Telethuiswerk Infrax donderdag 29 november 2007. Agenda  voorstelling Iveg / Infrax  aanleiding telethuiswerk Iveg  doelen  pilootproject 2003  evaluatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
De illusies die we ons mogen permitteren VERA 20|6|2006: “ICT- en e-governmentbeleid in de komende legislatuur” Tom Dehaene  Vlaams parlementariër  OCMW-voorzitter.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Modern en flexibel roosteren Introductie Management
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
THEMANAMIDDAG DUURZAAM ONDERNEMEN WERKT! ‘MILIEUCHARTER-PROJECTEN STIMULEREN PREVENTIE’ 11 mei 2006 ir. Laetitia Lemahieu VOKA - Kamer van Koophandel Kempen.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
OBP actief! 24 november 2008 Jacqie van Stigt Projectleider LBP FNV Bondgenoten.
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Kringloop Organisatie Tynaarlo een jonge maatschappelijke organisatie ontstaan door de belangstelling van inwoners van de gemeente Tynaarlo. 112 januari.
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
Waarom op afstand samenwerken? Omdat het ….. Ronald Scherpenisse Information Worker Microsoft B.V.
Seizoen Resultaten Leiden – Vlaanderen 68 – 3 Vlaanderen – Dukes8 – 34 Amsterdam – Vlaanderen44 – 15 Vlaanderen – Hilversum8 – 36 Vlaanderen.
Digitale handtekening – stad Antwerpen
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Gezond roosteren in een ziekenhuis : Hoezo complex ?!
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
COMPETENTIEONTWIKKELING
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
ARBEIDSMARKT Op zoek naar ‘De Steen der Wijzen’ Transitie van student naar medewerker Roel Spaenhoven 22/10/13Hink Stap Sprong.
Speelpleinwerking spelewijs
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
Onthaalbeleid stad Dendermonde
27 januari 2011.
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Organisatiestructuur en
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
Breuken-Vereenvoudigen
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Arbeidsregimes OCMW Antwerpen.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
Veldeman Bedding Generatief leren tussen ‘meester’ en ‘gezel’ (kennisoverdracht en –borging) -aanleiding: de volgende 10 jaar  uitstroom 72 arbeiders.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Begeleidingsplannen GGZ
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
Vuurtoren 45+ Koning Boudewijnstichting 29 mei 2007.
Functiegesprekken in de praktijk.
Resultaten BPV-evaluatie
Ervaringen Implementatie in Nederland
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Marjan van Hof & Lineke Bos
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
DE VERNIEUWDE ARBEIDSTIJDENWET (Artw) per 1 april 2007
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
ARBO.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Naar een duurzaam HRM beleid
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Welkom Project Gemeente Niel - Imsir Uitleendienst gemeente materiaal
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Telethuiswerk Infrax donderdag 29 november 2007

Agenda  voorstelling Iveg / Infrax  aanleiding telethuiswerk Iveg  doelen  pilootproject 2003  evaluatie  uitbreiding van het project  succesfactoren  uitdaging Infrax

1. Voorstelling Iveg / Infrax Iveg  opdrachthoudende vereniging  netbeheerder van elektriciteits- en/of aardgasnetten in 15 gemeenten  maatschappelijke zetel in Hoboken  170 medewerkers waarvan 125 vastbenoemd en 45 contractueel. Infrax  03/07/2006: fusie van Iveg, Interelectra (Hasselt) en WVEM (Brugge, Torhout) met dochtermaatschappij Infrax (Brussel)  netbeheerder elektriciteits- en aardgasnetten, riolering en kabeltelevisie in 110 gemeenten  1340 medewerkers.

2. Aanleiding telethuiswerk Iveg Idee is gegroeid binnen HR-afdeling (2003):  overheid ondersteunt telethuiswerken  fileprobleem  werken Antwerpse Ring  balans werken-leven  stress  productiviteitsstijging  vermindering van ongevallen  beter voor milieu.

2. Doelen Voor Iveg:  verhoogde productiviteit  toename van reëel gepresteerde arbeidstijd  toename van motivatie  daling van absenteïsme  besparingen op verplaatsingskosten en verplaatsingstijd.

3. Doelen Voor de telethuiswerker:  tijdwinst  minder stress en vermoeidheid door pendelen  beter evenwicht tussen job en gezin  werken in een rustige omgeving met minder onderbrekingen  minder absenteïsme.

4. Pilootproject Verschillende fasen  voorstelling en goedkeuring BOC en RVB  nulmeting en formulering doelstellingen  keuze proefpersonen en betrekken van departementen die rol spelen bij implementatie van telethuiswerk  juridische consulting  opleiding “selfmanagement” en “distance coaching”  voortdurende evaluatie.

4. Pilootproject Criteria voor telethuiswerkers  functie dient zich te lenen om niet vanuit bedrijfslokalen uitgeoefend te worden  medewerker moet zelfredzaam en zelfsturend zijn en over voldoende zelfdiscipline beschikken  de gekozen werkomgeving dient zich er ook toe te lenen. => 14 medewerkers werden geselecteerd.

4. Pilootproject Arbeidsvoorwaarden  individuele annex bij arbeidsovereenkomst  1 vaste werkdag per week  Iveg voorziet in materiaal enkel bestemd voor professioneel gebruik  Iveg voorziet in verzekeringen  onkostenvergoeding van € 6 per telethuiswerkdag  vereiste dagelijkse arbeidsduur gemiddeld 8 uur en minimum 6 uur (evenwicht over 1 maand)  per GSM bereikbaar van 7u30 tot 18u  on-screen bereikbaar van 9 tot 11u45 en van 13 tot 15u.  rapportage (zelfcontrole, psychologisch, verzekeringen).

5. Evaluatie pilootproject Permanente evaluatie in Lotus Notes Individuele gesprekken met telethuiswerkers directe chefs collega’s netwerkbeheerders.

5. Evaluatie pilootproject 5.1 Algemene positieve indrukken  rustiger werken9  hogere productiviteit5  minder verplaatsingen4  gekregen vertrouwen4

5. Evaluatie pilootproject 5.2 Algemene minder positieve indrukken  systeem is trager dan op kantoor5  ICT-communicatie bij aanvang4  veel ICT-problemen3

5. Evaluatie pilootproject 5.3 Wensen/opmerkingen m.b.t. organisatie Flexibiliteit  te weinig flexibel6  inhaaldag voorzien5  geen vaste thuiswerkdag voor TCM4 Ondersteuning  meer ICT-begeleiding bij start1

5. Evaluatie pilootproject 5.4 Wensen / opmerkingen rond manier van leidinggeven  voldoende vertrouwen4  telethuiswerken wekelijks besproken3  geen extra inspanningen van verantw.2

5. Evaluatie pilootproject 5.5 Wensen/opmerkingen over relaties met collega’s en/of andere diensten  we worden niet altijd ernstig genomen4  bij aanvang negatieve reacties2

5. Evaluatie pilootproject 5.6 Opleidingen zinvol? Selfmanagement  niet organiseren10  wel organiseren3 Distance coaching  stond te ver af van de praktijk

5. Evaluatie pilootproject 5.7 Voordelen voor Iveg  verhoogde productiviteit8  verhoogde motivatie6  buiten werkuren presteren5  langer werken5  minder verloren tijd door minder vervoertijd4  rustig doorwerken4

5. Evaluatie pilootproject 5.8 Voordelen voor thuiswerkers  minder tijd verloren door verplaatsingen7  rustiger doorwerken5  hogere productiviteit3  zelf tijdsindeling maken3  betere concentratie3  meer ontspannen3

5. Evaluatie pilootproject 5.9 Behoud telethuiswerk  ja13  neen1

6. Uitbreiding van het project Positieve evaluatie → verderzetting voor bestaande thuiswerkers  uitbreiding flexibiliteit → globale introductie  5 extra telethuiswerkers  proefperiode van 6 maanden  vaste telethuiswerkdag  opleidingen voorjaar 2005 (“Anders werken”: profiel en infrastructuur, zelfdiscipline en rolconflicten, rechten en plichten).

6. Uitbreiding van het project Afspraken 2004  grondigere procedure voor aanstelling nieuwe telethuiswerkers  herbekijken van mogelijkheid tot telethuiswerken binnen een leidinggevende functie en combinaties met loopbaanvermindering  opstellen gedragscode voor het doorgeven van vragen of berichten  vereenvoudiging rapportage informatica- problemen  aanvraagprocedure extra materiaal via Lotus Notes  jaarlijks bezoek van preventieadviseur en bedrijfsarts.

6. Uitbreiding van het project Afspraken 2006  jaarlijkse evaluatie van telethuiswerkers  materiaalpolicy  driedagenregeling Iveg.

Uitbreiding van het project Afspraken 2007  aanwezigheid kinderen ≤ 16 jaar op woensdagnamiddag  driedagenregeling Infrax  geen telethuiswerk voor onderaannemers.

7. Succesfactoren  consensus binnen het paritair overlegorgaan  steeds een pilootproject voorzien  duidelijke communicatie naar alle werknemers met periodieke evaluaties die teruggekoppeld worden  zeer duidelijke afspraken met telethuiswerkers rond wat wel en niet kan  zeer goede arbeidsrechterlijke, fiscale en sociale zekerheidsonderbouw  ICT van dichtbij betrekken bij het project en ervoor zorgen dat er naar technologie eerst een consensus bestaat.

Uitdaging Infrax Medewerkers van andere sites zijn vragende partij voor telethuiswerk. Leidinggevenden staan hier eerder sceptisch tegenover en vragen aantoonbare feiten die de meerwaarde van telethuiswerk aangeven. HR dient tools te ontwikkelen die cijfermateriaal opleveren. Gezien fusie andere prioriteiten stelt, zal dit een LT-project worden.

Vragen?