20 december 2012
1. Mobiliteitsproblematiek rond Brussel 2. Historiek : van 13 naar 4 lijnen 3. Voorbereidende tramstudies 4. Overlegstructuur 5. Trechtering naar kennisgevingsnota’s PlanMER Brabantnet – Gecoro & MAR Zaventem 20 december 2012
Structurele files Van de 16 snelweg-segmenten met structurele files liggen er 10 in Vlaams-Brabant
Laag aandeel OV in GEN-zone rond Brussel Bron : Studie GEN Artikel 13, Lot 1 (Stratec)
Reissnelheid OV naar Brussel Bron : De Lijn, simulaties reistijd met routeplanner Slimweg (aug. 2010)
Mobiliteitsvisie 2020 (april 2009) = 13 tramlijnen in Vlaams-Brabant
Van visie naar plan -> juni 2010 Criteria voor prioriteitsstelling tramverbindingen: 1. Draagvlak 2. Complementariteit politiek beleid (VSGB, R0, START) 3. Complementariteit GEN-treinnetwerk 4. Congestie 5. Modal shift 6. Reizigerspotentieel
Ni: -Uitstel
Vlaams-Brabant in Beweging (juni 2010) = 4 prioritaire tramlijnen 4 interregionale tramlijnen: Ninove/Gooik-Brussel Boom-Brussel Heist-op-den-Berg - Brussel Jette-Tervuren = Missing links GEN + aansluiting op Brusselse tramplannen
Voorbereidende tramstudies aug 2011 – juni 2013
Projectstructuur voorbereidende tramstudies 1. Stuurgroep Rol : algemene aansturing studies, onder voorzitterschap van de gouverneur 2. Begeleidingsgroepen Rol : directe terugkoppeling tussen de studie en de (lokale) besturen Alle betrokken Brusselse en Vlaamse gemeentebesturen zijn vertegenwoordigd (op ambtelijk niveau) 3. Klankbordgroep Rol : informeren van stakeholders Middenveldorganisaties (werkgevers, werknemersorganisaties), Milieu- & mobiliteitsorganisaties 4. Externe expertise – studiebureaus:
Voorbereidende tramstudies aug 2011 – juni 2013 PlanMER-studie Studie ruimtelijke inpassing = multi-criteria-evaluatie MKBA=Maatschappelijke kosten-baten-analyse => voorkeurtracés tegen zomer 2013
Maatschappelijke Kosten-Baten-Analyse Kosten Infrastructuur Onderhoud Exploitatie (rollend materieel, energie, personeelskost,…) Baten Directe baten : tijdswinst (OV, auto, vracht) – modal shift ! Indirecte baten : milieu, ruimtelijke ordening, arbeidsmarkt = maximaal monetariseren van kosten en baten = vergelijkingsmethode tussen projecten, tracévarianten, verkorte tracés
Verfijnde zoekzone Heist-o/d-Berg - Brussel voor kennisgevingsnota
Verfijnde zoekzone Jette-Zaventem-Tervuren voor kennisgevingsnota
Verdere planMER-procedure Indienen Kennisgeving eind september ’12 Ter inzage legging kennisgeving (duur 60 dagen) 12 november ‘12 tot 11 januari ‘13 Richtlijnenvergaderingen (eind januari ’13-begin februari ‘13) Intergemeentelijke dialoog januari-februari ‘13 Informatieronde maart-april ‘13 Afgewerkte en conform verklaarde planMER (zomer ’13) Parallel met PlanMER-studie: Intergemeentelijke dialoog januari-februari ‘13 Informatieronde maart-april ‘13
Besluitvorming na studie