Laatste Scriptieseminarie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Masterproef DGK
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Ingenieursvaardigheden
Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken.
Het schrijven van een wetenschappelijke paper
STRUCTUUR VAN EEN PUBLICATIE 1.TITEL 2.AUTEURS (naam, adres) 3.ABSTRACT (korte inhoud) 4.KEYWORDS (trefwoorden) 5.INLEIDING (context / probleemstelling)
MASTERPROEF I Opleidingsonderdeel
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOGIE PROBLEEMSTELLING INLEIDING IN DE METHODE Karoline Vangronsveld LES.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
IBCN Masterproef Schrijven van het boek: Enkele tips en richtlijnen
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Dag van het afstudeeronderzoek
Containerstromen in een supply chain
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
Een verhandeling bij marketing Belangrijke punten, afspraken, en tips Marketing Research Group K.U.Leuven.
Co-schap huisartsgeneeskunde Je naam datum
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Bachelor thesis sessie
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit Plaats hier ter afsluiting Bijvoorbeeld een uitnodigende Tekst voor de lezer! Gebruik deze tekst voor.
Module Communicatie 3de dag
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Workshop evalueren Dcp
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
OC ECONOMIE ZESDE JAAR Maandag 26 okt 2015.
SET schrijfvaardigheid H5
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Het onderzoeksverslag
Toelichting Masterproef
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
SET schrijfvaardigheid H5
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Een beschouwing schrijven
Toelichting Masterproef
Wat maakt een PPT goed?.
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Fabels en feiten 2de bachelor psychologie
Betoog.
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

Laatste Scriptieseminarie DISCUSSIE 28-04-2009 Karoline.vangronsveld@ugent.be

LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE Focus op discussie (bespreking en conclusie) Tips Vragen

Discussie “Kers op de taart” Belangrijk bij de evaluatie van de scriptie 4 doelstellingen: Interpretatie resultaten Vergelijking met resultaten ander onderzoek Discussie (klinische) implicaties resultaten Suggesties voor toekomstig onderzoek Discussie schrijf je voor de lezer, niet om te laten zien wat je allemaal weet over het onderwerp

Opbouw discussie Baseer je op je structuur van je hypotheses en resultaten Best eerst kort herhalen wat je probleemstelling was, en hoe je die onderzocht hebt Dan je bevindingen: werd(en) je hypothese(n) bevestigd, wat vind je m.b.t. je (exploratieve) onderzoeksvragen? Wat betekenen de resultaten? (ga niet te ver) Hoe verhouden de resultaten zich tot voorgaand onderzoek?

Opbouw discussie Hoe komt het dat je iets anders (of hetzelfde) vindt dan verwacht en/of dan anderen hebben gevonden? Wat zijn de beperkingen van het onderzoek? Maar ook: wat zijn de sterkten van het onderzoek? Wat zijn de implicaties van je resultaten? theoretisch Eventueel: implicaties voor klinische praktijk: maar niet teveel speculeren!

Suggesties voor toekomstig onderzoek Discussie afsluiten met algemene conclusie of korte samenvatting (‘take home message’)

2 of meer studies of experimenten Korte discussie per deelstudie/experiment, focus op interpretatie resultaten Resultaten en discussie (bespreking) mogen hier ook samen Algemene discussie op het einde van de scriptie

Let op! Geen interpretatie in Resultaten sectie, beperk je daar tot louter presenteren van de data Niet teveel cijfers, statistiek in de discussie, die staan al in de Resultaten en moeten niet herhaald Je discussie moet al goed voorbereid zijn in je inleiding: duidelijke probleemstelling, goed overzicht van het onderzoek ter zake --> weinig of geen nieuwe referenties introduceren in discussie

Let op! Let op mogelijke alternatieve verklaringen van je resultaten Je scriptie is niet waardeloos als je geen significante resultaten bekomt, negatieve bevindingen zijn even belangrijk als positieve bevindingen Negatieve bevindingen dan ook niet weglaten in Resultaten Interpreteer op correcte wijze je resultaten Vb. Niet-significant is niet-significant, ook al verschillen 2 groepsgemiddelden

Te vermijden Overinterpretatie Vanzelfsprekende speculatie Opblazen van het belang van de bevindingen Uitwijden over nevenaspecten Sterke kritiek op andere studies

Tips voor een succesvolle scriptie Onderschat je stage niet Maak een goede planning, die rekening houdt met je stage en de mogelijkheden van je begeleider Je promotor/begeleider moet examens afnemen/verbeteren, neemt vakantie, gaat naar congressen, ….. --> maak tijdig afspraken, in eerste instantie voor feedback op je paper

Tips voor een succesvolle scriptie Zorg dat afspraken efficiënt en zinvol kunnen verlopen: Dien op voorhand een tekst, een vraag, …in en zorg voor een identificatie! Focus je niet zomaar op scripties van voorgaande jaren, vraag aan je promotor/begeleider naar goede voorbeelden Consulteer de APA-regels mbt weergave resultaten, refereren edm.

Tips voor een succesvolle scriptie Kijk grondig naar wetenschappelijke artikels die je consulteert: Hoe is inleiding opgebouwd? Hoe wordt methode beschreven? Hoe worden resultaten gepresenteerd? Hoe krijgt discussie vorm? Jut elkaar niet op (spookverhalen) Mik niet op 2e zit en zeker niet op een thesisjaar

Vragen Plenaire vraag: Secundair refereren Bijvoorbeeld A study by Vlaeyen et al. (1995 cited by/in Vangronsveld et al. 2008) discussed the issue of pain catastrophizing…. OF Vangronsveld et al (2008) cites the work of Vlaeyen et al. (1995) on pain catastrophizing Alleen Vangronsveld et al. (2008) in de referentielijst zetten Maar probeer toch het originele artikel te lezen.

Upload Slides Infobundel scriptieseminaries APA-normen + stylesheet Voorbeeldartikel APA-stijl Richtlijnen scriptie Noot: alleen papieren versie indienen FSA

Veel succes (en plezier) met jullie masterproef en scriptie Ten slotte Veel succes (en plezier) met jullie masterproef en scriptie Karoline.vangronsveld@ugent.be