NB © 2007 Projectgroep rekenen-wiskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
Welkom nieuwe leerlingen!
een didactiek voor opleiden op school
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Gedragsproblemen
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Montessori opvoeding en onderwijs in de 21e eeuw
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
techniek, communicatie en didactiek
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
1.
Drieslag functioneel rekenen
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Rekenproblemen en Dyscalculie
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Kwaliteitsbeleid.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Jeannette van Nieuwkoop
Leerstijlen KOLB SJM.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Verpleegkundig redeneren
Geïntegreerde schoolverbetering
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Coaching in regioleren
Doelen behalen met activiteiten
Module 6; didactisch handelen
Doelen behalen met activiteiten
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

NB © 2007 Projectgroep rekenen-wiskunde Overname van de ideeën t.b.v. de eigen onderwijspraktijk wordt van harte aanbevolen mits met bronvermelding

Panama Conferentie Noordwijkerhout Januari 2007 Els Westra, onderwijskundige & Joost Klep, SLO

Vernieuwd montessori reken-wiskundeonderwijs Uitgangspunt: Kosmisch onderwijs Didactisch handelen: Lusmodel Registratie: Montessori KindVolgSysteem (MKVS) Leeromgeving: Voorbereide kosmische omgeving

Kosmisch onderwijs als uitgangspunt Kennisverwerving door verbeeldingskracht, intellect en ratio (Reken-wiskundige) Essenties als uitgangspunt Ontdekken, verkennen, onderzoeken en integreren als (wiskundige) activiteit Gebruik van paradigma’s in een voorbereide kosmische omgeving

Kosmisch onderwijs wiskunde leren Kinderen ontwikkelen hun mathematische geest (het kunnen begrijpen hoe de dingen in elkaar zitten). Kinderen leren wiskundige essenties kennen door ontdekken, verkennen, onderzoeken Kinderen integreren het kosmische (geordende essenties) en de (stoffelijke) werkelijkheid Kinderen toetsen hun inzichten door: uitproberen (experimenteren) communiceren nadenken (reflecteren) redeneren

Lus-model de activiteiten van het kind Verwervingsmoment: het ontdekken van de essentie Verwerkingmoment: veelzijdigheid, verwevenheid Betekenisverlening: essentie als begrip formeren Toepassingsmoment: het integratief moment

Lus-model de activiteiten van de leraar Signaleren Observeren Evalueren Registreren Begeleiden

Lus-model beslissingsmoment signaleren: een signaleringsmoment : een markant moment in de ontwikkeling (van gedrag en vaardigheden)

Lus-model beslissingsmoment Observeren: 3 kolommenmodel Beschrijven van het (reken- ) gedrag interpreteren van het gedrag weergeven van eigen gevoelens tijdens het observeren

Lus-model beslissingsmoment: Evalueren Evaluatie door de leraar Zelfevaluaties door het kind Evalueren door leraar en kind samen Ontwikkelingsgericht evalueren Productgericht evalueren Productgericht toetsen niet vaak nodig

Lus-model beslissingsmoment: Registreren Gedrag en vaardigheden Diagnoses in het Montessori KindVolgSysteem (MKVS)

Lus-model beslissingsmoment: Begeleiden Individueel en afgestemd op periode van groei en het ‘lusmoment’ tijdens het werk

Kosmische omgeving: de kinderen Kinderen werken in een kosmische omgeving waarin paradigma’s staan zoals: montessorimaterialen, leertaken, verhalen en theoretische of alledaagse situaties de paradigma’s zijn in bakens gegroepeerd en een baken concretiseert een netwerk van essenties Kinderen maken lussen (trajecten) rond de bakens

Kosmische omgeving: de leraar Wat moet voorbereid worden? Welke onderdelen? Hoe heet het voorbereidingsdocument? Voorbereide kosmische omgeving Bakens in landschap, paradigma’s, oefenmateriaal Scenario Begeleiding lussen Werkkaarten Trajectkaarten met didactische bijsluiter Individueel onderwijsaanbod Instructielesjes, evaluaties, interventies Werkkaart met didactische bijsluiter

Kosmische omgeving: werkkaarten paradigmakaart didactische bijsluiter oefen / toepas-singskaart 1 Titel / code + 2 Onderwerp 3 Wiskundig onderwerp 4 Leertaak voor het kind 5 Benodigd materiaal 6 Feitelijke opdracht en aanwijzingen voor het kind 7 Wat het kind onthouden moet / moet vastleggen (+) 8 Wat het kind vooraf moet kunnen / niet moet kunnen 9 Verwachte leeropbrengst 10 Signaleringsmomenten en observatiepunten 11 Interventies 12 Evaluatie en registratie 13 Setting

Kosmische omgeving Baken vermenigvuldigen Drie materialen als voorbeeld De kralendecanoom Pythagorasbord Kleine vermenigvuldigbord

Kosmische omgeving Baken vermenigvuldigen Drie werkkaarten als voorbeeld De verdeeleigenschap als centrale essentie van vermenigvuldigen Buursommen staan centraal bij het leren van de tafels De verwisseleigenschap als onderzoeksthema

Invoering Scholing en begeleiding gericht op Inzicht in essenties Inrichten van een (kosmische) voorbereide omgeving (scenario’s gebruiken) Gebruik van didactische bijsluiters en trajectkaarten Veranderde didactiek Observeren Interveniëren Gebruik MKVS Inzet van tijd en middelen, ondersteuning door directie

Uitdagingen Meer zicht op inhoud en essenties van het reken-wiskunde onderwijs ontwikkelen. Signaleren en observeren stevig positioneren. Creativiteit en inventiviteit stimuleren om een (kosmische) voorbereide omgeving in te richten. Leren omgaan met een veranderde didactiek. De relatie tussen het signaleren van gedrag en het nemen van beslissingen aanscherpen.