Risicomanagement binnen de decentralisaties In het sociale domein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Gevolgen voor de jonggehandicapten Leon Meijer Hoofd Beleid en Communicatie CNV vakcentrale 7 november 2011.
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Transitie Jeugdzorg Informele raadsbijeenkomst, maandag 10 maart 2014
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Veranderingen in de zorg
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Minisymposium ChristenUnie
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Motivatie van de professional Willy Limpens
Opzet van de workshop Kennismaken
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Zorgorganisaties & vastgoed
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Samenwerken = meerdimensionaal schaken
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Programma uur Opening door Hans Borstlap, voorzitter Bestuur Leerstoelen uur 'Soberheid' | Korte inleidingen en aansluitend discussie
Informatiebijeenkomst
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Het Westerwoldse zorgmodel
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
VVD Heusden Gosia Bruins – raadslid commissie Samenleving Datum TRANSITIES IN HET SOCIALE DOMEIN, EEN RAMP OF ZEGEN?
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Transitie langdurige zorg
De wildwaterbaan van de wijk: naar een trechtermodel voor monitoring
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 Workshop Alfaconstructie.
Anders Bekeken Over de kanteling en de buitelingen van de gemeente Terneuzen, zorgSaam en “aan Z” bij de realisatie van de Wmo- pilot Huishoudelijke Hulp.
“NIET DENKEN MAAR DOEN” Eindconferentie kennisplatform Impreze
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Stand van zaken stelselwijzigingen AWBZ Monique van der Meulen 29 maart 2011.
VERBONDEN PARTIJEN Een onderzoek naar effectieve governance bij verbonden partijen Inez Vereijken en Wouter Derksen, KPMG Imke Frijters en Ester Weststeijn,
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
Transcript van de presentatie:

Risicomanagement binnen de decentralisaties In het sociale domein Regionale bijeenkomst 11 juni 2014 gemeenteraden over decentralisatiedossiers Robert `t Hart Robert.t.hart@risicomanagement.nl 11 juni 2014

Korte inleiding risicomanagement Decentralisaties Rol gemeenteraad

Visie Risicomanagement gemeenten Pluriform risicoprofiel Veel goede beheersing 88% risico’s oorzaak menselijk handelen Actualiteiten Minder verborgen buffers Bezuinigingen/ reorganisaties Minder vertrouwen Focus strategische risico’s Verschuiving risicoprofiel Communicatie onzekerheid

Stel u heeft de kans om geld te winnen Optie A u heeft 80% kans om € 4.000 te winnen 20% om niets te winnen Maak een keuze…. Optie B u wint 100% zeker € 3.000 waar kiest u voor? 5

Stel u heeft de kans om geld te verliezen Maak een keuze Optie B: u verliest 100% zeker € 3.000 Optie A: u heeft 80% kans om € 4.000 te verliezen 20% om niets te hoeven betalen 6

Risicomanagement gericht op het : Te voorkomen risico’s Strategische Risico’s Externe Risico’s Intern Beheersbaar Vaak betrekking hebbend op gedrag actieve preventie Missie statements, waarden, grenzen Compliance! Intern Beheersbaar Vaak betrekking hebbend op gedrag Actieve preventie Verdedigingslinies Regels Niet onwenselijk (bijv. grondexploitatie, drie D’s, verbonden partijen) Afweging kansen en bedreigingen Kans verkleinen dat het mis gaat Impact beperken Scenario’s en dialoog Integrale benadering Politieke rampen, natuurrampen etc. Niet beheersbaar Identificatie / Alertheid Impact beperken Scenario’s en dialoog Risicomanagement gericht op het :

RM decentralisaties

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/05/19/reconstructie-nrc-veiligheid-ruben-en-julian-al-vier-jaar-in-het-geding/

Veranderingen voor burgers Veel betrokken partijen en contracten Waarom zijn de decentralisaties risicovol? Media-gevoeligheid Veranderingen voor burgers Veel betrokken partijen en contracten Directe efficiency korting Grote data en ICT component Verandering gemeentelijke organisatie

Einde Fouten in data Verborgen gebreken Extra inhuur Verborgen rechten

Rol van raad Programmamanager B&W Gemeenteraad

Vragen gemeente raad inzake decentralisaties Cultuur Acceptatie onzekerheid Hoe is reflectie georganiseerd? Opmerkzaamheid Fouten / incidenten Strategie & beleid Welke risico’s zijn acceptabel? Welke risico’s kunnen we dragen? Welke risicobuffer noodzakelijk? Risicoanalyses belangrijke keuzes RM proces Kwaliteitseisen risicoanalyse Positionering risicomanagers Diversiteit en objectiviteit Actuele en regelmatige rapportage Beheersing Sturing eigen organisatie Monitoren externe risico’s (data en trendanalyse) Scenario’s en oefening incidenten Regie op contractpartijen

Voorbeelden… NIET Is er een beleid om hoe om te gaan met incidenten? Is er een Rmbeleid? Is er aantoonbare reflectie georganiseerd? WEL Wanneer hebben jou voor het laatste signalen bereikt over mogelijke incidenten? Bij welke grote beslissingen heb je laatste de risicoanalyse erbij gepakt? Wanneer ben je voor het laatst overtuigd van je ongelijk?

Welke risico’s zijn acceptabel? Transitie zelf De organisatie is niet op 1/1/2015 gereed om de taken over te nemen De wethouder doet te ambitieuze toezeggingen De burgers hebben te hoge verwachtingen van de gemeente Juni 2015 “geld is op” Verkeerde keuzes gemeente qua inrichting Er vindt geen tijdige uitwisseling van informatie plaats De samenwerkende gemeenten verschillen veel van inzicht over de risicoverevening Risico’s beleidsveld Jeugdzorg Kindje overlijdt Doktertje spelen Professionals ondervinden teveel bureaucratie en daardoor vrijheidsbeperking van handelen AWBZ - WMO Er ontstaat een discussie in de media over verlies aan werkgelegenheid bij aanbiedende partijen De gemeente is te afhankelijk van zorgaanbieders Zorgaanbieder gaat failliet Cliënten die tussen wal en het schip vallen Participatiewet De verwachting is dat er een tekort kan ontstaan op het WSW deel. Dit tekort zal ten koste gaan van het budget van het W-deel en de re-integratie voorziening. Het overleg tussen de gemeenten en de partners vergt teveel tijd Er worden niet voldoende kansen benut om banen te creëren.

Leren van fouten Negatieve foutencultuur Verdoezelen fouten Afstraffen fouten Angst door fouten Fouten niet zien Misplaatste arrogantie Positieve foutencultuur Praten over fouten Leren van fouten Risico nemen Zoeken naar oorzaken Open voor reflectie

Risico’s beheersen ZELF DRAGEN Vermijden Verminderen Accepteren DELEN OVERDRAGEN

Tot slot… Risico-analyse als basis voor onderhandelingen Let op exit en goede governance samenwerkingsverbanden (max 6 jr) Reserveer voor tegenvallers Investeer in organisatie en ontwikkelingstraject Diversiteit en reflectie in projectgroep

Organisatie, innovatie & leren Samenwerking Cliënten Organisatie, innovatie & leren Interne Processen Doelstellingen 1/1/2017 VISIE “Wij willen dat alle hulp- en zorgbehoevenden de kans krijgen om zich te ontwikkelen en naar eigen vermogen mee te doen in de samenleving.” Realisatie doelstellingen binnen beschikbare middelen Het productenpakket biedt ruimte voor maatwerk Het wijkteam in het gebied is voor 100% herkenbaar bij de doelgroep 95% van alle aanvragen heeft binnen 10 werkdagen adequaat aanbod De inzet van 2e Lijns zorg is met 10% afgenomen t.o.v. 2012 9 8 7 2 12 13 4 1 Verdeling aantal `dure cliënten` Juiste balans maatwerk vs. standaardisatie Optimale prijs/kwaliteit-verhouding 1e lijn 1 3 9 13 13 2 Gemotiveerd `nee` willen en kunnen zeggen Overlap tussen regelingen eruit Soepele overgang Snel op- en af kunnen schalen Sterke filter 1e en 2e lijn 6 11 11 11 6 Flexibiliteit in samenwerkings-overeenkomsten Gefaseerde aanpak Proactieve werkwijze Voldoende gekwalificeerd personeel 5 5 2 Koppeling inhoudsgerichte en bedrijfsproces gerichte mensen 4 Hoge motivatie personeel 8 Inbouwen reflectiemomenten op werkwijzen 6 8 6 9 10