College 2 Risicoanalyse & issuetracking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters.
Advertisements

-van controle naar loslaten-
Door goede gesprekken groeien
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Over consumenten, gedrag en marketing
Risicocommunicatie nVWA Dilemma’s in risicocommunicatie bij rampen
Risico’s en gevaren van techniek
Hogescholen in Dialoog
Inleiding politieke sensitiviteit
Paul Dekker Irene de Goede Sociaal en Cultureel Planbureau Joop van der Pligt Universiteit van Amsterdam 1.
Verdiepingsbijeenkomst Milieu Gemeenteraad Utrecht 22 april 2008 Hans Iserief, senior adviseur Procesmanagement & communicatie.
Observeren en rapporteren
Using Media ’09/’10 Blok 1 Werkcollege 4. OPDRACHT 1-communicatiecampagnes (60 minutes) Vorm groepjes van 4 personen (met dezelfde case/opdrachtgever)
Medmec04 les 3 Engagement.
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
ICT in een dynamische context
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid.
MVO en analyse van dilemma’s
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Welkom bij de 4e workshop over:
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Hoe risicobewust bent u?
Crisismanagement Wat is een crisis Wat zijn effecten van een crisis
© de vries business consultancy, 2008
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Risicocommunicatie: een spel van invloed en beïnvloeden
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
College 4 Bedrijfscodes.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
LOOSVELDT,G., CENTRUM VOOR SOCIOLOGISCH ONDERZOEK, K.U.LEUVEN CARTON, A.,STUDIEDIENST VAN DE VLAAMSE REGERING carlo medo -1BaSw AO Surveyklimaat en de.
Jan Buisman Adviseur maart 2009 © 2009 Furore. Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze presentatie mag worden openbaar gemaakt zonder toestemming van.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
CanDo Coaching.
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Werkstukken en rapporten
Social media presentatie
Communicatie en voorlichting Welke informatie bereikt de consument (volledig, voldoende, niet eenzijdig, van wie, etc.) Wat is de achtergrond van de beleving.
Social work Week 2.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
EJP accountants & adviseurs Casebespreking: Consultancy rapport Groep 7 Dennis de Bruyn Jehan van Iersel Erwin van Helden.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2
Issues Management Vrijdag 4 juni 2010 Congres Veeteelt en Volksgezondheid.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Dienstenmarketing Week 4.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Duurzaam ondernemen.
Beleid en regelgeving Les 1.
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

College 2 Risicoanalyse & issuetracking 5 april 2017 College 2 Risicoanalyse & issuetracking Regtvoort/Siepel, hfd 4 Stamsnijder, hfd 4

Agenda PRESENTATIE LESSTOF DOOR GROEP 2 5 april 2017 Agenda PRESENTATIE LESSTOF DOOR GROEP 2 BESPREKING GROEPSOPDRACHT WEEK 1 INLEIDING DOR DOCENT:RISICOCOMMUNICATIE WEEKOPDRACHT WEEK 2

Opdracht week 1 Gezondheid Veiligheid Milieu en klimaat Privacy 5 april 2017 Opdracht week 1 Gezondheid Veiligheid Milieu en klimaat Privacy Sociale rechtvaardigheid Mondialisering Dierenwelzijn Transparantie. … Kies eventueel uit: Olieraffinaderijen (psychiatrisch) Ziekenhuizen (internet) Banken Hogescholen Softwareproducenten Vastgoed-ondernemingen Woningcorporaties Farmaceutische industie

Risicocommunicatie: wat is een risico? 5 april 2017 Risicocommunicatie: wat is een risico? Iedereen loopt risico “taking risks is a joy of life” Definitie: “zaken die in onze beleving op de een of andere manier een bedreiging zijn voor onze gezondheid, veiligheid of welbevinden” (Jan Grutelink)

5 april 2017 Bedrijfsrisico’s Vanuit de omgeving (vb. vergunning die wordt ingetrokken): klanten, overheden, etc. Vanuit resources (v.b. staking, boekhoudschandaal, fraude: mensen en middelen. Vanuit proces (v.b. technische storing, menselijk falen): bedrijfsvoering Vanuit resultaat (slechte recenties, product-recall): producten en diensten Zonder goede voorbereiding hol je achter de feiten aan en loop je kans een crisis in een crisis te creeren.

Risicopercepties zijn op veel manieren te duiden ‘objectief’ = Risk Assessment/Analysis, de ‘expert’ benadering, wat op basis van rationaliteit te weten valt, rationele cognitieve beoordeling, risico=kans x effect ‘subjectief’ = wat individuen voelen en denken, mix van cognitieve en affectieve beoordeling, zorgen en emotie, risico~kans x effect Verschillen in percepties tussen groepen maakt risico conflictgevoelig (bijvoorbeeld ondergrondse CO2-opslag Barendrecht). Logeion 21.6.2010. Visit http://icrisp.utwente.nl

Perceptie en werkelijkheid 5 april 2017 Perceptie en werkelijkheid “Zaken die als werkelijkheid worden waargenomen, zijn waar in al hun consequenties.” De perceptie schept zo een eigen werkelijkheid

“Risicosamenleving” (U.Beck, 1986) 5 april 2017 “Risicosamenleving” (U.Beck, 1986) Technologische ontwikkelingen (toenemende dreiging die minder gebonden is aan tijd, plaats of groepen mensen> onbeheersbaarder) Groter risicobewustzijn (mondige burgers) Complexiteit samenleving neemt toe (mobiliteit, politieke onvrede, burgerjournalistiek, schadeclaims, etc.)

Dimensies van risico’s: 5 april 2017 Dimensies van risico’s: Factoren die invloed hebben op de perceptie van risico’s: Beheersbaarheid Rampzaligheid Vrijwilligheid Het opleveren van voordeel Zichtbaarheid en bekendheid Vertrouwen (in de overheid/verantwoordelijke organisatie)

Acceptatie van risico’s 5 april 2017 Acceptatie van risico’s Hoe: onbeheersbaarder rampzaliger onvrijwilliger minder voordeel er is onzichtbaarder minder vertrouwen in de overheid des te moeilijker vinden we het om het risico te accepteren

Acceptatie van risico’s 5 april 2017 Acceptatie van risico’s Omgekeerd, naarmate risico’s: beheersbaarder zijn minder ernstige gevolgen hebben we ons er vrijwillig aan blootstellen ze ons minder mogelijk voordeel opleveren ze zichtbaarder zijn en wij meer vertrouwen hebben in de overheid vinden wij het makkelijker om de risico te accepteren

Toepassingsgebieden risicocommunicatie 5 april 2017 Toepassingsgebieden risicocommunicatie Om maatschappelijk draagvlak te creëren voor beleid, ideeën of technologische innovaties (bv. surveys, interviews, focusgroepen, media-analyses) Om gedragsverandering te bewerkstelligen “Ulterior motives” (commercie, politiek, etc.) http://icrisp.utwente.nl

Voorwaarden voor goede risicocommunicatie 5 april 2017 Voorwaarden voor goede risicocommunicatie volgens het Landelijk Centrum Medische Milieukunde Betrouwbaarheid en eerlijkheid Deskundigheid hebben, onzekerheid onderkennen Rekening houden met gevoelens en emoties Invloed van degenen die het risico ervaren dus risicocommunicatie is geen reputatie- maar relatie-instrument

www.denkvooruit.nl campagne Denk Vooruit

Resultaten studies (Kievik & Gutteling) 5 april 2017 Resultaten studies (Kievik & Gutteling) studie duidt er op dat informatie zoekgedrag + intentie tot overwegen van zelfredzaam gedrag groter is als: Risicoperceptie hoog is Persoonlijke relevantie hoog is En als de boodschap hoger scoort op: beoordeelde self-efficacy (uitvoerbaarheid) van advies Beoordeelde response-efficacy (nuttigheid) van advies Dan bij standaard www.denkvooruit.nl boodschappen Bron: Milou Kievik & Jan M. Gutteling (submitted). Yes, we can …….(motivate Dutch citizens to engage in self protective behaviors with regard to flood risks). Logeion 21.6.2010. Visit http://icrisp.utwente.nl

5 april 2017 Risico-analyse

Bronnen Off line Online Marktonderzoeken Socialmediacheck.nl 5 april 2017 Bronnen Off line Online Marktonderzoeken Ondernemingsplannen Media-berichtgeving Trenonderzoeken Sectorrapportage Stakeholders Medewerkers …etc. Interviews, Focusgroepen, Enquetes, Onderzoek laten uitvoeren naar… Socialmediacheck.nl Google-alerts tweetdeck

Weekopdracht: risicoanalyse 5 april 2017 Weekopdracht: risicoanalyse Analyseer in je groepje de issues/risico’s van jullie branche. Maak gebruik van div. media (opdracht week 1) Welke issues vormen een potentieel risico? Zet ze in de risicomatrix (opdracht week 2). Je hebt …. de tijd.

Weekopdracht week 2 (vervolg) 5 april 2017 Weekopdracht week 2 (vervolg) Identificeren van issues (vervolg) 2a. branche-onderzoek Zoek de antwoorden op de volgende vragen m.b.v. deskresearch en minimaal 2 interviews met ‘sleutelfiguren’ (communicatie-)managers, directieleden) binnen de gekozen branche.

5 april 2017 Centrale vragen Welke ontwikkelingen in de markt of omgeving zijn belangrijk voor de reputatie en/of business van de onderneming? Waarom zijn deze ontwikkelingen relevant? Welke partijen zijn bij deze ontwikkelingen betrokken? Welke invloed kunnen deze ontwikkelingen hebben op de organisatie en waarom? Over welke ontwikkelingen maakt men zich ongerust? Hoe gaan we nu met deze ontwikkelingen om? Hoe zou de organisatie op deze ontwikkelingen moeten inspelen? Etc.

5 april 2017   Naast een (algemene) beschrijving van de branche (in minimaal 2 pagina’s) verwerk je de antwoorden op de bovenstaande vragen in hoofdstuk 1 van het groepsrapport. Daarnaast geef je de interviews volledig in transscript weer in de bijlage. Geef duidelijk aan met wie en welke organisatie jullie hebben gesproken. Vermeld voor je deskresearch de geraadpleegde bronnen en verwijs hier naar in de tekst! 2b. Risicomatrix Verwerk de issues die een potentieel risico vormen in een risicomatrix. Neem deze op in het rapport.