De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Duurzaam ondernemen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Duurzaam ondernemen."— Transcript van de presentatie:

1 Duurzaam ondernemen

2 Inhoud Milieuproblemen Klimaatverandering in Nederland MVO
Duurzame ontwikkeling Milieu-informatie Milieukeurmerken Keurmerk eerlijke handel SWOT-analyse Duurzaam ondernemen.

3 Milieuproblemen Wat verstaan we onder milieu?
Milieu is de omgeving waarin iemand leeft. Lucht Water Bodem Daarin hebben 3 soorten milieuproblemen Vervuiling Aantasting (bijv. geluidsoverlast) Uitputting

4 Milieuproblemen Ecosysteem = de samenhang tussen natuurlijke elementen om te kunnen bestaan. Twee belangrijke problemen zijn: Klimaatverandering Voedselvoorziening

5 Klimaatverandering in Nederland

6 MVO = maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Je combineert een hoger rendement (winst) met een schoner milieu, het welzijn van de medewerkers en betrokkenheid bij de maatschappij. Wordt ook wel “people (sociaal), planet (ecologisch), profit (economisch)” genoemd.

7 MVO

8 Duurzame ontwikkeling
= verstandig consumeren Denk aan: Zuinig te zijn met verwarming Energiezuinige verlichting gebruiken Energiezuinige apparatuur gebruiken Enz.

9 Milieu-informatie = voldoet aan de normen als de fabrikant…
Informatie geeft over de samenstelling, het productieproces en ingrediënten Informatie geeft over energie- en waterverbruik, levensduur, aanwijzingen voor zuinig gebruik en reparatiemogelijkheden Duidelijk maakt door middel van verpakkingssymbolen in welke zak of bak je de verpakking moet weggooien.

10 Milieukeurmerken = een logo op een product dat een bepaalde kwaliteit aangeeft.

11 Milieukeurmerken Een keurmerk helpt je kiezen uit verschillende producten, omdat het garanties geeft over dingen die je niet aan het product zelf ziet, zoals dierenwelzijn en milieu. Maar er zijn bijna 200 keurmerken en bedrijfslogo's voor duurzaamheid: hoe weet je nog welke betrouwbaar zijn? Milieu Centraal wijst je de weg met de Keurmerkenwijzer! Milieu Centraal geeft in de Keurmerkenwijzer een oordeel over duurzaamheid (hoe streng zijn de eisen aan milieu, dierenwelzijn en mens & werk), duidelijkheid (transparantie) en betrouwbaarheid (controle en sancties). Hierdoor voldoet een keurmerk dus ook aan de belangrijkste eisen: Het is streng (ambitieus): de eisen gaan veel verder dan gemiddeld (wat ‘normaal’ is in de branche). Het is transparant: de eisen zijn makkelijk te vinden op de website, ze zijn duidelijk en concreet. Kortom: je weet waar het keurmerk voor staat. Het is betrouwbaar: er is onafhankelijke controle, liefst door een organisatie die is goedgekeurd door de Raad voor Accreditatie (of een vergelijkbare buitenlandse instelling). De controles zijn onaangekondigd en vinden regelmatig plaats. Er zijn sancties als de gebruiker van het keurmerk niet aan de eisen voldoet.

12 Milieukeurmerken Keurmerkenwijzer

13 Keurmerk voor eerlijke handel
Er zijn keurmerken die aangeven dat er sprake is van eerlijke handel oftewel Fairtrade. Fairtrade helpt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden een betere plek te verwerven in de handelsketen, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst. Fairtrade is zowel een keurmerk als een wereldwijde beweging. In Nederland is Stichting Max Havelaar eigenaar van het Fairtrade keurmerk, ook bekend als het Max Havelaar keurmerk.

14 SWOT-analyse De SWOT is een hulpmiddel om de grote hoeveelheid informatie van de interne (binnen het bedrijf) en externe (buiten het bedrijf) analyse overzichtelijk en eenvoudig weer te geven. Zo biedt de SWOT inzicht waardoor een organisatie zichzelf en de omgeving waarin zij actief is, beter kan begrijpen en beheersen. De SWOT analyse wordt visueel meestal in vier kwadranten weergegeven: Sterktes Zwaktes Kansen Bedreigingen

15 SWOT-analyse De vragen die een bedrijf aan zichzelf kan stellen zijn bijvoorbeeld:

16 Duurzaam ondernemen Als je aan al deze eisen voldoet dan kun je duurzaam ondernemen.


Download ppt "Duurzaam ondernemen."

Verwante presentaties


Ads door Google