SWV Walcheren Zorg in en om de School (ZioS) ‘Samenwerken op maat’ Bart van Kessel 06-22939682 Datum 21 september 2011 Middelburg
‘Gedragswerk’ Er waren eens … leerlingen die tussen wal en schip vielen... En iedereen vond dat er iets moest gebeuren…en deed erg zijn best… Maar toch bleven er leerlingen buiten de boot vallen!
Effectieve samenwerking: SUCCESFACTOREN Effectieve samenwerking: Gevoel voor urgentie Geregisseerde samenwerking Duidelijk interventie- en handelingskader Sturingsmogelijkheden op basis van resultaten Realistische verwachtingspatronen
URGENTIE VRAAG voor VANDAAG Passende onderwijs/zorgarrangementen Zo thuisnabij mogelijk Binnen de organisatorische mogelijkheden p.s. ongeacht welke regelgeving gisteren – vandaag – morgen
WAAROM ? Niet in het busje Krimp Expertise komt naar je toe Kosten meestal lager Samenwerking met ouders makkelijker
Zorg in en om de School draait om ……… ? SCHOT voor de BOEG Zorg in en om de School draait om ……… ? SAMENWERKEN
1) Forming (oriëntatiefase - info - doel) GROEPSDYNAMICA 1) Forming (oriëntatiefase - info - doel) 2) Storming (Conflictfase - regievraag) 3) Norming (Regelfase - afspraken) 4) Performing (Productiviteitsfase) 5) Termination (Einde groep) Elke groep met een eigen tempo. - Elk lid heeft een taak- en procesrol.
HANDELINGSKADER SPEELVELD Wat moet het vertrekpunt zijn voor de aanpak, de uitwerking, het resultaat ?
leerkrachten + medewerkers SPEELVELD O U D E R S Beleid en bestuur Passend Onderwijs Gemeente(n) bestuur B U R G E S LEA Onderwijs- Organisatie Jeugd- Voorzieningen Schakel- functie ZAT Leerlingen + Jeugd leerkrachten + medewerkers
maar de leerlingen met hun leer- en gedragsvragen als vertrekpunt! ANDERE INVALSHOEK Niet het beleid, maar de leerlingen met hun leer- en gedragsvragen als vertrekpunt! n.b. wat goed is voor zorgleerlingen is ook goed voor alle andere leerlingen
leerkrachten + medewerkers SPEELVELD Leerlingen + Jeugd leerkrachten + medewerkers B U R G E S O U D E R S Onderwijs- Organisatie Jeugd- Voorzieningen Schakel- functie ZAT Beleid en bestuur Passend Onderwijs Gemeente(n) bestuur LEA
Uitvoering Personeel Succes De vraag beantwoord Organisatie Kracht AANPAK GEORDEND Uitvoering Personeel Succes De vraag beantwoord Organisatie Kracht Efficiënt + Doelgericht Bestuur Macht Besluiten
MEERWAARDE Betere ontwikkelingskansen en resultaten Speciaal onderwijs in haar eigen kracht Partners in hun eigen kracht Samen is meer dan dubbele expertise Versterken van zorgbreedte en leerlingenzorg Continuüm van onderwijs wordt uitgebreid Samen moet efficiëntie en effectiviteit opleveren Eigen belang betrokken instellingen …………………………………..
OPDRACHT Versterk de gouden driehoek leerling – ouder – leerkracht Handelingsgericht werken Binnen 1-zorgroute Met alle partners Gericht op expertiseoverdracht Efficiënt en effectief
KADER: 1-ZORGROUTE Groepsniveau Schoolniveau Bovenschoolsniveau HGW Zorgteam Deskundigheids- bevordering Consultatie Zorgoverleg Indicatietraject referentiemodel van samenwerking Zorgadviesteam HGW Groepsplan HP Leerling Ouders
WAT WERKT REGIE – KADER – RESULTAAT ZORG in en om de SCHOOL (ZioS) Zorgteam op schoolniveau Zorg en Adviesteam op niveau samenwerkingsverband
Reden aansluiting zorg bij school? alle kinderen (van 4 tot 18 (23) jaar) 2e leefmilieu (1000 uur / jaar) Preventief: vindplaats -> signaleerder informant -> dossierdrager professionele samenwerkingspartner voor hulpverleners handelingsadviezen voor leerkrachten laagdrempelige toegang -> groter bereik voor preventieve programma’s -) integrale onderwijs-zorg-keten (= middel) -) één kind (of gezin), één plan (= doel) (vroegtijdig + zoveel als nodig, niet meer dan noodzakelijk)
Landelijke zorgstructuur PO-JZ Zorgteam één kind, één plan óp school ‘eenvoudige’ problematiek multidisciplinair: IB’er + jvk + smw (+ ouders) analyse + verheldering onderwijs + zorgbehoeften handelingsadviezen school snelle actie + korte lijnen licht ambulante hulp Zorg- en advies Team één kind, één plan bovenschools / WSNS complexe problematiek multidisciplinair: WSNS + jeugdarts + smw + orthopedagoog + BJZ + REC e.a. (+ ouders) analyse + verheldering onderwijs + zorgbehoeften - aanvullend onderzoek - handelingsadviezen school licht ambulante hulp indicatiestelling voorbereiden toeleiding OZA
Zorg in en om de school Onderdeel van Passend onderwijs Verplicht: aansluiting schoolbesturen op gemeenten Signaleren en melden ZAT (verbonden met CJG) voor multidisciplinaire toeleiding naar onderwijs-zorgarrangementen, (V)SO Regierol gemeente LEA/REA 19
REALISTISCHE VERWACHTINGSPATRONEN Niet elk ideaal is (direct) te verwezenlijken Aansluiten bij het bestaande Er is nog meer te doen Verandercapaciteit is niet onbeperkt Op maat uitvoering svp
PIRAMIDE van JAAP
WERKAGENDA Even doorrekenen Dan aan de slag !! En weet ……….. het succes zit in de zaal Maar iemand moet beginnen…….. Want als niet ik ….. Als niet nu …… Als niet hier .....
…… en waarvoor ook alweer?
Waar we het voor doen !