Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs Tineke Bos Eva Naaijkens
Doel ontwikkelwerkplaats Inrichten van school gebonden ondersteuningsteams Tijdig signaleren van belemmeringen in de ontwikkeling van kinderen Korte lijnen met ouders - school – instanties Ontwerpen en realiseren van een aanpak Gebruik maken van expertise Signaleren van hiaten in de basisondersteuning
Wie zijn betrokken bij de Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs Het gezin Onderwijs; leerkracht, intern begeleider en directie SWV de Eem; de onderwijsondersteuner Het Wijkteam; de opvoedondersteuner
Even voorstellen Ik ben Angelo. Ik ben 8 jaar. Ik vind het moeilijk op school. Ik kan mij niet goed concentreren. Iedereen wordt dan boos op mij. Niemand wil met mij spelen. Ik doe het nooit goed. Thuis wordt mama ook vaak boos op mij.
De juf gaat met mijn ouders in gesprek Omdat ik zo druk ben op school, gaat mijn juf met mijn ouders in gesprek
ondersteuningsteam wordt bij elkaar gebracht Alle partijen gaan om Angelo heen staan met de volgende opdracht : Goede samenwerking met Jeugdzorg voor Angelo en zijn ouders Goed arrangement voor Angelo Goede Basisondersteuning voor Angelo
Locatie van het ondersteuningsteam
Leren in de ontwikkelwerkplaats: het leerteam Verbeterafspraken maken De onderwijsondersteuner De opvoedondersteuners De intern begeleiders van de scholen De projectleider Activiteitplan uitvoeren Leren van elkaar Afspraken maken en uitwisselen van ervaringen
5 succesbepalende factoren Communicatie! Korte lijnen tussen alle betrokken partijen Tijdig signaleren van belemmeringen in de ontwikkeling van kinderen Elkaar leren kennen en begrijpen Onderwijs versus Zorg Zodat je goed gebruik kunt maken van elkaars (aanvullende) expertise om zo snel te komen tot een aanpak die past bij wat er nodig is, zowel binnen het onderwijs als in de thuissituatie. Eén gezin, Eén plan
Evaluatie Wat vinden Angelo en zijn moeder ervan ?
Aandachtspunten voor de scholen Rol van de leerkracht tijdens het hele traject Integraal signaleren verbeteren Leerkrachten ondersteunen bij het tijdig hulp vragen Investeren in het voeren van gesprekken met ouders; het eerder en beter bespreekbaar maken van zorg. Bespreken met bestuur; samenstellen van een personeelspool t.b.v. een arrangement, waarbij kwaliteit en beschikbaarheid gegarandeerd zijn. Zorgdragen voor transfer van de casus (het arrangement) naar het systeem (de school).
einde
PASSEND ONDERWIJS
Het KPOA expertisecentrum Pilot voor Passend onderwijs Soesterkwartier Inhoud Presentatie Het KPOA expertisecentrum Pilot voor Passend onderwijs Soesterkwartier
Doel passend onderwijs KPOA De KPOA biedt een onderwijsaanbod dat past bij de onderwijsbehoefte van alle leerlingen, bij voorkeur in hun eigen wijk. Onderliggende visie daarbij: passend onderwijs is het realiseren van onderwijs dat tegemoet komt aan onderwijsbehoeften van leerlingen, waarbij zij mede-eigenaar zijn van hun eigen leer- en ontwikkelingsproces.
Passend onderwijs en KPOA Scholen bieden de basisondersteuning Van curatieve naar meer preventieve onderwijsondersteuning Indicatiestelling op basis van slagboomdiagnostiek maakt plaats voor handelingsgerichte diagnostiek Vroegtijdig signaleren van leerproblemen en opgroei- en opvoedproblemen Van indiceren naar arrangeren
KPOA Expertise centrum Handelingsgerichte diagnostiek School Video Interactie trajecten aanbieden op leerling/ groepsniveau Ondersteuning in relatie tot gedragsaanpak Ondersteuning bij leerproblemen Logopedie Samenwerking met ketenpartners/ andere (KPOA) scholen/ SBO/ SO