Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Decentralisatie Participatiewet sociaal domein
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
1. Introductie 2. Voor wie? 3. Productomschrijving 4. Wat levert het op? 5. Wat kunt u verwachten? 6. Voordelen Waarvoor Werken aan vindbaarheid Doelgroep.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Mijn kind heeft kanker. Hoe nu verder… met je werk?
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Goed benut, goed bestuurd Advies toekomst en transitie sociale werkvoorziening 15 september 2011.
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Opleiden van medewerkers
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Plan van aanpak asbestbrand
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Elleke Landeweer, Remy Welleman, Bianca van den Nieuwendijk
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Vrijwilligersbeleid. Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
DE NIEUWE BEROEPSNIVEAU PROFIELEN
Betrokkenheid op de werkvloer
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
“Passend onderwijs op maat”
Hoe krijg je het op gang?.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Maak werk van gezondheid
Netwerkbijeenkomst Job Crafting 27 November 2014 Hotel Vianen.
Trajectbegeleiding.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Niets is wat het lijkt. 3T 4T 2T 5T 6T 1T 3T 4T 2T 5T 6T1T tijd ?
Evaluatie Cursus.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Cursus vrijwilligers werven
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Chemisch analist, MLO 3 of 4 (40 uur / week)
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
door de ogen van haar medewerkers
Teambarometer.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Presentatie bedrijfsplan
Duurzame inzetbaarheid
Grote transities Versplinterde onderneming:
Besturen en Communiceren
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Sportinfrastructuur via alternatieve financiering
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking ? Workshop Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking ? Terry Honigh

Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking Inhoud 1. Hoe maak ik een functie passend? 2. Hoe zorg ik dat iedereen functioneert? 3. Wat levert het mijn organisatie op? 4. Tips en valkuilen 5. Stellingen

Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking Hoe maak ik een functie passend? Splits de werkzaamheden uit in deelwerkzaamheden Bepaal voor elke deelwerkzaamheid welke specifieke (persoonlijke) eigenschap vereist is Stel een persoonlijk profiel op van de werknemers Stel geschiktheid vast van werknemer per deelwerkzaamheid

Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking Voorbeeld: Cateringmedewerkster Evelien is gestructureerd en nauwkeurig, maar heeft moeite om contact te leggen met vreemde mensen. Deelwerkzaamheid Eigenschap Geschiktheid (0-10) Spoelkeuken Repeterend + gestructureerd 9 Koffieronde Gestructureerd + zelfstandig 8 Voorbereiden voedsel Repeterend + teamspeler 7 Uitvoeren bestellingen Zelfstandig + nauwkeurig 6 Kassawerk Sociaal vaardig + nauwkeurig 5 Uitgiftebalie Sociaal vaardig + flexibel 3

Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking Hoe zorg ik dat iedereen functioneert? 1. Maak gezamenlijk een plan met alle betrokken collega’s Wie komt het team versterken? Wat zijn zijn/haar kwaliteiten en beperkingen? Wat verwachten we van de nieuwe collega? Wat dragen we zelf bij? 2. Maak een individueel plan met de nieuwe werknemer Stem onderlinge verwachtingen af Stel een stappenplan op voor ontwikkeling Evalueer regelmatig

Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking Wat levert het mijn organisatie op? Een organisatie dat haar verantwoordelijkheden kent en ook neemt Een gemotiveerd team dat iets voor elkaar over heeft Minder kosten door afname verzuim en toename productiviteit Toename continuïteit door minder verloop Betere arbeidskwaliteit door verbetering werksfeer Financieel voordeel op lange termijn, mits goed begeleid

Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking Tips en Valkuilen Tips Bied en bewaak structuur Focus op de mogelijkheden, niet op de beperkingen Betrek alle directe collega’s Bied perspectief op realistische ontwikkeling Geef oprechte waardering Valkuilen Mensen met een arbeidsbeperking zijn niet zielig Pamperen is geen oprechte waardering Verwacht geen ‘koopje’ Blijf realistisch, temper overmoed

Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking Vragen ?

Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking Stellingen

Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking Stelling 1: Iedere organisatie is geschikt voor mensen met een arbeidsbeperking

Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking Stelling 2: Het stellen van een quotum aan alle werkgevers is een goed plan

Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking Stelling 3: Bij een aanbesteding is het gewicht van de maatschappelijke paragraaf onvoldoende

Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking Mijn vragen aan de zaal: Wie heeft ervaring met mensen met een arbeidsbeperking? Wie heeft tips voor de WEZO om de drempel tot detachering te verlagen?