‘ Juf, kijk, echte koeien in de wei !’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Informatieavond 22 april 2013
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Alle schooldagen naar school
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
3-jarigen in het basisonderwijs
Introductiebijeenkomst
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Pastoraal op school.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
De Vakantiespeeltas Een preventieproject in het kader van het Postfonds voor Alfabetisering, Koning Boudewijnstichting.
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO. 1. VAN EEN VERANDERENDE WERELD … 1.Een hoogtechnologische wereld 2.Een wereld van groeiende globalisering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Bevorderen van de taalvaardigheid
Werken aan een muzische grondhouding voor de lerarenopleiding Voorstelling donderdag 8 november 2007 Anne Verhoeven.
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
Het ontwikkelen van een basiscursus door: Susan Aasman Martina Roepke.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Audiovisueel werken in de kleuterklas Greet Decin en Chris Mazarese
Citymarketing Hilversum 2006
Stagecoördinatie op De Rank
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Schooljaar Het schoolplein Taal- en spellingmethode Dit schooljaar starten we met de nieuwste versie van de taal- en spellingmethode De.
Zakelijke ouderavond november Een terugblik Het heden De toekomst.
Project Proceshuis Road show
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Van visie naar curriculum
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Schooljaar Het schoolplein Taal- en spellingmethode Dit schooljaar starten we met de nieuwste versie van de taal- en spellingmethode De.
Multimedia in het kleuteronderwijs KHLeuven Vormingsdag DLO Onderzoek en innovatie 08 januari 2013 Chris Mazarese1, Nele Vanuytven1, Greet Decin1, Evelien.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Regionale info basisonderwijs
Schoolopbouwwerk Menen
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Voorstelling Informatie Punt Onderwijs LOP Basis, juni 2014
Creatopia| Basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Transcript van de presentatie:

Audiovisueel onderwijs in de lerarenopleiding, Bachelor Kleuteronderwijs ‘ Juf, kijk, echte koeien in de wei !’ Wereldverkennend werken met kleuters via audiovisuele kunsten

Inhoud Doelstellingen Doelgroepen Projectinhoud Achterliggende visie Middelen en werkwijze Resultaten Tijdsduur en fasering Effectmeting en evaluatie Begroting

1. Doelstellingen Met leerkrachten in de opleiding de audio-visuele wereld leren kennen met speciale aandacht voor de relatie tussen de wereld zelf en de audio-visuele weergave ervan. Met deze audio-visuele middelen naar de praktijk stappen (kleutergroepen: jongste kleuters/oudste kleuters) en onderzoeken hoe de audio-visuele media kleuters kan helpen en ondersteunen in hun verkenning van de wereld. We besteden speciale aandacht aan risicokleuters: van huis uit kansarme kleuters en/of allochtone kleuters. Het opleidingsonderdeel ‘audio-visuele media’ binnen de opleiding kleuteronderwijzer vorm geven. Intensieve samenwerking tussen opleiding en werkveld.

We lichten verder toe....doelstelling 1 : Met leerkrachten in opleiding de audio-visuele wereld leren kennen met speciale aandacht voor de relatie tussen de wereld zelf en de audio-visuele weergave ervan. kennismaken en experimenteren met audio-visueel materiaal, beelden/geluiden maken om een stukje wereld in kaart te brengen, naar beelden/geluiden leren kijken/luisteren om hun relevantie/waarde te leren inschatten als bron van actuele informatie over een bepaald stukje wereld, en/of als esthetisch geheel.

We lichten verder toe....doelstelling 2 : 2. Met deze audio-visuele middelen naar de praktijk stappen (kleutergroepen: jongste kleuters/oudste kleuters) en onderzoeken hoe de audio-visuele media kleuters kan helpen en ondersteunen in hun verkenning van de wereld. We besteden speciale aandacht aan risicokleuters: zie projectinhoud voor verdere specificaties.

We lichten verder toe....doelstelling 3 : Het opleidingsonderdeel ‘audio-visuele media’ binnen de opleiding tot kleuteronderwijzer vorm geven. Vernieuwing van de opleiding Modulair, geïntegreerd werken wereldverkenning en taalvaardigheidsonderwijs. Binnen de muzische vakken (nu: beeld, beweging, taal, drama en muziek) het audio-visuele een evenwaardige plaats geven als zesde tak binnen de muzische vakken in alle opleidingsjaren. Concreet = in het vernieuwde derde opleidingsjaar (start sept. 2007) een nieuwe module rond audiovisuele media organiseren.

We lichten verder toe....doelstelling 4 : Intensieve samenwerking tussen opleiding en werkveld. We selecteren 10 derdejaarsstudenten vijf scholen = 5 mentoren voor dit project drie lectoren die vanuit de module VIP (cfr. 5. Middelen) dit project ondersteunen en die zorgen voor een brede bekendmaking en implementatie binnen de opleiding.

2. Doelgroepen selectie van 10 derdejaarsstudenten op basis van een gesprek met de student SBU van de module VIP ( cfr. 5. Middelen en werkwijzen ) opdeling binnen de groepen kleuters (jongste / oudste kleuters) kleuters en hun specifieke noden: focus op risicokleuters

3. Projectinhoud 5 studenten werken het project uit voor de jongste kleuters: ze verkennen de wereld van de boerderij 5 studenten werken met de oudste kleuters: ze verkennen de wereld van stations en treinen. In elke school werken twee studenten ( met uitzondering van 2 scholen ): één in een klas 3 jarigen kleuters één in een klas 5 jarigen kleuters. Gecontacteerde kleuterscholen voor dit project : Sint–Norbertus, Heverlee  5 jarige Heilig–Hart Instituut, Oud-Heverlee  3 jarige Sint-Jan bergmanscollege, Brussel  3 + 5 jarige Sint–Lutgardisschool, Elsene  3 + 5 jarige School Ann Van Damme, Brussel  3 + 5 jarige ........................., Brussel  3 + 5 jarige

studenten verkennen stukjes wereld op eigen niveau Eerste fase studenten verkennen stukjes wereld op eigen niveau studenten onderzoeken de mogelijkheden van audio-visuele middelen om deze stukjes wereld (boerderij en treinen) voor te stellen, te ervaren, te beleven,…en te beschouwen. studenten worden bewust van de kracht en impact van beelden. studenten ervaren dat werken rond wereldverkenning via audiovisuele middelen, afhankelijk van de aard en de cultuur van de school én thuissituatie van de kleuter, op diverse processen aanstuurt. Tweede fase studenten implementeren het materiaal in de praktijk. ( cfr. 3 weken stage-ervaring ) vanaf hier gaan de studenten de kleuters stimuleren, laten experimenteren en werken met audio-visuele middelen. kleuters leren om audio-visuele middelen te hanteren: foto’s maken filmbeelden maken strips ontwerpen dia’s maken muziek en geluiden maken interactief met een website (zie resultaten) kritisch staan tegenover die beelden.

4. Achterliggende visie Wereldverkenning,taalvaardigheidsonderwijs en beeldtaalcultuur gaan hand in hand aansluiten bij de natuurlijke drive van kleuters mens en wereld verkennen om zich beter, veiliger, meer autonoom, verstandiger, interactiever, ... in de wereld van mensen, beelden, dingen, relaties, gebeurtenissen, cultuur, taal... te kunnen bewegen. via audiovisuele media willen we kinderen helpen bij hun wereldverkenning We brengen zorgvuldig samengevat en geselecteerd, geluiden en beelden van stukjes wereld in de klas, die niet voor elke klasgroep, voor elk kind tot de dagelijkse leefwereld kunnen behoren, maar die wel hun interesse wegdragen (cf Mazarese & Verheyden, 2005). De wereld verkennen doen kinderen afwisselend autonoom (zelfgestuurd en alleen) en samen met andere kleuters, al dan niet in interactie met volwassenen.

Binnen onderwijs impliceert dit twee dingen : De leerkracht behoort krachtige leeromgevingen te creëren. Via krachtige leeromgevingen kunnen kleuters authentiek worden. De kleuterleidster kan allerlei hulpmiddelen inzetten = de audio-visuele opnames van het te verkennen stukje wereld vormen zo’n hulpmiddelen. audio-visuele middelen op slaan laten ons toe te zien hoe kleuters nieuwe stukjes wereld verkennen, hoe zij daarin bewegen: zowel voor de kleuteronderwijzer als voor de kinderen zelf zijn dat soort audiovisuele herinneringen erg leerzaam (cfr. Website). De ontwikkelingsgerichte interactie van de kleuteronderwijzer met de kleuters Kleuters en hun leerkrachten verkennen de wereld samen Ervaring met Project Circus Kiekeboe : samen kijken naar beelden en er met kleuters over praten, lokt betrokkenheid uit , maar qua organisatie en interactie is dit niet evidentie (cf Verhelst , 2005). bewust zijn van de consequenties van ‘beeldtaalachterstand’ bij vele kinderen: belang van kritisch leren kijken naar beelden, nuances van beelden leren zien…

Audiovisuele middelen zijn niet het doel, maar wel het middel om een krachtige leeromgeving op te zetten Wereldverkenning via audiovisuele middelen met zoveel mogelijk integratie van de opleidingsonderdelen. Audiovisuele middelen en media niet alleen als een didactische opsmuk! Of het belang van audiovisuele vorming als opleidingsonderdeel binnen de opleiding. bewust en preventief werken aan de impact en draagwijdte van de audiovisuele cultuur ( Vandenbroucke, 2005) beschouwend omgaan met de audiovisuele wereld Binnen elk opleidingsonderdeel streven naar een integratie van de audiovisuele wereld.

4. Middelen en werkwijzen Module VIP  225 SBU voor een student 3 rubrieken Muvo met accent op muzische vaardigheden bij kls stimuleren Maatschappelijke projecten en vieren Onderwijsinnovatie De 10 studenten die geselecteerd zijn voor dit project worden vrijgesteld voor deze 3 rubrieken en werken in plaats hiervan aan de rubriek ‘audiovisueler kleuteronderwijs’.

VIP – lectoren  vakspecifieke procesbegeleiding VIP – gids  opvolging werkproces Team leden van het project begeleiden 10 studenten als VIP – gids VIP – contacturen en begeleidingsuren E - portfolio Begeleiding van het team rond audio-visuele materiaal vanuit de lerarenopleiding : Apparatuur, infrastructuur Technische ondersteuning door Peter Van Cutsem & Leen Jacobs

6. Resultaten Eerste aanzet lespakket 2007 – 2008 Volledige inbedding van de audiovisuele kunsten in de opleiding Module audiovisuele vorming in het 3de jaar Druppelsgewijs volledige inbedding binnen de opleiding Website Tweeledige manier Eenerzijds toegang voor kleuteronderwijzer en ouders/externen Anderzijds toegang voor kleuters en gebruiksmogelijkheden

7. Tijdsduur en fasering Stap 1 - aanvang project - juni 2006 Voorstellen van het project Gesprekken met toekomstige 3de jaars studenten Selectie maken van 10 studenten Stap 2 – wereldverkenning via audioviduele middelen : eigen niveau – augustus 2006 Op eigen niveau via beeld – en geluidsmateriaal de BC’s boerderij en treinen verkennen Bronnen onderzoek over audiovisuele media en kleuters

Stap 3 – Kristisch kijken – september/oktober 2006 Kritisch kijken naar eigen beelden Gesprekken over de beelden Interpretatiekaders ontdekken Nieuwe beelden maken Studenten starten contacten met het werkveld op : kennismaking met mentoren en kleuters Stap 4 – Concreet naar de praktijk en stage toe werken – november/december/januari 2006,2007 Ontwikkelen van materialen Kleuters confronteren met beelden Hierop refelcteren en bijsturen Opstart ontwikkelen website Stap 5 – Stage verder uitwerken – februari/maart/april 2007 Stage uitvoeren Reflecteren op ervaringen

Stap 6 – Finalisatie – mei/juni 2007 Finalisatie projecten Finalisatie website Stap 7 – Voorstellen realisatie – 30 juni 2007 Indienen resultaten Voorstellen project een lectoren / mentoren / werkveld / navormingsorgaan PDCL

8. Effectmeting en evaluatie Via evaluatiegesprek tussen samenwerkende venootschappen : werkveld, studenten & projectleden Via criteria die mentoren in staat stellen het effect van dit project in kaart te brengen.

9. Begroting Canon - subsidie € 4499,49 70,33% Bijdrage KHLeuven € 2106,56 29,67% totaal € 7099,05 100% Personeelskost Decin Greet 2,5% fte € 1235,47 Mazarese Chris 2,5% fte € 1457,52 Van Roy Ilse 2,5% fte € 1124,50 Totaal € 3817,49 Canon

Werkingsmiddelen Technische ondersteuning Peter Van Cutsem 1% fte € 363,72 Leen Jacobs 1% fte € 292,84 Totaal € 656,56 KHLeuven Werkingsmiddelen 5 digitale camera’s € 350 € 1750 2 door KHLeuven = € 700 3 door Canon = €1050 5 digitale fototoestellen € 150 € 750 KHLeuven 5 micro’s € 25 € 125 Canon Totaal € 2625 € 1450 KHLeuven, € 1175 Canon

Bronnen F. Vandenbroucke, Studiedag Audiovisueel onderwijs, 2005 Vrije Tribune, De Standaard, Tien stellingen voor een ambitieus onderwijsbeleid, 2006 Luyten en Terryn (eds), Ingebeeld, 2005 Verhelst, Circus Kiekeboe, Een krachtige leeromgeving voor anderstalige kleuters, Kleuters en ik, afl. 3, 2005 Mazarese & Verheyden, Verhalen zijn vensters op de wereld, ICO-iseer je aanbod!, Kleuters en ik, afl. 3, 2005 Kritische vriend: Lieve Verheyden, Wetenschappelijk medewerker van Steunpunt GOK.