ATHENEUM Hof van Riemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generation €uro Students' Award Een wedstrijd voor leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs Concept, organisatie, ondersteuning,...
Advertisements

Handelingsplanning PROCES HP 15 HP A&BD HP A&OD HP 1 HP 16 B HP C
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Informatieavond 22 april 2013
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Project ERASPOP Erasmusatheneum Volhardingslaan Deinze
Eindwerk zesde jaar.
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Formatief - summatief evalueren
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Transparantie bij evaluatie van stages Mia Sas Groepsvoorzitter Professionele Opleidingen HUB 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Mag ik u voorstellen ....
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Deel 2 van de presentatie
Welkom. Welkom Even voorstellen: De heer Drs. C.H.M. Bentlage Teamleider HAVO / VWO.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Dagopleiding HBO5 Marketing
Bestrijd een vooroordeel
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
ZORGLIJN: STRUCTUUR I. Waarnemingsfase II. Diagnostische fase
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Van, voor én door het onderwijs.
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Vernieuwing verzorging
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Na overleg met de verschillende leerkrachten en directie
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
4 VMBO-TL/GL Voorstellen: Tiny Arts Teamleider Examenzaken Programma Intersectoraal (PIT) TheoretischeLeerweg Welkom in (stam)lokaal mentor.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
WELKOM OP PLEINCOLLEGE NUENEN
Het werken met portfolio
Met groep 8 op weg naar de brugklas
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Welkom in de Bouwafdeling.. Werken met projecten.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
ontdek wat jij kunt bereiken
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Informatieavond 4 e leerjaar 30 september 2008 HARTELIJK WELKOM
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Bachelor Medische Hulpverlening
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Transcript van de presentatie:

ATHENEUM Hof van Riemen 16/09/2008 ATHENEUM Hof van Riemen Geïntegreerde proef 2008 - 2009 GIP 2008 - 2009

WAT ? Proef waar : Beroepsvaardigheden Manuele vaardigheden 16/09/2008 WAT ? Proef waar : Beroepsvaardigheden Manuele vaardigheden Algemene kennis en Communicatievaardigheden evenwichtig én aangepast aan de studierichting aan bod komen GIP 2008 - 2009

DOEL ? Aantonen dat de leerling: 16/09/2008 DOEL ? Aantonen dat de leerling: gestructureerd mondeling en schriftelijk kan rapporteren en vragen beantwoorden geleidelijk complexere taken kan uitvoeren waarin verschillende deelvaardigheden aan bod kom Een duidelijk beeld geven van de rijpheid van de leerling om deel te nemen aan het beroepsleven en om te functioneren in het maatschappelijk proces GIP 2008 - 2009

16/09/2008 VERPLICHT ! De GIP dient VERPLICHT georganiseerd te worden in een aantal leerjaren en onderwijsvormen (SO 64 van 25/09/1999)  2de leerjaar van de 3de graad BSO en TSO GIP 2008 - 2009

16/09/2008 BELANG ? De resultaten van de gip vormen één (*) van de DRIE VERPLICHTE elementen waardoor de delibererende klassenraad zich, op het einde van het schooljaar, moet laten leiden. (*) de andere twee elementen zijn : - resultaten van stages, proeven, toetsen of examens - beslissingen én vaststellingen of adviezen van de begeleidende klassenraad GIP 2008 - 2009

16/09/2008 BETROKKEN VAKKEN ? De vakken van het specifiek gedeelte van de opleiding (= vakken die de studierichting bepalen) GIP 2008 - 2009

HOE ? VAKOVERSCHRIJDEND leren en werken GEÏNTEGREERD aanleren van : 16/09/2008 HOE ? VAKOVERSCHRIJDEND leren en werken GEÏNTEGREERD aanleren van : Beroepsvaardigheden manuele vaardigheden algemene kennis Communicatievaardigheden GIP 2008 - 2009

?????????? Welke opdracht ? Hoe werken ? Praktische realisatie Project 16/09/2008 ?????????? Welke opdracht ? Praktische realisatie Project Eindwerk Groepswerk (of een combinatie) Hoe werken ? Ganse klas Groep leerlingen Individuele leerlingen GIP 2008 - 2009

Gip-team Per afdeling bestaat het Gip-team uit : Gip-begeleider 16/09/2008 Gip-team Per afdeling bestaat het Gip-team uit : 3 interne juryleden Gip-begeleider Adjunct Gip-begeleider 3de Intern jurylid + Gip-leraars = leraars betrokken bij de proef 3 externe juryleden uit de : Bedrijfswereld Stagebedrijven Hogescholen,… GIP 2008 - 2009

TAAK van de jury (interne + externe): 16/09/2008 TAAK van de jury (interne + externe): Goedkeuring van (het voorstel van) de opdracht van de GIP (inclusief concept en werkmethode) Evaluatiecriteria (proces en product) opstellen Taakverdeling van de juryleden Afspraken rond de wijze van evalueren en bijsturen Proces- en productevaluatie Opmerking : de jury moet minstens 3 maal bijeengeroepen worden GIP 2008 - 2009

DRAAIBOEK  VÓÓR 1 oktober :  30 september, 18 uur : 16/09/2008 DRAAIBOEK  VÓÓR 1 oktober : aanduiden Gip-team door directie 16 september coördinatievergadering TAC met gip-begeleiders en adjunct gip-begeleiders Opstellen voorontwerp door Gip-team Gip-begeleider organiseert werkvergadering met het intern Gip-team en stelt voorontwerp op, dit bevat : Concretisering onderwerp werkmethode Beoordelingsschema Tijdsschema Afspraken met de leerlingen  30 september, 18 uur : Eerste overleg met de externe jury Goedkeuring voorontwerp GIP 2008 - 2009

16/09/2008 Vanaf 3 november (na het herfstverlof): Gip-opdrachten worden uitgedeeld en besproken met de leerlingen Aan de leerling én de ouders schriftelijk meedelen : De omschrijving van de opdracht De timing (met opgave van de beoordelingselementen) (DENK AAN DW2, DW3 en DW4 !!!!!) De samenstelling van de jury De beoordeling én beoordelingscriteria De naam van Gip-begeleider De invloed van de GIP op de eindevaluatie (delibererende klassenraad) GIP 2008 - 2009

Taak GIP-begeleider(samenwerking met adjunct) 16/09/2008 Taak GIP-begeleider(samenwerking met adjunct) naast de begeleiding binnen het eigen vakgebied, ook : De proef in zijn geheel toelichten (vakoverschrijdend) Uitleg geven over de beoordelingscriteria De invloed van de gip op de eindevaluatie toelichten Samen met de leerling zoeken naar een oplossing bij eventuele problemen Het bijhouden van het logboek opvolgen Verslag uitbrengen aan de begeleidende klassenraad en eventuele remediëringen voorstellen en opvolgen Instaan voor rapportering in verband met tussentijdse beoordelingen De tussentijdse beoordeling met de leerling bespreken De verschillende beoordelingen bijhouden Contacten tussen de jury en de leerling onderhouden Contacten tussen de jury en de begeleidende klassenraad onderhouden GIP 2008 - 2009

Vanaf 3 november (na het herfstverlof) : 16/09/2008 Vanaf 3 november (na het herfstverlof) : Leerlingen houden LOGBOEK bij = “werkboek” Planning, vorderingen, notities, richtlijnen… Richtlijnen leerkrachten (mét datum + handtekening) = “procesbegeleidingsschrift” Aantekeningen i.v.m. begeleiding, bijsturing en remediëring Toelichting evaluatie Procesevaluatie (!!!!!) OPMERKING :  logboek = NIET verzameling van documenten (bijvoorbeeld: géén oefeningen/taken met een cijfer) Ouders ondertekenen dit logboek regelmatig zodat zij de vorderingen (evolutie) van de gip kunnen volgen GIP 2008 - 2009

16/09/2008  BELANGRIJK : De school moet steeds kunnen aantonen dat het PROCES voldoende werd ondersteund en bijgestuurd. (beroepscommissies) GIP 2008 - 2009

2de contactmoment donderdag 5 februari 2009 16/09/2008 2de contactmoment donderdag 5 februari 2009 Leerlingen stellen hun project voor en geven een stand van zaken (powerpoint presentatie) Interne en externe juryleden geven ondersteuning/feedback /tips aan de leerlingen Interne en externe juryleden bespreken de evolutie/uitvoering van de proef en stellen procesevaluatie op GIP 2008 - 2009

16/09/2008 3de contactmoment eind mei : dossiers (kopie) van de leerlingen zijn ter beschikking van de juryleden (= taak Gip-begeleiders) 3de contactmoment : 22 juni 2009 Leerlingen stellen hun project voor (powerpoint presentatie) Interne en externe juryleden bespreken de evolutie/uitvoering van de proef en stellen proces- en productevaluatie op GIP 2008 - 2009

EVALUATIE JURY beoordeelt PROCES en PRODUCT (zo objectief mogelijk) 16/09/2008 EVALUATIE JURY beoordeelt PROCES en PRODUCT (zo objectief mogelijk) Kan 4 aspecten bevatten : Denkactiviteiten VOORBEELD : instructies lezen Motorische handelingen VOORBEELD : frezen Praktijkattitudes VOORBEELD : nauwkeurig werken Uitvoeringstijd Steunt ALTIJD op een vaardigheids- en werkanalyse die het verloop, de verantwoording en de criteria weergeeft van de opdracht. GIP 2008 - 2009

TUSSENTIJDSE EVALUATIE 16/09/2008 TUSSENTIJDSE EVALUATIE De begeleidende klassenraad zal de beoordeling van de jury evalueren en, eventueel – op voorstel van de jury – een remediëring uitschrijven. Hiervan wordt een verslag gemaakt dat zal bewaard worden in het dossier van de leerling. De leerling ontvangt een kopie van dit verslag. Een synthese ervan wordt verwoord op het rapport. GIP 2008 - 2009

EINDEVALUATIE De eindbeoordeling wordt aan de leerlingen meegedeeld. 16/09/2008 EINDEVALUATIE Proces- en productevaluatie Bevat alle (vooraf bepaalde) beoordelingselementen Voor elke leerling wordt een eindverslag opgemaakt waarin alle beoordelingelementen zijn opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door alle juryleden. In de genuanceerde en gemotiveerde eindbeoordeling staat hoe de leerling gepresteerd heeft (“heel goed”, “goed”, zwak” of “niet goed”). AF TE RADEN : een cijfer of geslaagd/niet geslaagd De eindbeoordeling wordt aan de leerlingen meegedeeld. Herexamen voor de gip is niet mogelijk omdat het in strijd is met het geïntegreerde karakter. GIP 2008 - 2009

DELIBERERENDE KLASSENRAAD 16/09/2008 DELIBERERENDE KLASSENRAAD De resultaten van de gip vormen één van de DRIE VERPLICHTE elementen waardoor de delibererende klassenraad zich, op het einde van het schooljaar, moet laten leiden. Indien het advies van de jury van de geïntegreerde proef NIET gevolgd wordt door de delibererende klassenraad, wordt dit gemotiveerd. De voorzitter van de klassenraad kan desgevallend de externe juryleden uitnodigen. Deze personen maken dan ambtshalve (met raadgevende stem) deel uit van de delibererende klassenraad. GIP 2008 - 2009

16/09/2008 aan de slag…. GIP 2008 - 2009