Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De Van Damschool in ontwikkeling
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Pijlers handelingsgerichte diagnostiek
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leerlingenzorg De Telgenkamp
HGW en gesprekken met leerlingen
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Welkom in groep.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Observeren en rapporteren
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
"Als sprekers diepte missen, hebben ze nooit te kort aan lengte"
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
1zorg-route.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
LEERRENDEMENT VERHOGEN MET GOEDE LEERLINGBEGELEIDING DAG VAN DE ZORGCOÖRDINATOR 21 NOVEMBER 2013 Anke Visser
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Cursus Handelingsgericht Werken
competentieontwikkeling
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Handelingsgericht werken
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Handelingsgericht werken; een introductie Ingrid Kroezen Gedragswetenschapper AB-dienst

Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie

Doelstelling HGW Systematische manier van werken met als doel onderwijs op maat te kunnen bieden aan leerlingen

1. Doelgericht Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden SMART Doelen: bepalen de richting geven houvast voor effectieve feedback bieden mogelijkheid om je werk te evalueren (PDCA)-> kwaliteitsverbetering  Kleine stapjes vergroten de kans op succes en daarmee de motivatie Doel: Leerling kent verschillende leerstrategien en past deze toe. Terug te zien: Leerling haalt voor toetsen voldoende. Leerling kan laten zien hoe hij geleerd heeft. Samenwerking met ouders mogelijk? Thuis ook aandacht aan besteden

Maar ook: Doelgericht handelen in de dagelijkse praktijk: Waar willen wij als team naar toe en hoe zien we dat terug in ons handelen? Wat is het doel van een bepaalde aanpak? Wat is de vraag achter de vraag? Wat is het doel van een bepaald gesprek, vergadering, observatie?  Verwachtingen op elkaar afstemmen. Doel: Leerling kent verschillende leerstrategien en past deze toe. Terug te zien: Leerling haalt voor toetsen voldoende. Leerling kan laten zien hoe hij geleerd heeft. Samenwerking met ouders mogelijk? Thuis ook aandacht aan besteden

PDCA Om kwaliteitsvol onderwijs te realiseren is voortdurende afstemming tussen vraag en aanbod nodig PDCA-cyclus Plan: doelen formuleren Do: uitvoeren van interventies Check: evalueren van resultaten Act: borgen en/of bijstellen (Deming) Doel bijv. Leerling kent verschillende manieren van leren en past deze toe. Bijstellen: Leerling plant het leren 3 dagen voor de toets in.

2. Afstemming en wisselwerking Iemand ontwikkelt zich in een context ‘Waarom heeft dít kind, uit dít gezin, in déze school, met déze leraar en déze medeleerlingen de gesignaleerde problemen en hoe kunnen we die goed aanpakken?’ (Pameijer)

Van theorie naar praktijk Zorgvuldig in kaart brengen van Kindkenmerken Kenmerken onderwijsleersituatie Opvoedsituatie Werken aan Het wegnemen of aanpassen van de factoren die het probleem beïnvloeden Het versterken van de positieve factoren Dit komt terug in t doel. Kindkenmerken: leerontwikkeling, werkhouding/taakgedrag,cognitief, socio emo, lichamelijk/uiterlijk Hyperactief kind kan 1op1 goed stil zitten, gedragsproblemen, 1op1 niet, angstig meisje, 1op1 durft ze miss wel te praten. Voorbeelden thuissituatie: betrokken ouders / juist niet, veel vrijheid / niet, geen structuur, agressie, turbulente thuissituatie Voorbeelden onderwijsleersituatie: grootte van de klas, wisseling van docenten, duur van de les, klassenmanagement, indeling van de les, het lokaal, groep, regels en routines op school, veiligheid Versterken positieve factoren: bijvoorbeeld samenwerking ouders, complimenten geven, docenten aan elkaar tips geven (waar gaat het goed?), buddy geven wanneer kind goed is in samenwerken, gebruik maken van motivatie voor een bepaald onderwerp, in het Engels over hobby / interesse praten. OGW, waar loop je tegenaan? Begrijpen we het probleem Wanneer ging het beter? LSD, luisteren, samenvatten en doorvragen.

3. Onderwijsbehoeften Probleem in kaart brengen én wat goed gaat/sterke kanten Vertalen van probleem naar onderwijsbehoefte Hulpzinnen

Hoe vind je onderwijsbehoeften? Praten met collega’s en andere professionals Vragen aan leerling en ouders; Wat kan het kind wel? Maak gebruik van uitzonderingen; wanneer ging het wel goed? Literatuur benutten Observatie Dossier Dossiers, staat misschien al heel info. Kun je ook direct zien wat al gedaan is en of dit geholpen heeft. Bijv. leerstrategien aanbieden, heeft in t verleden training leren, leren gehad. OGW Bv. Jongen met gehoorproblemen Literatuur: Bij de Les, Balansmagazine, Trix van Lieshout; Pedagogische adviezen voor speciale kinderen Nederlandse vereniging van schooldecanen en leerlingbegeleiders

Opdracht 1: van probleem naar onderwijsbehoefte Maak 2-tallen Bedenk meerdere problemen van leerlingen Vertaal dit naar (extra)onderwijsbehoeftes

4. De leerkracht doet er toe! De mate van vakmanschap van een docent is meest doorslaggevende factor in het leerrendement van leerlingen (Marzano) Opsteker voor de docent. De docent is zeer belangrijk. Klassenmanagement, regels en routines, veiligheid, Pedagogisch klimaat, Bepaal wat nodig is voor de leerling én wat de docent nodig heeft om dat mogelijk te maken

5. Positieve aspecten Toekomstgericht Zoek de uitzondering Richt de aandacht op wat werkt en wat goed gaat, dat motiveert en maakt de aanpak effectiever Toekomstgericht Zoek de uitzondering Maak gebruik van kwaliteiten Doe meer van wat werkt Stop met wat niet werkt Kleine verandering is voldoende

Opdracht 2: marktplaats Maak 2-tallen Verkoop Bram

6. Samenwerking met alle betrokkenen Leren van en met elkaar: Leerling Docent Ouders Team

7. Systematisch en transparant Inzichtelijk hoe de school wil werken en waarom Heldere afspraken over wie wat doet, wanneer, hoe, waar en waarom Planmatige werkwijze, afstemming tussen onderwijs en begeleiding Van overzicht, naar inzicht en uitzicht

Fasen van HGW Om Handelingsgericht te werken moeten een aantal fasen van informatieverzameling en verwerking plaatsvinden HGW onderscheidt 4 fases Waarnemen Analyseren en begrijpen Plannen Realiseren

Uitwisselen van ervaringen Wat doen jullie al handelingsgericht? Waar hebben jullie goede ervaringen mee? Hoe merk je dat aan leerlingen, ouders, collega’s, jezelf?

Evaluatie Wat heeft vanmiddag je opgeleverd? Wat neem je mee?