‘Omdat Elk Kind Telt! in Amsterdam Zuidoost’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
HGW en gesprekken met leerlingen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Portfolio
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Al doende leren training docenten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorbereid op Stage Les 4.
Het werken met portfolio
Actieonderzoek instructietafel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Effectief rekenonderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Hoe bereid je lessen voor?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Wat is coöperatief leren?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Instructie geven en uitvoeren
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
beslist geen rocket science
BOM-model PV 25/03/2014.
Rekenspecialist bijeenkomst 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

‘Omdat Elk Kind Telt! in Amsterdam Zuidoost’ Nóg beter rekenen PLG 3 ‘Omdat Elk Kind Telt! in Amsterdam Zuidoost’ Vorm aub een groepje van collega’s die met ongeveer dezelfde leeftijdsgroep werken

Wat gaan we doen van-middag en met welk doel? Video School Passie en engagement Opbrengst: bezinning op je verantwoordelijkheid voor goed rekenonderwijs en hoe je daar vorm aan kunt geven. Focus op wat sterk rekenonderwijs is – opbrengst: criteria sterk rekenonderwijs kennen. blokje doordachte rekenles - opbrengst: je het nut voor kunnen stellen van iedere fase van Doordacht lesgeven blokje eigen vraagstelling – opbrengst: actuele problemen opgelost

Wat gaan we doen van-middag en met welk doel? SCL bij rekenen – opbrengst: zicht op waarde en mogelijkheden van coöperatieve werkvormen toetsen van de methode analyseren en dit omzetten in acties – opbrengst: nieuwe ideeën of opgefriste kijk op het werken met methodetoetsen. enkele nieuwe acties voorbereiden in verband met de introductie van opbrengstgericht werken. opbrengst: ervaring met het voorbereiden van lessen waarin hierbovengenoemde opbrengsten zijn verwerkt. Huiswerkopdrachten gericht op oefenen/ zgn. minilesjes

School Passie en engagement. Wat spreekt je aan van wat je gezien en gehoord hebt in de film? Is je iets bijzonders opgevallen? Zag je iets wat je ook wel zou willen? Zo ja, wat zou er dan moeten veranderen in jouw groep? Zo nee, hoe verschilt jouw werkwijze positief met die van de film?

Interactieve instructie Doordacht Lesgeven 1 Een goed begin  Interactieve instructie De leerling aan zet Integratie

Een goed begin? Vink af wat je herkent in de film Motivatie Nut Nieuwsgierigheid sturen Misvattingen ophelderen Doelduidelijkheid Uitleg over verwachtingen (leerdoelen) Hoe we aan onze doelen gaan werken Vooruitblik ‘Wegenkaart ‘ wat je na elkaar gaat leren Voorkennis Sluit aan op niveaus begrip en kennis

Pauze

Structureel Coöperatief Leren in de rekenles NUT: Twee weten meer dan één Interactie stimuleert begrip Werkt alleen als er sprake is van: G elijke deelname I ndividueel aanspreekbaar op het resultaat P ositieve onderlinge afhankelijkheid S imultane actie

TweePraat Leerkracht geeft een opdracht en zegt wie mag beginnen. Leerlingen noemen om beurten een antwoord (pingpong)

TweeTal Coach/Check Leerkracht geeft een aantal opdrachten en vormt tweetallen van ongeveer gelijk niveau Leerlingen spreken af wie A is en wie B Als A rekent, coacht B en andersom, alleen antwoord noteren als coach toestemt. Klaar? Vergelijken de tweetallen hun antwoorden met die van een ander tweetal

Start meewerkcollege: Interactieve instructie miljoen  miljard wat is het verschil en kun je dit voorstelbaar maken.  1.000.000 1.000.000.000 Mik niet op succes maar, steek je energie in beter mikken.

Ritme van de rekenles Kern van de leerstof Bepaal belangrijkste begrippen in nieuwe onderwerp Maak duidelijk welke stof er geleerd moet worden Geordend geheel van de leerstof Definieer, verklaar, demonstreer, creëer interactie en leg verbanden tussen de belangrijkste aspecten van het onderwerp Richt de aandacht van de leerlingen systematisch op overeenkomsten en verschillen Check Peil het begrip dmv vragen en geef feedback Conclusies Laat leerlingen mogelijkheden om later iets met het geleerde te doen, inventariseren en categoriseren

Waarom toetsen? 1. Resultaatbepaling Cijfers geven Rapportbeoordelingen (rapportage ouders) Advisering vervolgonderwijs Verantwoording aan inspectie 2. Aanpassen van instructie en verwerking Op leerlingniveau Op groepsniveau Op schoolniveau

Voortgangsevaluatie en –verbetering instructie Alle activiteiten van leraren en leerlingen die informatie verschaffen voor de aanpassing van de instructie en verwerking: Voortgangsevaluatie Correctie van leerlingenwerk Methodegebonden en gestandaardiseerde toetsen Proefwerken, overhoringen Zelfcontroles Leerdoelen stellen Foutenanalyses maken Snelle feedback geven Instructie en leren aanpassen aan resultaten

Bij acties denk je aan: Diagnostisch gesprek Verlengde instructie Pre-teaching Taakgerichte werksfeer creëren Software gebruiken Evalueren Extra uitdagende opdrachten uitkiezen Flexibel groeperen

Kijk op leerlijnen 3-8 Met de kaartjes kan je een (stukje) leerlijn leggen. Leg ze, in overleg met elkaar, in een logische volgorde. Zoek zelf ook eens een dergelijk voorbeeld uit je methode. Evaluaties van rekenmethodes vanuit het IJsbergperspectief.

Aan het werk in expertgroepen: kleuter rekenen Artikel: H. Van Luit Deel1: (door nrs 1) ontwikkeling getalbegrip (-blz 5) Deel2: (door nrs 2) ontwikkeling van het tellen (-blz 10) Deel3: door nrs 3 getalbegrip als voorbereidende rekenvaardigheid (-blz 12) Deel4: (door nrs. 4) signaleren van problemen (blz 12+13)

Hoe ziet uw manifest eruit? 1. 2. 3.

Eigen vraagstelling Actueel probleem? Iets van de “flaps”? Kies met je teamgenoten een onderwerp Bespreek het Presenteer het op een flap: formuleer het besproken probleem en de gesuggereerde oplossingen Flaps worden uitgewerkt en de presentaties komen voor ieder beschikbaar

Evaluatie Opbrengst: bezinning op je verantwoordelijkheid voor goed rekenonderwijs en hoe je daar vorm aan kunt geven. opbrengst: criteria sterk rekenonderwijs kennen. opbrengst: je het nut voor kunnen stellen van iedere fase van Doordacht lesgeven opbrengst: een actueel probleem opgelost opbrengst: zicht op waarde en mogelijkheden van coöperatieve werkvormen opbrengst: nieuwe ideeën of opgefriste kijk op het werken met methodetoetsen. opbrengst: ervaring met het voorbereiden van lessen waarin hierbovengenoemde opbrengsten zijn verwerkt.