“Omdat je werk goed moet zijn” 17 augustus 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
kerncompetenties Kerncompetenties =
Visie op ons loopbaanbeleid
OR-platform 15 november.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Vitale en weerbare medewerkers
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
De zin en onzin van samenwerken voor optimale jeugdzorg 17 november 2011 Marian van Leeuwen Annemiek van Woudenberg Zefanja Brouwer “Samenwerking als weloverwogen.
Utrecht, 11 juni
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en public relations
Opleiden van medewerkers
Missie, visie, strategie & jaarplan
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Introductie OHSAS
Wsw in de Handel: Werkgevers Scheppen Werk voor iedereen Binnenstebuiten.
Oog voor het verschil Een op diversiteitgericht HRM-beleid dient het individu centraal te stellen. Paul breman, lobke smeels en maartje kleijn DIVERSITEIT.
Duurzame inzetbaarheid
DE NIEUWE BEROEPSNIVEAU PROFIELEN
Inhoud presentatie - doel van de presentatie - aanleiding onderzoek
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Een theoretische verkenning
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Duurzaam en maatschappelijk verantwoord HRM-beleid
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Personeel en organisatie
Presentatie PSO Nederland
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
1 Platform Ondernemingsraden Epe, 21 nov ~ Piet Vessies 2017.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Benefit shop Ervaringen vanuit de medezeggenschap Hans Hartgers Eric Sikma 28 mei 2009.
De sportvereniging en formeel werkgeverschap Myra Illés, 25 april 2013.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Thuiswerken De voor- en nadelen van thuiswerken toegelicht.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 5 Personeel. Inhoud 1 Organisatiestructuur 2 Functieomschrijving 3 Werving en selectie 4 Arbeidsovereenkomst 5 Personeel.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Werk en privé: regie en zeggenschap
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Vertrouwen en Talentontwikkeling Flexibel en Veilig
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Seminair E-health in de zorg Beilen, 25 januari 2018
Leidinggeven voor eerste verkoper
SROI Stadswerk.
Transcript van de presentatie:

“Omdat je werk goed moet zijn” 17 augustus 2011 OR-visie op HRM “Omdat je werk goed moet zijn” 17 augustus 2011

Aanleiding Harmonisatieafspraken levensfasebewust personeelsbeleid en flexibel werken Oriëntatie op het nieuwe werken Publicatie intranet balans werk en privé (1/11/2011) Strategische personeelsplanning Opknapbeurt HRM-beleid Visie Management Development Beeld vanuit OR-perspectief

Beeld HRM heeft te weinig invloed in de organisatie De publicatie bedrijfsregelingen is onvolledig en onvoldoende toegankelijk HRM medewerkers zijn onvoldoende op de hoogte van de bedrijfsregelingen Focus HRM te veel op bedrijf en te weinig op medewerkers HRM onvoldoende klantgericht (niet reageren op vragen/emails van medewerkers) Bijzondere beloning is onzichtbaar Ontoelaatbare toepassing van aanloopschalen Onduidelijkheid over ziekteverzuimregeling

Plan van aanpak HRM-beleid De arbeidsmarkt verandert en Ziggo zal als werkgever aantrekkelijk moeten zijn om goede medewerkers binnen te halen en te behouden. Het HRM-beleid zal in de volle breedte hierin moeten voorzien. De OR kiest voor een benadering van grof naar fijn en wil in goed overleg met de Bestuurder de prioriteiten bepalen. Op korte termijn (1 november 2011) moeten de eerste resultaten zichtbaar en operationeel zijn.

Doelstelling Ziggo Wat wil Ziggo, minimaal wettelijk of meer? Wat wil de OR? Wat zijn de overeenkomsten? Wat zijn de verschillen? Kunnen we verschillen overbruggen?

Werkingssfeer Het HRM-beleid is van toepassing op alle medewerkers met een arbeidscontract voor bepaalde en onbepaalde tijd. Algemene zaken (gedragscode, parkeerbeleid) zijn ook van toepassing op externen. Een informatieset wordt bij start van de werkzaamheden beschikbaar gesteld

Rol HRM (Adviseren, faciliteren, signaleren, bewaken, begeleiden) HRM is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, uitdragen en bewaken van het HRM-beleid van Ziggo. HRM levert op een evenwichtige en professionele wijze ondersteuning aan het management en de medewerkers op het gebied van werving, arbeidsvoorwaarden, loopbaanbeleid en arbeidsomstandigheden. HRM borgt in het (aanname) beleid de bedrijfscultuur van de onderneming (kernwaarden, IPO)

De vier “gezichten” van HRM

HRM-huis op orde brengen Eerst beheersen en dan ontwikkelen Bedrijfsregelingen Versie beheer Publicatie Naleving Kennis bij HRM-medewerkers Medewerkersgericht handelen Rol HRM-businesspartner versterken Strategische personeelplanning (evident)

Sourcingstrategie Sourcingstrategie is niet zichtbaar Kerntaken bepalen (make or buy) OR: kerntaken (o.a. klantenservice) zelf doen Externen: inzet externen op formatieplaatsen minimaliseren

Klantenservice Door eigen medewerkers (80%) Overloop door externe call centra (20%) Medewerkers klantenservice in standaardpakket arbeidsvoorwaarden (CAO K&T, bedrijfsregelingen, etc) Geen afwijkende (huis)regels, tenzij ….

Ook aandacht voor …. Bedrijfscultuur (kernwaarden en MVO) Aannamebeleid (werving en selectie) Functiewaardering Organisatieveranderingen Competenties HRM-medewerkers Medewerkersonderzoek (follow-up) Positionering goed werkgever

Goed werkgever Marktconform (+ )arbeidsvoorwaardenpakket (primair en secundair) Ontplooiing eigen medewerkers/management Aantrekkelijke werkomgeving (bedrijfscultuur) Aandacht voor alle (oud-) medewerkers, waaronder gepensioneerden

Verantwoording Financieel : kwartaalverslag (op orde) Maatschappelijk: MVO-verslag ontbreekt Sociaal: Jaarverslag ontbreekt OR: Jaarverslag op orde

Arbeidsvoorwaarden Arbeidsvoorwaarden zijn geen doel op zich, maar dienen te passen binnen het HRM-beleid van de organisatie, zodat zij bedragen aan de doelstellingen van de onderneming. Het gaat dan om vragen als: • welke arbeidsvoorwaarden vinden mijn medewerkers belangrijk? • hoe kunnen arbeidsvoorwaarden bijdragen aan het vergroten van de verantwoordelijkheid van de medewerkers? • hoe kom ik tot marktconforme arbeidsvoorwaarden?

Arbeidsvoorwaarden Het arbeidsvoorwaardenpakket bestaat uit: CAO Sociaal Plan Bedrijfsregelingen Arbeidscontract Wettelijke regelingen (bijv. ouderschapsverlof) De CAO en het SP zijn het domein van de WeNB/Ziggo en de vakbonden.

Bedrijfsregelingen Bedrijfsregelingen kunnen worden onderscheiden in: regelingen die voor de goede bedrijfsvoering noodzakelijk zijn (veelal onkosten gebaseerd; moet gewoon goed geregeld zijn) regelingen die maatwerk aan de individuele medewerker bieden (medewerker maakt keuze die bij hem/haar past): “a la carte”

Bedrijfsvoering gerelateerde regelingen vergoedingsregelingen (reis- en verblijfskosten) leaseregeling detacheringsregeling feestdagenregeling functiewaardering vervangingstoelage PWO-regeling volcontinuetoeslag performancemanagement beloning

Individueel gerelateerde bedrijfsregelingen Mobility Mixx Card recepties en cadeaus wervingsbonus parttime werken incl. 4x9 thuiswerken telewerken oudere werknemerregeling leaseregeling verhuisregeling collectieve (zorg)verzekeringen kortingsregelingen (bijv. weg na het werk) fitness en periodiek medisch onderzoek studiekosten

Arbeidsvoorwaarden “a la carte” De medewerkers kunnen voor hun specifieke situatie en wensen kiezen uit een set standaard arbeidsvoorwaarden. De set arbeidsvoorwaarden wordt voortdurend op basis van wensen van medewerkers, marktontwikkelingen en wetgeving geactualiseerd.

De kaart parttime werken incl. 4x9 thuiswerken telewerken oudere werknemerregeling leaseregeling (budget of auto) verhuisregeling (verhuizen of reizen) collectieve (zorg)verzekeringen kortingsregelingen (bijv. weg na het werk) fitness en periodiek medisch onderzoek studiekosten ……..

Wat levert het Nieuwe Werken ons op? Onze collega's zijn vitaler. Ze hebben meer controle over hun werkdruk, halen méér uit zichzelf, en werken op de manier die het beste bij ze past. Onze collega's doen meer in minder tijd. Ze kunnen thuiswerken, pas ná de file naar kantoor, of videovergaderen met klanten of collega's. We sturen op resultaten, niet op aanwezigheid. Een cultuuromslag naar meer openheid, betrokkenheid en vertrouwen.   We zijn een betere werkgever voor nieuw talent. Omdat we ze de ruimte geven, en de technologie bieden die ze graag gebruiken.  Onze organisatie is groener en (kosten)efficiënter. Minder reistijd, minder kantoorruimte, en digitale processen in plaats van papieren. Bron: Microsoft