SWV Walcheren Zorg in en om de School (ZioS) ‘Samenwerken op maat’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Advertisements

SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Passend Onderwijs een korte inleiding
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
LEA en Zorg: ZAT’s als voorwaarde voor passende onderwijstrajecten in goede afstemming met CJG en borging in LEA Gerard Bouma
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Integraal handelingsgericht adviseren doe je samen Portefeuillehoudersoverleg Jeugd, stadsregio Rotterdam donderdag 21 april 2011.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De Lokale Educatieve Agenda en de Centra voor Jeugd en Gezin.
REA en kleine gemeenten
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
juni Transitie jeugdzorg
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Triage in de jeugdgezondheidszorg 15 december 2011
De kern van het arrangeren
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
Overleg directeuren / IB Dinsdag 2 december 2014, Putten
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Trojka Een nieuwe manier van indiceren. DE GESCHIEDENIS De Trojka is ontstaan in het kader van passend onderwijs en de ontwikkeling Centrum Jeugd en gezin.
Tripartiete overeenkomst personele gevolgen passend onderwijs.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Toegang Jeugdhulp Zutphen
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Alle kinderen naar de juiste school Zij ontvangen het onderwijs dat bij hen past! Ondersteuningsplan Henk Keesenberg en Karin Verkerk.
Stuurgroep Integrale Vroeghulp Zwolle/kampen 14 november 2013 Susan Osterop.
Netwerk IB WSNS Tilburg
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Transcript van de presentatie:

SWV Walcheren Zorg in en om de School (ZioS) ‘Samenwerken op maat’ Bart van Kessel 06-22939682 Datum 21 september 2011 Middelburg

‘Gedragswerk’ Er waren eens … leerlingen die tussen wal en schip vielen... En iedereen vond dat er iets moest gebeuren…en deed erg zijn best… Maar toch bleven er leerlingen buiten de boot vallen!

Effectieve samenwerking: SUCCESFACTOREN Effectieve samenwerking: Gevoel voor urgentie Geregisseerde samenwerking Duidelijk interventie- en handelingskader Sturingsmogelijkheden op basis van resultaten Realistische verwachtingspatronen

URGENTIE VRAAG voor VANDAAG Passende onderwijs/zorgarrangementen Zo thuisnabij mogelijk Binnen de organisatorische mogelijkheden p.s. ongeacht welke regelgeving gisteren – vandaag – morgen

WAAROM ? Niet in het busje Krimp Expertise komt naar je toe Kosten meestal lager Samenwerking met ouders makkelijker

Zorg in en om de School draait om ……… ? SCHOT voor de BOEG Zorg in en om de School draait om ……… ? SAMENWERKEN

1) Forming (oriëntatiefase - info - doel) GROEPSDYNAMICA 1) Forming (oriëntatiefase - info - doel) 2) Storming (Conflictfase - regievraag) 3) Norming (Regelfase - afspraken) 4) Performing (Productiviteitsfase) 5) Termination (Einde groep) Elke groep met een eigen tempo. - Elk lid heeft een taak- en procesrol.

HANDELINGSKADER SPEELVELD Wat moet het vertrekpunt zijn voor de aanpak, de uitwerking, het resultaat ?

leerkrachten + medewerkers SPEELVELD O U D E R S Beleid en bestuur Passend Onderwijs Gemeente(n) bestuur B U R G E S LEA Onderwijs- Organisatie Jeugd- Voorzieningen Schakel- functie ZAT Leerlingen + Jeugd leerkrachten + medewerkers

maar de leerlingen met hun leer- en gedragsvragen als vertrekpunt! ANDERE INVALSHOEK Niet het beleid, maar de leerlingen met hun leer- en gedragsvragen als vertrekpunt! n.b. wat goed is voor zorgleerlingen is ook goed voor alle andere leerlingen

leerkrachten + medewerkers SPEELVELD Leerlingen + Jeugd leerkrachten + medewerkers B U R G E S O U D E R S Onderwijs- Organisatie Jeugd- Voorzieningen Schakel- functie ZAT Beleid en bestuur Passend Onderwijs Gemeente(n) bestuur LEA

Uitvoering Personeel Succes De vraag beantwoord Organisatie Kracht AANPAK GEORDEND Uitvoering Personeel Succes De vraag beantwoord Organisatie Kracht Efficiënt + Doelgericht Bestuur Macht Besluiten

MEERWAARDE Betere ontwikkelingskansen en resultaten Speciaal onderwijs in haar eigen kracht Partners in hun eigen kracht Samen is meer dan dubbele expertise Versterken van zorgbreedte en leerlingenzorg Continuüm van onderwijs wordt uitgebreid Samen moet efficiëntie en effectiviteit opleveren Eigen belang betrokken instellingen …………………………………..

OPDRACHT Versterk de gouden driehoek leerling – ouder – leerkracht Handelingsgericht werken Binnen 1-zorgroute Met alle partners Gericht op expertiseoverdracht Efficiënt en effectief

KADER: 1-ZORGROUTE Groepsniveau Schoolniveau Bovenschoolsniveau HGW Zorgteam Deskundigheids- bevordering Consultatie Zorgoverleg Indicatietraject referentiemodel van samenwerking Zorgadviesteam HGW Groepsplan HP Leerling Ouders

WAT WERKT REGIE – KADER – RESULTAAT ZORG in en om de SCHOOL (ZioS) Zorgteam op schoolniveau Zorg en Adviesteam op niveau samenwerkingsverband

Reden aansluiting zorg bij school? alle kinderen (van 4 tot 18 (23) jaar) 2e leefmilieu (1000 uur / jaar) Preventief: vindplaats -> signaleerder informant -> dossierdrager professionele samenwerkingspartner voor hulpverleners handelingsadviezen voor leerkrachten laagdrempelige toegang -> groter bereik voor preventieve programma’s -) integrale onderwijs-zorg-keten (= middel) -) één kind (of gezin), één plan (= doel) (vroegtijdig + zoveel als nodig, niet meer dan noodzakelijk)

Landelijke zorgstructuur PO-JZ Zorgteam één kind, één plan óp school ‘eenvoudige’ problematiek multidisciplinair: IB’er + jvk + smw (+ ouders) analyse + verheldering onderwijs + zorgbehoeften handelingsadviezen school snelle actie + korte lijnen licht ambulante hulp Zorg- en advies Team één kind, één plan bovenschools / WSNS complexe problematiek multidisciplinair: WSNS + jeugdarts + smw + orthopedagoog + BJZ + REC e.a. (+ ouders) analyse + verheldering onderwijs + zorgbehoeften - aanvullend onderzoek - handelingsadviezen school licht ambulante hulp indicatiestelling voorbereiden toeleiding OZA

Zorg in en om de school Onderdeel van Passend onderwijs Verplicht: aansluiting schoolbesturen op gemeenten Signaleren en melden ZAT (verbonden met CJG) voor multidisciplinaire toeleiding naar onderwijs-zorgarrangementen, (V)SO Regierol gemeente LEA/REA 19

REALISTISCHE VERWACHTINGSPATRONEN Niet elk ideaal is (direct) te verwezenlijken Aansluiten bij het bestaande Er is nog meer te doen Verandercapaciteit is niet onbeperkt Op maat uitvoering svp

PIRAMIDE van JAAP

WERKAGENDA Even doorrekenen Dan aan de slag !! En weet ……….. het succes zit in de zaal Maar iemand moet beginnen…….. Want als niet ik ….. Als niet nu …… Als niet hier .....

…… en waarvoor ook alweer?

Waar we het voor doen !