Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
ICT op school.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Uitslag enquête over online pesten
Welkom op de Julianaschool
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Introductie ICT ICT Introductie.
De internet-encyclopdie voor kinderen
Veilig internet Mediawijsheid
Maar…. hoe hou je het leuk??
Insert your picture here Wat doe jij zoal op het Internet?
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Kinderen online.
Ouderavond Veilig Internetgebruik, thuis en op school!
Samen met ouders aan het werk!
Lesgeven en begeleiden
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Ik zal me even in het kort voorstellen….
Insert your picture here Wat doe jij zoal op het Internet?
Zinsdelen zijn net puzzelstukken!
Van doelen naar reflectie
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”

MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Geïntegreerd onderwijs
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Een werkstuk maken.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Workshop ‘visieversneller’
Kijk eerst even waar je moet zitten!
Project Zuid-Afrika.
Altijd online!.
Onze doelen en visie in beeld
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
VEILIG INTERNETTEN.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Solliciteren: wat wil ik?
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
VIDEOCLIP MAKEN. Stapje voor stapje een film van een minuut.
Wat is social media? Groep 8
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Digitalisering Les 3: wat betekent de digitalisering van de maatschappij voor onze doelgroepen?
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Introductie ICT ICT Introductie.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Met wie app jij? Mediabegrip week
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Brabant, vernieuwt samen
Vwo 6 – week
Wegwijs Groep 8 Thema 5 Reizen en verkeer Introductieles: 30 minuten
Schoolgroepbijeenkomst
Slim tellen.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Slim tellen.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Korte inleiding + inhoudt
Transcript van de presentatie:

Internetgebruik en protocollen

- Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal bespreken/bekijken. (5 min) - Terugkoppeling v/d korte ronde (5 min) - Mogelijkheden & Wat is er op internet te vinden? (5 min) - Hoe nu verder? (3 min)

Internetten Vorige keer kwam het verzoek om het over Internet en protocollen te hebben. “Is internet wel zo veilig?” “Is alles wat er op te vinden is wel waar?” “Is mijn MSN-vriendin echt wel 12 jaar?” “Wat weet u eigenlijk zelf van MSN af?” -ff w8chten- “Kent u de Breezer-taal?” “Mag er bij u op school gechat worden?” “Meester, hij download zomaar ….!” “We hebben een Trojan juf! Of is het een Hoax?” “Even gamen juf!” “Ik zoek voor mijn werkstuk iets over poesjes.”

Maak kleine groepjes (van ongeveer 3 à 4 personen). Bespreek kort met elkaar hoe het bij jullie op school gaat. - Wat zijn de afspraken? - Welke materialen heb je meegenomen (bespreken / bekijken)? 1 persoon maakt een kort verslag van deze ronde en vertelt dit zo in de groep. Duur van deze ronde ongeveer 5 minuten!

Terugkoppeling - Iedere groepje vertelt in ongeveer 1 minuut de belangrijkste punten uit de Korte ronde.

Filtering: Wel een filter: - Om zoveel mogelijk risico’s te vermijden. -Filter / Meer filter informatieFilter Meer filter informatie Geen filter: -Elk filter is te omzeilen, geen enkele techniek is veilig. -De dialoog aangaan is beter dan verbieden/beperken.

Afspraken maken In beide gevallen heb je afspraken nodig. Wat mag wel, en wat niet. Kortom een protocol: - Protocol voorbeelden.Protocol voorbeelden -Protocol opstellen (veilig omgaan met internet op school). - Zichtbaar maken voor leerlingen. - Protocol over gebruik. - Informatie over MSN.

Ook het boek: Mijn leerling online Kun je goed gebruiken voor het maken van een internetprotocol. Iedere school die een Xs4all internetverbinding had, heeft dit in 2006 van KPN gekregen.

Hoe ga je nu verder? Uit het voorgaande kunnen we concluderen dat: - Je goed moet nadenken over filteringen. - Het opstellen van internetafspraken is echt noodzakelijk. - Communiceer de afspraken ook naar ouders. - Maak ze zichtbaar bij de computers. - De plaatsing van computers is van groot belang. - Controle.

Internetprotocol af? Ga je een protocol maken, aanpassen of is het al af? Hou het niet voor jezelf, maar deel het met de rest. Stuur het protocol van jouw school naar Andere scholen kunnen er misschien iets aan hebben.