid Faillissement / Bedrijfsrisico Bestuurlijke afbreuk / Overheidsrisico

Aanpak Vexpan Type Risico’s 4. EXPLOITATIERISICO verder onderscheiden naar: a. Omgeving van de PG (Direct of in Regio) Fysiek verbonden met garage Functioneel verbonden met garage b. Impact Calamiteit - Tijdens en kort na de brand c. Economisch risico Geen of minder opbrengsten Kosten herstel of claims d. Privaat / Publiek: indirecte gevolgen calamiteit e. Gevoel / Imago f. Milieu

Heden Vexpan Seminar met presentatie stand van zaken Bevragen niet of minder betrokken groepen Invullen ontbrekende onderdelen Zoeken naar beschikbare middelen voor voortgang project en inrichting beheerorganisatie

Toekomst Vexpan Koppelen Risico’s aan ‘Gereedschapskist’ Ontwikkelen voorstel + classificatie parkeergarages Eindvoorstel inclusief plan van aanpak Inrichten en uitrollen beheerorganisatie Presenteren: levend document

Vraag 7 Welke stakeholder(s) en/of onderdelen mist u nog ? (Vexpan)

Vraag 8 Heeft u en/of uw organisatie zelf nog iets te bieden ? (Vexpan)

Vraag 9 Heeft u nu voldoende informatie om tot een afgewogen oordeel te komen of Laadpunten veilig zijn ? (ElaadNL) A. JA B. NEE

Vraag 10 Zo nee wat mist u dan ? (ElaadNL)