De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Privacybescherming als ontwerp- en inkoopprincipe

Verwante presentaties


Presentatie over: "Privacybescherming als ontwerp- en inkoopprincipe"— Transcript van de presentatie:

1 Privacybescherming als ontwerp- en inkoopprincipe
Meten in de openbare ruimte Rob Haans, Paul Geurts

2 Privacybescherming als ontwerp- en inkoopprincipe
Het belang van inwoners centraal stellen: in het gebruik en uitwisselen van persoonsgegevens in de bouw en inrichting van applicaties en systemen in het bereiken van maatschappelijke doelen Regie op eigen leven Regie op eigen gegevens “human centric design thinking”

3 Casus passantentellingen

4 Waarom passantenstromen meten?
Inzicht in sterke en zwakke gebieden in de (binnen)stad Verbeteren aantrekkelijkheid (binnen)stad Effecten van ruimtelijke veranderingen, evenementen, koopzondagen, de markt of campagnes in beeld Meer inzicht voor ondernemers om openingstijden, personeelsinzet en vastgoedwaarde te bepalen Inzicht in gedrag van voetgangers in de openbare ruimte Verbeteren inrichten openbare ruimte: knelpunten weghalen Verbeteren veiligheid openbare ruimte bij drukte

5 Stakeholders en betrokkenen
Gemeente Nijmegen Stadsbeheer (looproutes, invaliden, gebruik verlichting voor stroom) Economische Zaken (aantrekkelijke binnenstad) Ruimtelijke ontwikkeling (mobiliteitsbeleid) Privacy, ICT, Statistiek en communicatie Omgevingsdienst Ondernemers Huis voor de Nijmeegse binnenstad (koepel) Winkeliers

6 Eerste opzet: wifi-tracking
Al vanaf 2010 wordt er door ondernemers en meetbedrijven passantenstromen gemeten met wifi-tracking Binnen en buiten locaties binnenstad Historie aanwezig, trendbepaling al mogelijk Maar: Gegevens in eigendom meetbedrijven en niet publiekelijk beschikbaar (in geabstraheerde vorm) Meetmethode is privacy-indringend: MAC-adressen zijn persoonsgegevens, geen opt-in mogelijk, bewoners kunnen niet uitgesloten worden van meten, centrale opslag bij meetbedrijven

7 Verloop project eerste opzet
Opdrachtgever Economische Zaken voorstander Langzame start: wat is de rol van de overheid? Eerste signalen over privacy-aspecten. Negatieve adviezen vanuit privacyhoek Onderhandelingen met leveranciers leverden weinig op Beperkte maatregelen om inwoners en bezoekers te informeren Ter informatie langs College B&W  scherpe discussie Uiteindelijk projectvoorstel stopgezet

8 Nieuwe opzet volgens privacy by design-principes
Informeren Controle geven Data met doel Minimaliseren Abstraheren Verbergen Scheiden Afdwingen Demonstreren Privacy & Identity Lab

9 Vertaling principes naar opzet passantentelling

10 Inkoopstrategie Zoektocht naar meettechniek volgens nieuwe opzet; 3- tal bedrijven gevonden die een passende techniek konden leveren (VS, zwitserland, Nederland) Aanbesteding voor 20 sensoren, met privacy by design als belangrijkste randvoorwaarde Gemeente Nijmegen is eigenaar van de data en bepaalt met wie de leverancier deze informatie mag delen Er is een API en dashboard gevraagd voor het inzichtelijk maken van de metingen. Status: aanbesteding gegund

11 Casus meetnet Waalkade

12 Opzet volgens privacy by design
Milieugegevens meten beperkt privacygevoelig Veel aandacht voor informeren: bewonersbrief, borden, visuele signalen met LED, QR-code naar open data Webcam beperkte resolutie (640x480), geen zoom, beschermingskap tegen inkijk bij bewoners Veilige wifi beheerd door de gemeente


Download ppt "Privacybescherming als ontwerp- en inkoopprincipe"

Verwante presentaties


Ads door Google