KWALITEIT IN DE ZORG BENT U GEREED VOOR ISOHEALTHCARE?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Menno Karres Lead Auditor
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
INK Management Model.
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Een (gans)andere kijk op ... high performance
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Workshop AO binnen de bestaande structuur
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Kwaliteitszorg als meerwaarde
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Nationaal Innovatie Event
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Motivatie van de professional Willy Limpens
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Schitterende Organisaties®
TOM keurmerk Marius Berendse.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Visie & Strategie.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Nike Supply Chain Management
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Certificering van assetmanagement
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Transcript van de presentatie:

KWALITEIT IN DE ZORG BENT U GEREED VOOR ISOHEALTHCARE? ‘ KWALITEIT IN DE ZORG BENT U GEREED VOOR ISOHEALTHCARE?

Although quality is hard to define everybody knows what quality is OM TE BEGINNEN ___________________________________________________________ (N. Pirsig, Zen en de kunst van het motoronderhoud) Although quality is hard to define everybody knows what quality is N. Pirsig - Zen en de kunst van het Motoronderhoud

ISO-MODEL: KLANT- EN PROCESGERICHT WERKEN _________________________________________________________________

INRICHTEN: DE VERANTWOORDELIJKHEID VAN HET MANAGEMENT _________________________________________________________________ Doel: Transparante processen Transparante organisatiestructuren Focus binnen processen en organisatie op de KSF’en van de klant Monitoring/toetsing mogelijk van proces- en prestatieindicatoren Hoe bereikt men dit doel: Men dient op basis van eigen visie en vakmanschap de organisatie in te richten ISO hanteert geen regels of ontwerpmodel (!), men kan kiezen uit EFQM-model, 7-S-model,, Six Sigma of welk ander integraal model dan ook Kets de Vries: echte leiders beschikken over visionaire en architectonische capaciteiten (richten en inrichten)

VISIE: ONTWERPUITGANGSPUNTEN IN DE PRAKTIJK _________________________________________________________________ Anglo-Amerikaans C3I Command Control Communication Informatie t.b.v. control Kwaliteitssystemen Rule based (angst voor litigation) Kwaliteit via structuren/systemen, extrinsiek ISO voor 1985

VISIE: ONTWERPUITGANGSPUNTEN IN DE PRAKTIJK _________________________________________________________________ Anglo-Amerikaans Europees C3I V3I Command Visie Control Vakmanschap Communication Vertrouwen Informatie t.b.v. control Inspiratie/passie Kwaliteitssystemen Rule based (angst voor litigation) Principle based/waardegedreven Kwaliteit via structuren/systemen, extrinsiek Kwaliteit via mensen, vakmanschap, intrinsiek ISO voor 1985 ISO 9000/2000 HKZ (veel regels, dwingend) ISOHealthcare (weinig regels, eigen visie en inzicht)

VISIE: ONTWERPUITGANGSPUNTEN IN DE PRAKTIJK _________________________________________________________________ Anglo-Amerikaans Europees C3I V3I Command Visie Control Vakmanschap Communication Vertrouwen Informatie t.b.v. control Inspiratie/passie Rule based (angst voor litigation) Principle based/waardegedreven Kwaliteit via structuren/systemen, extrinsiek Kwaliteit via mensen, vakmanschap, intrinsiek ISO voor 1985 ISO 9000/2000 + b.v. EFQM-model HKZ (veel regels, dwingend) ISOHealthcare (weinig regels, eigen inzicht) Rule based thinking always drives out principle based thinking (wantrouwen wint het altijd van vertrouwen)

VARIABELEN VOOR DE INRICHTING _________________________________________________________________ De volgende variabelen spelen een rol bij de inrichting: Visie op de inrichting van de organisatie (Anglo-Amerikaans versus Europees) Plaats in de levenscyclus Risico’s (groot of klein) Hersteltijd (minuten of dagen/maanden) Type organisatie en productie-/dienstverleningsproces Mate van professionaliteit/vakmanschap -> geen eenheidsworst

KWALITEIT EN DE LEVENSFASE (1) _______________________________________________________________ Elke organisatie/sector kent drie fases Pioniersfase: Een aansprekend leider Selecte groep zelf gekozen medewerkers Eenduidige opvattingen over de organisatie Eenduidige stijl van werken/leiding geven Korte communicatielijnen, soepele communicatie ‘Informele’ organisatie Iedereen doet alles Geen kwaliteitssysteem

Managers en bestuurders KWALITEIT EN DE LEVENSFASE (2) ___________________________________________________________ Bureaucratiseringsfase: Standaardisatie van functies, werkwijzes Strakke hiërarchie, ordergeoriënteerd Gericht op beheersing, medewerkers ondergeschikt Regels zijn belangrijk, afwijking worden niet getolereerd Communicatie formeel Kwaliteitssysteem kent vele en strikte regels, afwijkingen niet mogelijk, sectorspecifieke schema’s/eigen certificaten > ‘rule based’, , technocratisch Anglo-Amerikaans model dat leidt tot verfijningen en verregaande detaillering (georganiseerd wantrouwen) Managers en bestuurders Rule based

KWALITEIT EN DE LEVENSFASE (3) ___________________________________________________________ Integratiefase: Heldere missie en visie Missie- en waardegeoriënteerd De taakvolwassen medewerker mag handelen binnen van tevoren afgesproken kaders Geen ‘one best way’-oplossingen Gezag Flexibel aanpassend aan de omgeving Kwaliteitsysteem is het ISO-model/EFQM gekoppeld aan het dynamisch organisatieontwikkelings- en kwaliteitsmodel -> ‘principle based’ Europees model, kijkt naar missie, visie en waardes (principes) en gaat uit van taakvolwassenheid/vertrouwen Leiders Principle based

VARIABELEN BIJ DE INRICHTING _________________________________________________________________

VARIABELEN BIJ DE INRICHTING _________________________________________________________________

HET EFQM-MODEL ALS VOORBEELD VOOR DE INRICHTING _________________________________________________________________ 1. Leider- schap 5. Management van proces- sen en professiona- liteit (vak- manschap) 9. Bedrijfs- resultaten 2. Management van medewerkers 6. Medewerkers- tevrendenheid 3. Beleid en strategie 7. klant- tevredenheid 4. Management van bedrijfsmiddelen 8. Respect binnen de maatschappij

DE PDCA-CYCLUS _________________________________________________________________ Adapt Leren en verbeteren 9. Bedrijfs- resultaten 1. Leider- schap 5. Management van proces- sen en professiona- liteit 2. Management van medewerkers 6. Medewerkers- tevrendenheid Do Check 3. Beleid en strategie 7. klant- tevredenheid Plan Check Do 4. Management van bedrijfsmiddelen 8. Respect binnen de maatschappij

RANDVOORWAARDEN VOOR SUCCESVOLLE TOEPASSING _________________________________________________________________ Organisatieniveau: De Raad van Bestuur en het management moeten zich committeren Het moet geen eenmalig proces zijn Het moet geen vrijblijvend proces zijn: er moeten acties aan gekoppeld worden Dus Het moet geborgd zijn in de beleidscyclus en in de verant- woordelijkheden/bevoegdheden van Raad van Bestuur en management Het moet bij de medewerkers geborgd zijn

RESUMEREND ___________________________________________________________ De inrichting van uw organisatie: Is de verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur/management Men moet op basis van een eigen visie de organisatie inrichting (leiderschap!) op basis van de klantwensen = Men moet dit implementeren = Men moet willen luisteren naar de klanten = Men moet zich voortdurend aanpassen = En kan men daadwerkelijk leren Dan voldoet men aan elk normsysteem Dit heeft alles te maken met Plan Do Check Adapt Leiderschap! = visie en architectuur

Although quality is hard to define everybody knows what quality is OM TE EINDIGEN _________________________________________________________________ (N. Pirsig, Zen en de kunst van het motoronderhoud) Although quality is hard to define everybody knows what quality is EN… ISOHEALTHCARE KAN DAAR BIJ HELPEN