Welkom,. Programma Korte introductie Innovatiediagnose: wat valt op? In dialoog Verzilveren Afronden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

Een kei van een medewerker januari 2008
Nieuwe blik op publieksagressie
Leiderschap bij verandering
Welkom!.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
10 tips voor een gouden start Groeitips
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Ouders en Kinderen Centraal
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Nationaal Innovatie Event
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
A Supporting Technology for Rehabilitation In Dementia Herman Astrid Psychologe 10/11/2006.
COMPETENTIEONTWIKKELING
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Ludo Daems.
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage: Kwalificaties in de geestelijke verzorging. 12 slides.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
De competente projectleider
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Opleiden van medewerkers
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
John P. Kotter Harvard Business School
Jongeren Preventie Team
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
Professionele zorg van Palet
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Invloed uitoefenen - de weerbarstige praktijk – Karin de Geeter
De kracht van mensen en teams
Leren in een werkende omgeving
Volksuniversiteit Zwolle
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Executieve functies Marije Ruben.
Effectief innoveren = duurzaam vernieuwen
Les 1: Brainstorm en kennismaken
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Persoonlijk Leiderschap
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Jij als werkplekbegeleider!
De collectieve ambitie
Jij als werkplekbegeleider!
Basistekst : Talentontwikkeling
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Welkom,

Programma Korte introductie Innovatiediagnose: wat valt op? In dialoog Verzilveren Afronden

“ iets doen wat nog niet bestaat ” Zingeving, waarom Nieuw probleem = Nieuwe oplossing Veiligheid Ik zit nog met onvrede Risico’s nemen Produceren vs innoveren Loslaten Leveren vs leren Patronen doorbreken

Organisatie Duidelijke strategie?55% Eenduidig uitdragen?50% Leiding voorop?55% Team Vertaald naar afdelingsplannen? 22% Centraal in teamproces? 33% Aanspreken op realisatie? 44% Structuur Omgeving gemanaged? 33% Combinatie korte/lange termijn? 44% Vernieuwing persoonlijk gemaakt? 22% Attitude Confronteert leiding op gedrag ? 55% Elkaar aanspreken op gedrag? 55% Individuele consequenties? 67% Vaardigheden Leiding in staat te begeleiden? 89% Competenties teamleden ingezet? 78% Adequate leeromgeving? 56% Individu Vernieuwers bekend? 78% Gemobiliseerd en gefaciliteerd? 78% Veiligheid en support? 67% innovatie De uitslag

Innovatiediagnose: wat valt op? Innovatie een one-man show? Krijgt innovatie echt een plek binnen financiële dienstverlening? Innovatie wordt onvoldoende zichtbaar gemaakt? Het team lijkt geen hefboomfactor voor innovatie En hoe zit het met attitude?

Organisatie Duidelijke strategie? 30%30% Eenduidig uitdragen? 50% Leiding voorop? 50%50% Team Vertaald naar afdelingsplannen ? 20%20% Centraal in teamproces? 20%20% Aanspreken op realisatie? 10%10% Structuur Omgeving gemanaged? 50%50% Combinatie korte/lange termijn? 20%20% Vernieuwing persoonlijk gemaakt? 30%30% Attitude Confronteert leiding op gedrag ? 30%30% Elkaar aanspreken op gedrag? 80%80% Individuele consequenties? 50%50% Vaardigheden Leiding in staat te begeleiden? 10%10% Competenties teamleden ingezet? 80%80% Adequate leeromgeving? 20%20% Individu Vernieuwers bekend? 70%70% Gemobiliseerd/gefaciliteerd? 60%60% Veiligheid en support? 40%40% innovatie Praktijk Partitude

Greep uit Do’s & Don’ts Do ! Maak verbinding op persoonlijke doelen Faciliteer en begeleid Moedig risicogedrag aan Maak de feitelijk gewenste eindsituatie expliciet Stel de medewerkers in staat hun belemmeringen op te heffen Doe eerst zelf wat je van anderen verwacht Combineer leren en presteren Maak verbinding met drijfveren en intenties sponsor Stuur ook op gedrag Geef onvrede een plek Kijk voor de volledige lijst van Do’s op

Greep uit Do’s & Don’ts Don’t Alleen beheersen en controleren Afstraffen van fouten Alleen aandacht voor inhoud Afhouden en ontwijken Beschouwen als standaard project; intern gericht opereren Het voor de medewerkers bedenken en besluiten Uitgaan van wat je gewend bent Aannemen dat men hetzelfde bedoelt Innovatie loskoppelen van de dagelijkse praktijk Om gevoel en emoties heendraaien Kijk voor de volledige lijst van Don’ts op

AccentAttitudeVaardigheidStructuurAccent LerenOnvredeBewustwor- ding AcceptatieInzichtToepassingIntegratieLeren ResultaatVertrouwenDialoogVerbindingMotivatieDoen Persoonlijke kwaliteit Resultaat OutputDiagnoseAnalyse belemmering ProjectplanDraaiboekPersoonlijke Ontwikkel Clusters EvaluatieOutput ResultaatThema’sDoelenBesluitenPlannenToetsenOrganisatie kwaliteit Resultaat LeverenInitiatieAnalyseDefinitieVoorbereidingRealisatieBorgingLeveren AccentOrganisatieTeamMedewerkerAccent Het realisatieproces

Interne leeromgeving Coaching/ Coachend Leiderschap Training, opleiding en/of begeleide leerinterventies Team ontwikkeling Intervisie Persoonlijk Ontwikkel Cluster

Principes Kwetsbaar opstellen (zelfreflectie) Voorop gaan in ontwikkeling (voorbeeldgedrag) Veiligheid en hulp bieden (vertrouwen) Verantwoordelijkheid nemen/geven (verankeren) Invloed laten uitoefenen (betrokkenheid) Ander centraal stellen (klimaat)

Vragen?

Op inhoud wel; op implementatie nauwelijks

Consequent in planning en control; eenduidigheid te weinig door onvoldoende afstemming

Controle en beheersing goed; ontwikkelen en leren onvoldoende

Nog weinig integratie met de plannen

Programma staat vaak nog los van de dagelijkse werkelijkheid

Er wordt vooral nog geëxternaliseerd richting de leiding

Meer aandacht nodig voor potentie en competenties

Vooral in structuur, minder in vaardigheid en attitude

Hangt vaak af van bestuurlijk/politieke kleur van de organisatie

Noodzaak wordt nog weinig gezien, gevoeld

Nog weinig effectief; intentie is vaak wel daar

Branche afhankelijk. Meestal via afvloeiing. Weinig creatief

Voor zover het veranderen van gedrag betreft nauwelijks

Wat minder het benutten van elkaars kwaliteiten. Collectief gericht

Niet in een samenhangend geheel

Ja, als het gaat om verantwoording; minder als het gaat om draagvlak

De business en productie staan vaak centraal

Kennis, vaardigheden en houdingsaspecten niet integraal, weinig aandacht voor transfer