Www.vhrm.be1 Milieuhandhaving in Vlaanderen nieuwe stijl Prof. dr. Michael G. Faure LL.M. Voorzitter Vlaamse Hoge Raad voor de Milieuhandhaving VOKA Kortrijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
De strafrechtelijke aspecten van het ‘integratiedecreet’
Toelichting 12 november 2009 Els Roggeman – PIH
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
INTERNERING Joris Casselman
PROCEDURE BETROKKEN ACTOREN RECHTSBESCHERMING De stedenbouwkundige vergunning VERBIST Advocaten
GAS-beleid in Gent PersSalon Stad Gent – 28 maart
Autoverzekering BA bij jongeren Car Insurance Survey
Antibioticaresistentie in de veehouderij
Rechtshandelingen van de Unie
VVSG-Ronde van Vlaanderen
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
Studiedag Maatschappelijke Noodzaak
Vrijheidsberoving na een als misdrijf omschreven feit
Nieuwe decreten erkenningen en milieuhandhaving Contactdag LABS - 2 oktober 2009 Jan Baeten diensthoofd Beste Beschikbare Technieken en Erkenningen Vlaamse.
Leegstand overtreft de prognose Berlaar, Bonheiden, Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver Persconferentie – 16 mei 2011.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
DE BIJZONDERE BEROEPSTITEL VAN VERPLEEGKUNDIGE GESPECIALISEERD IN GERIATRIE EN DE BIJZONDERE BEROEPSBEKWAAMHEID VAN VERPLEEGKUNDIGE MET EEN BIJZONDERE.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Stavaza dossier Copernicuspremie politie
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Het autonome gemeentebedrijf financieel bekeken Leuven, 12 mei 2009 Jan Leroy, VVSG Studiedag Het autonome gemeentebedrijf in het lokale jeugd-, sport-,
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Partnerschapsovereenkomst - Nieuws. De omzendbrief Op 7 december verstuurd naar de Beleidscel Aanvraag om praktische informatie Teruggestuurd op 18 december:
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
Hoofdstuk 4 EU-instellingen.
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Vlaamse Hoge Raad voor de Milieuhandhaving VHRM start 1 mei 2009
De Anglo-Amerikaanse Traditie: Principlism: de bio-ethiek
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Sancties Brecht Vermeulen Directeur De Mandel. 6 soorten Schrapping uit inschrijvingsregister Vergoeding wegens onderbezetting Ontbinding van de huurovereenkomst.
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
De werkwijze van de Commissie Keurmerk
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Christiane Rouma
Inleiding Recht en rechtspraak Rechterlijke organisatie Rechtbank
Materieel Strafrecht Hfdst 8 blz
# 9 1 Environmental & Safety Services. # 9 2 Vlaams milieuhandhavingsdecreet en milieuhandhavingsbesluit PreNNE, Affligem Sertius CVBAVaartdijk 3, bus.
De Hoge Raad voor het Handhavingsbeleid. 1. Opdrachten Hoge Raad -Bindend advies HV CBS / SI -Niet-bindend advies rechter HV vóór Bindend.
De (T)OR en de bestuurder
Hfdst. 9 De strafbepaling
Hfdst. 29 Wet Mulder Blz
Handhavingsprogramma RO
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Tom Vander Beken – Gemeentelijke.
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
Prof. Em Psychiatrie Paul Cosyns UA
De bestuurlijke strafbeschikking milieu
Transcript van de presentatie:

Milieuhandhaving in Vlaanderen nieuwe stijl Prof. dr. Michael G. Faure LL.M. Voorzitter Vlaamse Hoge Raad voor de Milieuhandhaving VOKA Kortrijk Gewijzigde milieuhandhaving sinds 2009: een eerste evaluatie 9 maart 2010

Inhoud 1.Inleiding 2.Een stukje historie 3.Belangrijke stappen in ’90-er jaren 4.Blijvende problemen: empirie 5.Een vernieuwde milieuhandhaving in het Vlaamse Gewest 6.Nieuwe toezichtrechten 7.Bestuurlijke handhaving 8.Strafrechtelijke handhaving 9.Nieuwe instellingen 10.Conclusies

1. Inleiding Milieuhandhaving in Vlaamse Gewest al lang zorgenkindje Stille revolutie op Doel van deze voordracht: –Kort schetsen van redenen –Enkele consequenties Alleen grote lijnen Andere sprekers details Evaluatie nog onmogelijk; eerste “echte” zaken moeten nog komen

2. Een stukje historie Milieuhandhaving begon met Columbo (Paul Morrens) Schoonmaak Antwerpse haven Maar resultaten teleurstellend: –Vele vrijspraken wegens onder meer –Geen strafrechtelijke verantwoordelijkheid rechtspersoon –Wettelijk kader ontoereikend –Geen gespecialiseerde parketten of magistraten

3. Belangrijke stappen in ’90-er jaren Interuniversitaire Commissie Herziening Milieurecht (Bocken) Voorontwerp decreet milieubeleid in 1995 Leidde tot modernisering Vlaams milieurecht (BSD, VLAREBO etc.) Maar eerder al: MVD, VLAREM I + II (september 1991) Wet 4 mei 1999: strafrechtelijke verantwoordelijkheid rechtspersoon

3. Belangrijke stappen in ’90-er jaren –Noodzakelijk voor handhaving –Maar ook voor bedrijfsleven –Maar ook nog niet perfect Toenemende specialisatie parketten en zittende magistratuur (maar nog sterke regionale verschillen)

4. Blijvende problemen: empirie Billiet en Rousseau (textielindustrie 2005): slechts in % van inspecties: handhaving (PV, raadgeving of aanmaning) Kans om gecontroleerd te worden: 1 in 10 jaar Maar: targetting!

4. Blijvende problemen: empirie Billiet-Rousseau: gemiddelde boeten (rechtsgebied Gent): –Voor rechtspersonen: € in eerste aanleg € in beroep –Voor natuurlijke personen: € in eerste aanleg € in beroep -Gemiddelde verwachte sanctie (p x S): -€ 87,7 -€ 167 -€ 181

4. Blijvende problemen: empirie Onderzoek jaarrapporten milieu-inspectie bevestigt dit: Vervolging bij rechtbank slechts 10 % Seponering gemiddeld 62 % (maar bevat ook technische sepots) Resultaten: Kans op controle statistisch klein Gemiddelde penale boete (verwachte sanctie) gering Vervolgingsratio’s verschillend tussen provincies

4. Blijvende problemen: empirie Seponeringen hoog Op zichzelf begrijpelijke strategie procureurs (targetting gelet op beperkt beschikbaar budget) Maar: sommige zaken die waard zijn vervolgd te worden, werden geseponeerd wegens uitblijven alternatief voor strafrechtelijke reactie

5. Een vernieuwde milieuhandhaving in het Vlaamse Gewest Decreet van 21 december 2007 Interuniversitaire commissie als voorloper (begonnen in 1990) Zwangerschap van 19 jaar Kernpunten: –Harmonisering van toezichtsrechten –Harmonisering van milieustrafrecht –Nieuwe relatie milieustrafrecht en milieubestuursrecht

5. Een vernieuwde milieuhandhaving in het Vlaamse Gewest –Oprichting van nieuwe instellingen: Vlaamse Hoge Raad voor de Milieuhandhaving Milieuhandhavingscollege

6. Nieuwe toezichtrechten Decreet organiseert personen die toezichthouder kunnen zijn (16.3.1), waaronder: –Personeelsleden van het departement en de agentschappen die behoren tot verscheidene beleidsdomeinen leefmilieu, natuur en energie etc. –Provinciale toezichthouders –Gemeentelijke toezichthouders –Toezichthouders van politiezones

6. Nieuwe toezichtrechten : toezichthouders zien toe op de naleving van de milieuwetgeving Controle/toezicht: zelfs zonder verdenking Verscheidene nieuwe (of beter uitgewerkte) toezichtsrechten, waaronder: –een toegangsrecht zoals verder uitgewerkt in artikel ; –een recht op inzage in kopie van zakelijke gegevens, zoals verder uitgewerkt in art ; –een onderzoeksrecht van zaken, inclusief het monsternemings- en metingsrecht, zoals bepaald in art ; –een onderzoeksrecht van voertuigen bepaald in art ; –een recht op ondersteuning door deskundigen zoals bepaald in art

6. Nieuwe toezichtrechten –Belangrijk: : toezichthouders maken alleen gebruik van hun rechten voor zover dat redelijkerwijs nuttig wordt geacht voor de vervulling van hun opdrachten. (subsidiariteit en proportionaliteitbeginsel) Niet revolutionair Wel enkele belangrijke nieuwe toezichtrechten Eenvormige regeling belangrijk

6. Nieuwe toezichtrechten Ook vertrouwen op gemeentelijke en provinciale toezichthouders

7. Bestuurlijke handhaving 7.1. Bestuurlijke handhaving bestaat uit: Bestuurlijke maatregelen Of Bestuurlijke geldboeten + (daarbij) Bestuurlijke ontneming van het wederrechtelijk verkregen vermogensvoordeel

7. Bestuurlijke handhaving 7.2. Bestuurlijke maatregelen of bestuurlijke geldboeten: enkel voor feiten die in strijd zijn met de wettelijke voorschriften (wettelijkheidsbeginsel) (16.4.3) En in verhouding tot feiten die aan de maatregel of boete ten grondslag liggen (proportionaliteit) (16.4.4)

7. Bestuurlijke handhaving 7.3. Bestuurlijke maatregel: preventie of herstel (bijvoorbeeld stopzetting of uitvoering van werkzaamheden, volledige of gedeeltelijke sluiting van inrichting, gericht op beëindigen van milieu-inbreuk of milieumisdrijf of gevolgen ervan te voorkomen) Niet revolutionair

7. Bestuurlijke handhaving 7.4. Bestuurlijke geldboeten: verplichting op overtreder om geldsom te betalen ( ) + opdeciemen zijn toepasselijk + voordeelsontneming ( ) 7.5. Exclusieve bestuurlijke geldboete: voor een milieu-inbreuk (16.1.2) max. € Volgens lijst vastgesteld door de Vlaamse Regering

7. Bestuurlijke handhaving Alternatieve bestuurlijke geldboete: voor milieumisdrijven max. € Oplegging van exclusieve administratieve geldboete Door gewestelijke entiteit ( ) na verslag van vaststelling Tegen beslissing van gewestelijke entiteit beroep mogelijk bij milieuhandhavingscollege (niet schorsend)

7. Bestuurlijke handhaving 7.7. Oplegging van een alternatieve bestuurlijke geldboete Na vaststelling van milieumisdrijf: verbalisant stuurt PV aan PK ( ) Verbalisant verzoekt PK zich uit te spreken over al dan niet strafrechtelijke behandeling van misdrijf PK heeft 180 dagen + aanvullend max. 180 dagen om gemotiveerd te beslissen

7. Bestuurlijke handhaving In deze periode: geen oplegging bestuurlijke geldboete mogelijk Beslissing houdende strafrechtelijke behandeling sluit oplegging bestuurlijke geldboete uit ( ) Als PK niet beslist: geen bestuurlijke geldboete mogelijk! Als PK beslist geen strafrechtelijke behandeling: verval van strafvordering

7. Bestuurlijke handhaving Bij alternatieve bestuurlijke boete weer procedure en Niet schorsend beroep bij milieuhandhavingscollege

8. Strafrechtelijke handhaving 8.1. Algemene bepaling Elke opzettelijke of door gebrek aan voorzorg of voorzichtigheid gepleegde schending: één maand tot twee jaar en/of € € Maar: n.v.t. op gedragingen die als milieu- inbreuk zijn gedefinieerd: exclusieve administratieve geldboete!

8. Strafrechtelijke handhaving 8.2. Opzettelijke bestuurlijke maatregelen, bestuurlijke boeten of andere maatregelen niet uitvoeren, betalen of negeren: 1 maand – 1 jaar en/of € 100 – € : opzettelijk en wederrechtelijke emitteren: 1 maand – 5 jaar en/of € 100 – € Door gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg: 1 maand – 3 jaar en/of € €

8. Strafrechtelijke handhaving : opzettelijk en wederrechtelijke afvalstoffen achterlaten: 1 maand – 5 jaar en/of € € Door gebrek aan voorzorg of voorzichtigheid afvalstoffen achterlaten: 1 maand – 3 jaar en/of € € Bij veiligheidsmaatregel kan verbod worden opgelegd in richting te exploiteren die aan oorsprong van het milieumisdrijf ligt

8. Strafrechtelijke handhaving 8.6. Helaas: geen autonoom milieudelict, maar administratieve afhankelijkheid (contra-voorstellen commissie Bocken)

9. Nieuwe instellingen 9.1. Vlaamse Hoge Raad voor de Milieuhandhaving Stelt krachtlijnen en prioriteiten op voor het Vlaamse milieuhandhavingsbeleid Legt een milieuhandhavingsprogramma vast Stelt jaarlijks een milieuhandhavingsrapport op Zorgt in het algemeen voor afstemming en coördinatie milieuhandhaving in Vlaams Gewest

9. Nieuwe instellingen 9.2. Milieuhandhavingscollege Administratieve rechtscollege Doet uitspraak over beroepen ingesteld tegen beslissingen gewestelijke entiteit Heeft een griffie en permanent secretariaat Onafhankelijk van de regering ( )

10. Conclusies Copernicaanse revolutie (Heyman): Algemene invoering van milieubestuursstrafrecht Belangrijke verschuiving van zwaartepunt Belangrijke harmonisatie milieustrafrecht Potentie voor coördinatie

10. Conclusies Evaluatie: op papier positief Invoering bestuursstrafrecht kan effectiviteit handhaving verhogen Milieustrafrecht kan focussen op belangrijke zaken Of dit in de praktijk ook zo uitwerkt, zal afhangen van bereidheid overheden om mee te werken

10. Conclusies Belangrijke taak Vlaamse Hoge Raad voor Milieuhandhaving Maar: wetswijziging kan potentieel leiden tot

10. Conclusies Verbetering van milieuhandhaving in het Vlaamse Gewest!