De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken."— Transcript van de presentatie:

1 Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken

2 Overzicht Structuur van een meesterproef of thesis Werkwijze en timing Praktische afspraken Tip: wat maakt een thesis uitstekend? Vrije onderwerpen

3 Opbouw van de thesis Template : wetenschappelijk artikel Deel 1: literatuur (ca 4500/5000) –Gericht naar het empirische stuk –Hypothese(s)

4 Opbouw van de thesis Deel 2: empirische gedeelte (ca. 4500/5000) –Methode –Analyse Deel 3: discussie (ca 1500) Richtlengte: 11000 woorden (10-12)

5 Opbouw van de thesis Voorbeeld: “Invloed van assortimentstructuur op marktaandeel van private labels” –Bestaande data zoeken/ Observatie studie –Vragenlijststudie –Experimentele studie

6 Opbouw van de thesis Inleiding, voorbeeld: –Probleemstelling (waarom relevant/interessant) –Overzicht van de belangrijkste bevindingen uit private label literatuur die relevant zijn voor het thema –Toewerken naar literatuur over assortimentstructuur, in zoverre die relevant is –Uitmonden in wat je gaat onderzoeken (hypotheses)

7 Opbouw van de thesis Empirische studie –Data genereren (een van de drie grote methodes) –Statistische analyse –Weergave resultaten Discussie: (kritische) terugkoppeling naar de inleiding, implicaties voor verder onderzoek en voor de praktijk

8 Groepselement? Ieder teamlid schrijft eigen paper Varianten op een thema –Vb Belichten van problematiek vanuit verschillende invalshoeken –Vb gezamenlijk experiment / survey –Vb Grote dataset, samen verzamelen/opkuisen –Vb Replicatie op verschillende populaties

9 Werkwijze en timing: onderwerp Selectie van onderwerpen –Vanaf volgende donderdag komt een keuze applicatie online. je wordt er via mail over ingelicht.

10 Werkwijze en timing: uitvoering Uitvoering –Inleidende sessie(s) met de promotor en werkleider per thema (mei, collectief) –Inleiding schrijven (mei, zomer, individueel) Tegen 15 okt bij werkleider Feedback tegen 30 oktober Tegen 15 november bij promotor Feedback tegen 20 december Finale versie bij promotor op 15 februari

11 Werkwijze en timing: uitvoering –Datacollectie-actieplan (begin oktober, collectief/individueel) Werkwijze –Stappenplan van de proef/meting Instrument –Vragenlijsten, metingen Concreet datacollectie-actieplan –Wie zijn de deelnemers, wat is allemaal nodig, etc Indienen bij promotor en werkleider tegen 1 november –Data verzamelen (december of februari, collectief of individueel)

12 Werkwijze en timing: uitvoering –Analyses (februari, individueel) –Methode en resultaten Tegen 1 maart bij werkleider Feedback tegen 15 maart Tegen 1 april bij promotor Feedback tegen 20 april

13 Werkwijze en timing: uitvoering –Discussie (eind maart) Tegen 10 maart bij werkleider Feedback rond 24 april Tegen 10 april bij promotor Feedback rond 5 mei –Indienen omstreeks 10 mei (exacte datum nog niet bekend) –Presentatie (individueel) week van 31 mei

14 Opmerkingen Individuele thema’s –Parallel aan timing collectieve Deadlines zijn belangrijk –Eerst indienen, eerst feedback –Tijdig indienen, tijdig feedback

15 Overzicht deadlines 15 oktober: inleiding bij werkleider 1 november: datacollectie-actieplan bij promotor en werkleider 15 november: inleiding bij promotor 15 februari: herwerkte inleiding bij promotor 1 maart: resultaten bij werkleider 10 maart: discussie bij werkleider 1 april: resultaten bij promotor 10 april: discussie bij promotor Ca. 10 mei: indienen (officiële facultaire beslissing volgt)

16 Evaluatie Ontstaat dynamisch Promotor, werkleider, derde lezer Inzet en inbreng doorheen het jaar –Meetings, eerste versies Paper (doorslaggevend) Paperverdediging (essentieel onderdeel)

17 Afspraken Hoe schrijf je? –Tip: werk eerst structuur van het stuk uit –Tip: gebruik een artikel als voorbeeld –Tip: stuur gerust eerst een paar pagina’s naar de werkleider (afstemmen schrijfstijl) Na verwerken van de feedback werkleider naar promotor Vaak nog een tweede ronde nodig bij de promotor

18 Afspraken Meeting met promotor en/of werkleider: op aanvraag van de student mag altijd, in de beginfase, gepland door promotor –Werkleider: ‘dagelijkse’ begeleiding –Promotor en werkleider: grote stappen (bvb onderzoeksdesign) Opmerking: werkleiders en promotoren hebben veel ander werk  Tip: gebruik ‘subject lijn’ bij mails Afspraak, korte vraag, feedback op tekst, …

19 Timing: goed om weten Hoe groter de stukken, hoe langer feedback duurt Hoe vroeger de stukken binnen zijn, hoe sneller feedback Vóór de deadline: op redelijke termijn feedback terug HERWERKING: Help lezer door aanduiden van wijzigingen in kleur

20 Wat maakt een thesis uitstekend? Lengte? NEE ! Significante resultaten? NEE! Kleurenprenten? NEE!

21 Tip: wat maakt een thesis uitstekend? WEL: –Structuur literatuuroverzicht –Verhouding diepgang/breedte literatuuroverzicht –Duidelijkheid van het onderzoek –Duidelijkheid van de analyses en de weergave –Creativiteit van de bespreking –Professionaliteit van de presentatie

22 Vrij onderwerp Theoretische vraagstelling –Geen marktonderzoek! Intentiestelling tegen woensdag 5 mei Samenvatting opstellen in overleg met promotor Tegen 1 juni samenvatting (1 a 2 pagina’s) waar beide partijen het over eens zijn. Dien mee in bij siegfried.dewitte@econ.kuleuven.be. siegfried.dewitte@econ.kuleuven.be Werkleider tegen 15 juni


Download ppt "Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken."

Verwante presentaties


Ads door Google